Numita Birthälm de catre sasii care au infiintat-o si locuit-o sute de ani, asezarea Biertan are o istorie ce incepe undeva prin secolul al XIII-lea: este atestata documentar in 1283, intr-un document alaturi de Medias si Mosna; toate trei localitatile se aflau intr-o competitie acerba pentru obtinerea centrului administrativ al celor "Doua Scaune" (Medias si Seica). In 1397 Birthälm este atestat ca cetate, iar pentru 300 de ani, intre 1572 si 1867, a fost sediul episcopatului sasesc, castigand astfel in importanta religioasa ceea ce in plan administrativ pierduse in defavoarea Mediasului.
Inclusa pe lista UNESCO in 1993, biserica fortificata din Biertan domina intreaga asezare de pe colina pe care se afla; nu doar ca biserica este o constructie monumentala, de mari dimensiuni, dar si fortificatiile din jurul ei sunt cat se poate de impunatoare. De tip hala, biserica a fost construita intre 1490 si 1520, in stilul gotic tarziu, fiind ultima din Transilvania inaltata in acest stil.
Inclusa pe lista UNESCO in 1993, biserica fortificata din Biertan domina intreaga asezare de pe colina pe care se afla; nu doar ca biserica este o constructie monumentala, de mari dimensiuni, dar si fortificatiile din jurul ei sunt cat se poate de impunatoare. De tip hala, biserica a fost construita intre 1490 si 1520, in stilul gotic tarziu, fiind ultima din Transilvania inaltata in acest stil.
Fortificatiile din jurul bisericii cuprind nu mai putin de trei randuri de ziduri, 6 turnuri si 3 bastioane construite in etape diferite incepand cu secolul al XIV-lea; asa se face ca ansamblul fortificat de la Biertan este considerat cea mai puternica fortificatie de acest tip din Transilvania. In ce ma priveste, as spune de-a dreptul ca biserica din Biertan este regina bisericilor fortificate din Transilvania.
In interiorul bisericii se afla un altar poliptic realizat intre 1483 si 1513, cu sculpturi policrome din lemn; cu cele 28 de panouri pictate ale sale acest poliptic ar fi cel mai mare din tara, dar si cea mai pretioasa lucrare de acest fel din Romania; amvonul este sculptat in piatra de mesterul Ulrich din Brasov, in 1500; stranele din cor sunt decorate cu benzi de ornamente gotice si cu intarsii realizate din 1515 de mesterul Johannes Reychmuth, fiind considerate cu nimic inferioare celor de acest fel din Germania si Elvetia; faimoasa este si usa sacristiei, cu un sistem foarte complicat de 19 incuietori, actionate simultan cu o singura cheie, realizata de mesterii locali in anul 1515; am citit, indeajuns de uimit, cum ca usa ar fi fost premiata la Expozitia Mondiala din 1900 de la Paris, si ca sistemul ei original de inchidere ar functiona si astazi.
Vechii locuitori sasi ai Biertanului pareau foarte preocupati de coeziunea comunitatii, si as spune ca tratau aceasta problema nu doar cu multa seriozitate, dar si cu o doza buna de umor sobru, nemtesc: la capatul de sus al scarii de acces in biserica se poate vedea un bolovan mare, pe care duminica erau asezati cei ce faceau rele in cursul saptamanii, spre a fi vazuti de intreaga comunitate; iar in turnul estic se afla pe vremuri o carcera unde erau inchisi sotii si sotiile care se certau, cu o singura farfurie, o lingura, o furculita, o cana si un singur pat pe tot timpul sederii; si se pare ca de regula ieseau de acolo impacati...
p.s. s-ar putea sa iti placa si Biserici fortificate sasesti (1), si Biserici fortificate sasesti (3): Saschiz si Viscri.
p.s. s-ar putea sa iti placa si Biserici fortificate sasesti (1), si Biserici fortificate sasesti (3): Saschiz si Viscri.
Cred ca nu ai inteles substratul sadic al pedepsei de a te inchide cu nevasta, nici la puscarie sa nu scapi de nevasta...
RăspundețiȘtergerefii pe pace, si pentru ea era tot pedeapsa, deci se pedepseau unul pe altul; normal ca se impacau, ca sa iasa; tu ce ai fi facut in locul lor?
RăspundețiȘtergerede asta spuneam ca sasii tratau situatia cu umor; destul de negru, e adevarat...