Au plecat acum jumatate de secol din vechea manastire Khampagar din Tibet, preferand exilul in India ocupatiei chineze, iar viziunea unui maestru a transformat Tashi Jong dintr-o vale nelocuita intr-o ”insula de cultura tibetana” in mijlocul vecinilor hindusi; asa ca renascuta manastire Khampagar din Tashi Jong, in nordul Indiei, este astazi caminul faimosilor togdeni, yoghini tibetani ajunsi la cele mai inalte grade de realizare spirituala.
Manastirea Khampagar era situata in regiunea Kham din Tibetul de est, si era una dintre manastirile principale ale traditiei Drukpa Kagyü din cadrul buddhismului tibetan, avand afiliate peste 200 manastiri si centre de retragere.
Khampagar era sediul asa-numitilor Khamtrul Rinpoche, care se numara printre cei mai importanti conducatori spirituali din traditia Drukpa Kagyü. Se spune ca aparitia liniei Khamtrul Rinpoche a fost prezisa inca din secolul IX de catre marele maestru Padmasambhava (Guru Rinpoche), considerat de tibetani drept al doilea Buddha, precum si de alti maestri cunoscuti; si Khamtrul Rinpoche insusi este considerat a fi o emanatie autentica a lui Padmasambhava. Iar traditia Drukpa Kagyü face parte din Kagyü, una dintre cele patru traditii principale in care se imparte buddhismul tibetan, avandu-l ca intemeietor pe faimosul yoghin tibetan Milarepa.
In 1958, dupa inabusirea rezistentei tibetane din regiunile estice Kham si Amdo in fata invaziei chinezilor in Tibet, cel de al optulea Khamtrul Rinpoche, pe nume Dongyu Nyima (1931-1980), a parasit manastirea Khampagar plecand spre India, impreuna cu un grup de 16 calugari, lamasi si togdeni. Au reusit sa ajunga in India dupa o evadare spectaculoasa, in care au carat cu ei numeroase texte buddhiste si obiecte de cult religios din manastirea Khampagar.
Dupa sosirea in India Khamtrul Rinpoche si ceilalti refugiati din Khampagar au petrecut cativa ani in Kalimpong, in statul indian West Bengal. Aici li s-au alaturat si alti refugiati din Khampagar si din regiunea Kham, din Tibet. S-au mutat apoi in nordul Indiei, in statul Himachal Pradesh, si au mai petrecut ceva vreme in Banuri si cativa ani in Dalhousie.
Tashi Jong
Se spune ca Dongyu Nyima a avut o viziune cu Manjushri, bodhisattva al intelepciunii, in care valea numita ulterior Tashi Jong si imprejurimile ei formau o uriasa mandala a lui Manjushri. Khamtrul Rinpoche a luat aceasta viziune drept un semn ca acesta este locul in care trebuie reconstruita manastirea Khampagar.
Khamtrul Rinpoche a reusit, cu ajutor venit din mai multe parti, achizitionarea unui teren de 37 acri (150.000 metri patrati) in vale, asa ca in 1969 au inceput aici construirea unei noi manastiri Khampagar: o ”replica”, sau mai degraba o ”reincarnare” a vechii manastiri Khampagar din Tibet, distruse sub ocupatia chineza.
Locul a fost numit Tashi Jong, care inseamna in limba tibetana Valea Norocoasa, sau Valea Fericita. Este o vale incantatoare intr-o regiune deluroasa de la poalele muntilor Dhauladhar, un lant muntos din Himalaya, la 10 kilometri de asezarea Palampur din districtul Kangra, in statul Himachal Pradesh din nordul Indiei; si se afla la doar doua ore distanta de Dharamshala (McLeod Ganj), capitala Tibetului in exil si resedinta lui Dalai Lama.
S-au mutat la Tashi Jong, au muncit cu totii la defrisarea terenului vaii si la reconstruirea manastirii Khampagar, si au reusit sa transforme in realitate viziunea celui de al optulea Khamtrul Rinpoche: o comunitate tibetana traditionala, pastrand si perpetuand in exil cultura tibetana si comorile de arta si de spiritualitate buddhista aflate in primejdie sa dispara dupa distrugerea lor de catre chinezi in Tibetul ocupat.
In prezent Tashi Jong constituie o adevarata ”insula de cultura tibetana” in mijlocul vecinilor hindusi; comunitatea este formata din circa o suta de calugari (printre care multi copii) si circa trei sute de tibetani laici, iar pe langa manastire functioneaza Institutul Khampagar, o scoala de filozofie buddhista. Tashi Jong are chiar si cateva facilitati moderne: o casa de oaspeti mica si curata, o cafenea, iar uneori este functionala chiar si o conexiune de internet. Dupa 50 de ani de exil, determinarea si devotiunea comunitatii tibetane din Tashi Jong sunt in continuare la fel de vii ca la inceput, pastrand-o credincioasa viziunii celui de al optulea Khamtrul Rinpoche.
In prezent Tashi Jong constituie o adevarata ”insula de cultura tibetana” in mijlocul vecinilor hindusi; comunitatea este formata din circa o suta de calugari (printre care multi copii) si circa trei sute de tibetani laici, iar pe langa manastire functioneaza Institutul Khampagar, o scoala de filozofie buddhista. Tashi Jong are chiar si cateva facilitati moderne: o casa de oaspeti mica si curata, o cafenea, iar uneori este functionala chiar si o conexiune de internet. Dupa 50 de ani de exil, determinarea si devotiunea comunitatii tibetane din Tashi Jong sunt in continuare la fel de vii ca la inceput, pastrand-o credincioasa viziunii celui de al optulea Khamtrul Rinpoche.
In fiecare primavara se organizeaza in Tashi Jong o incantatoare sarbatoare cu dansuri sacre ale lamasilor (numite cham), celebrand ziua de nastere a marelui maestru Padmasambhava; si se considera ca este o mare binecuvantare sa poti asista la aceste ritualuri sacre. Vechi de mai mult de trei secole, aceste dansuri rituale au fost aduse in Tashi Jong si transmise mai departe chiar de catre Dongyu Nyima, care era maestru in dansuri sacre. Cu dansatorii imbracati in costume complicate din matase si brocart, dansul cuprinde miscari extrem de stilizate, care, impreuna cu vocile solemne ale celor care canta si cu tonurile bogate ale instrumentelor traditionale tibetane, creeaza o meditatie in sunet si miscare. Iar la finalul zilelor de sarbatoare binefacerile dansurilor sunt dedicate binelui tuturor fiintelor de pretutindeni.
Togdenii
Printre cei care l-au insotit pe cel de al optulea Khamtrul Rinpoche la plecarea din Tibet s-au numarat si togdenii Cholek, Zopa, Tamchok, Ajam si Atin (Amtrin); iar ulterior li s-au adaugat si togdenii Achos si Semdor. Termenul ”togden” (tokden) inseamna “pe deplin realizat” si desemneaza practicanti yoghini despre care se spune ca au ajuns la cea mai inalta realizare spirituala si ca au puteri care depasesc cu mult imaginatia unui european. Ghidul nostru ne spunea ca energia acestor togdeni este atat de puternica incat campul lor energetic acopera intregul perimetru al manastirii, astfel ca pentru a intra in contract cu energia benefica a togdenilor este de ajuns sa te afli in Tashi Jong.
Traditia acestor togdeni din Khampagar este veche de cel putin doua secole, primii 13 togdeni fiind adunati si instruiti de catre cel de al patrulea Khamtrul Rinpoche, Chokyi Nyima (1730-1779). Practicile lor principale sunt practicile buddhiste tantrice cunoscute ca Cele Sase Yoga ale lui Naropa, Mahamudra, Chakrasamvara si Yamantaka, fiind declarati togdeni doar dupa foarte multi ani de practica asidua zi de zi si dupa terminarea unei perioade maraton de retragere, de 12 ani.
Togdenii sunt foarte respectati intre ceilalti lamasi tibetani, fiind usor de recunoscut dupa robele albe si mantiile albe cu rosu pe care le poarta, in contrast cu hainele rosii ale calugarilor si lamasilor buddhisti obisnuiti, si dupa parul lor lasat foarte lung si strans in cocuri mari deasupra capului, in timp ce toti ceilalti au capul ras. Multi dintre ei au parul negru in pofida varstei inaintate, si despre chipurile lor se spune ca arata neschimbate de zeci de ani, de parca trecerea anilor ar refuza sa isi lase urmele pe ele.
Doi dintre togdenii fugiti din Tibet, Zopa si Tamchok, au trecut dincolo inainte ca Tashi Jong sa fi fost construita; iar dupa asezarea in Tashi Jong au mai trecut dincolo Togden Cholek, pana in 1980, si togdenii Ajam, Atin si Lama Osel, in ultimii 10 ani. Se pare ca Togden Achos si Togden Semdor sunt astazi singurii ramasi din vechea garda de togdeni veniti din Tibet. Insa o noua garda de tineri togdeni apare in loc: intrati in centrul de retragere acum circa 15 ani, tinerii calugari Gyamtso, Thutop Nyima, Drubgyu si Thinley Kunkyab au fost recent recunoscuti ca togdeni de catre cel de al noualea Khamtrul Rinpoche, dupa 13 ani de retragere constanta. In prezent se pare ca sunt in total circa 15 togdeni in cele doua centre de retragere din Tashi Jong.
La trecerea dincolo a togdenilor Ajam, Atin si Lama Osel s-au manifestat semne extraordinare, iar dupa incinerare din oasele lor au ramas particule extrem de bizare in cinci culori, in forma de cochilii de melci marini. Acestea sunt semne ale atingerii desavarsirii spirituale, unor asemenea supra-oameni parand sa le fie cu totul straine obisnuitele noastre limitari omenesti si obisnuitele legi ale fizicii, biologiei sau chimiei; ei pur si simplu sfideaza ceea ce stim noi despre fiinta umana.
In timpul vizitei in Tashi Jong un tanar calugar buddhist ne arata fotografii extrem de clare cu uimitoarele particule in forma de cochilii de melc ramase dupa incinerarea lui Togden Atin (Amtrin), in urma cu doar cativa ani; in momentul in care am intrebat cand a murit Atin, tanarul m-a corectat, politicos dar ferm: ”nu, domnule, Togden Atin nu a murit, ci a trecut dincolo”…
Togden Achos
Togden Achos (Tokden Achö) avea 16 ani atunci cand a intrat pentru prima data in centrul de retragere al vechii manastiri Khampagar, din Tibet. In prezent are 78 de ani.
Achos (al carui nume se pronunta ”Achö”) nu se afla printre cei 16 insotitori ai celui de al optulea Khamtrul Rinpoche in 1958, cand acesta a fugit in India, intrucat a reusit sa evadeze din Tibet mai tarziu, dupa ce chinezii intrasera deja in Khampagar; dupa o calatorie periculoasa impreuna cu un alt togden, Semdor, s-a alaturat lui Khamtrul Rinpoche si celorlalti refugiati in Kalimpong, in West Bengal.
De peste 20 de ani este tutorele lui Shedrub Nyima, cel de al noualea Khamtrul Rinpoche (nascut in 1980), conducator al traditiei Drukpa Kagyü si unul dintre liderii spirituali ai buddhismului tibetan; potrivit traditiei tibetane functia de tutore al unui Rinpoche implica atributii care privesc nu doar invataturile si calatoriile acestuia, dar si conducerea si gestionarea manastirii, astfel ca Togden Achos nu locuieste in centrele de retragere ale togdenilor ci chiar in resedinta lui Khamtrul Rinpoche, fiind unul dintre cei mai influenti si mai respectati oameni din Tashi Jong.
Am avut bucuria sa il intalnesc pe Togden Achos in octombrie 2009, cand ma aflam intr-o scurta vizita la Tashi Jong; statea la usa resedintei celui de al noualea Khamtrul Rinpoche, intampinandu-i, cu admirabila modestie, pe cei veniti in vizita si audienta la acesta. Nu isi arata deloc cei 77 si ceva de ani; inalt pentru un tibetan, cu silueta dreapta si osoasa, avea parul uimitor de negru, strans intr-un coc atat de mare incat parea ca poarta un turban; cu ochii nespus de blanzi si cu un zambet de-a dreptul incantator, chipul lui Togden Achos emana lumina calda si iubire de parinte, iar intreaga lui prezenta inspira incredibil de multa forta. Sunt genul de calator in stare sa fotografieze si in timp ce cade din avion, dar in prezenta lui Togden Achos am fost atat de fastacit, atat de ingenuncheat de energia lui imensa, incat am uitat complet ca am o camera foto in mana si m-am dezemeticit complet dupa scurta intalnire cu el doar dupa vreo doua ore. Inca fascinat si uimit, si fara nicio fotografie sau vreo alta dovada, dar cu sentimentul limpede, venit din afara oricarei indoieli, ca am avut norocul sa intalnesc un supra-om.
M-am intors in Romania tot sub impresia foarte puternica a intalnirii din Tashi Jong, si am inceput sa caut cu infrigurare informatii si fotografii despre enigmaticii togdeni; a durat cateva zile intregi pana cand am reusit sa gasesc pe internet prima fotografie cu Togden Achos, si m-am putut linisti ca in India nu am avut o intalnire imaginara; apoi am pus cap la cap, usor-usor, extrem de putinele informatii despre ei disponibile pe internet, si inchei aceste cateva cuvinte despre togdeni la aproape 11 luni de la vizita mea in Tashi Jong, avand in continuare sentimentul onest si cumpatat, fara nicio exaltare mistica sau vreo goana dupa senzational, ca acea intalnire mi-a modificat, intr-o masura inca nestiuta, cursul vietii.
(sursa fotografiei cu Togden Achos este http://togdens.net/about.html)
(sursa fotografiei cu Togden Achos este http://togdens.net/about.html)
Extraordinar ce povestesti! Face sens acum si pentru mine perspectiva din care ai povestit despre Tibetului. Mereu am avut sentimentul ca stii mai mult decat lasi sa se vada. Super!
RăspundețiȘtergereMerci, Anca. Da, este o poveste frumoasa, pentru care a meritat sa scormonesc netul.
RăspundețiȘtergereIntotdeauna m-a fascinat cultura tibetana si mi-am dorit sa stiu mai multe despre Tashi Jong, nici nu mai stiu unde am citit prima oara...dar cum ai spus si tu, sunt foarte putine info, asa ca sunt foarte pretioase informatiile din acest articol!
RăspundețiȘtergereasa sper si eu :)... si chiar m-as bucura sa se afle despre ei: sigur merita asta.
RăspundețiȘtergereFoarte interesant articol. Felicitari!
RăspundețiȘtergeremultumesc, vecine :) intre noi fie vorba, subiectul e atat de frumos, incat nu iti mai ramane mare lucru de facut... doar sa scrii despre el!
RăspundețiȘtergere... din tot ce ai scris tu nimic nu m-a fascinat mai mult si din prima clipa, ca Togden Achos!
RăspundețiȘtergereDoamne cat mi-am putut dori sa-l pot vedea si eu... dar, n-a fost sa fie!
Iti multumesc Lucian (...a nu stiu cata oara!), ca numai datorita tie, am ajuns si eu la Tashi Jong - de care am auzit, pentru prima data, din scrierile tale!
cu mare placere! desi am mai zis, am fost agent karmic, e limpede :)
Ștergere