Prima incercare pe
drumul catre indepartata vale himalayana Spiti a fost trecerea prin trecatoarea Rohtang. Aflata la o
inaltime de 3978 de metri, Rohtang (sau Rohtang-La) uneste valea Kullu cu valea
Lahaul, care deschide drumul atat catre orasul Leh din Ladakh cat si catre
valea Spiti. Asa ca pasul Rohtang este vital pentru aceasta parte a lumii: pe
aici trece, inca din vechime, drumul comercial principal dinspre nordul Indiei
catre Ladakh si mai departe catre Asia Centrala.
Traversarea pasului Rohtang a durat vreo trei ore, in care
s-a circulat in pas de melc sau deloc. Se urca pe serpentine infasurate una
deasupra alteia asemenea unui sarpe gigantic incolacit pe munte; un pamant
malos acoperit pe margini cu mica stralucitoare acoperea drumul neasfaltat si
facea inaintarea dificila. Se circula pe un singur sens, alternativ, iar din
cand in cand aparea cate un excavator si mai nivela cate ceva din mocirla
framantata de rotile masinilor. Un sir foarte lung de masini de toate felurile
isi asteptau cuminte randul la traversarea pasului; insa majoritatea masinilor
care trec prin Rohtang merg mai departe catre Ladakh, si prea putine din ele
urmeaza drumul catre izolata vale Spiti.
Si nu puteai sa nu remarci vulturii, care
planau calmi deasupra serpentinelor; era foarte usor sa iti dai seama ca
asteaptau greseala cuiva, undeva; in trecatoarea Rohtang inca se moare si in
zilele noastre, oricat ar parea de hazardat ceea ce spun; un englez mi-a
povestit despre un grup de nepalezi care recent au incercat sa traverseze pasul
mult prea usor imbracati, si au fost nimiciti de vremea rea; si tot el mi-a zis
si ce inseamna Rohtang: pasul mortii.
Pacat ca va trebui sa mai trec prin aceasta Rohtang
inca de doua ori, cu aceeasi pierdere de timp ca si acum: o data cand ma voi
intoarce din Kaza in Manali, iar a doua oara cand voi pleca din Manali catre
Leh. Pentru ca m-am decis, vreau sa vad si Ladakh: asa ca voi merge la Leh,
capitala Micului Tibet.
Imediat dupa Rohtang a devenit usor vizibila disparitia culmilor muntoase impadurite si trecerea la un alt fel de tablou: gigantice culmi plesuve, solemne, aride, margineau drumul din toate partile. Aerul era uscat, iar cerul era de un albastru pur ca cel mai frumos dintre oceane, si impodobit cu nori densi de un alb orbitor. Da, cunosc foarte bine acest tablou, de anul trecut, de cand am fost in Tibet: este tabloul obisnuit al Tibetului. Absolut totul era la fel: muntii sunt imensi si golasi, cu varfuri domoale; cerul are acel albastru irezistibil, albastru de Tibet; vegetatia este putina si saraca, iar copacii sunt foarte rari sau inexistenti; pana si raurile curg exact la fel ca in Tibet, prin vai largi si nisipoase, in care si-au sapat o puzderie de brate si de insulite.
Imediat dupa Rohtang a devenit usor vizibila disparitia culmilor muntoase impadurite si trecerea la un alt fel de tablou: gigantice culmi plesuve, solemne, aride, margineau drumul din toate partile. Aerul era uscat, iar cerul era de un albastru pur ca cel mai frumos dintre oceane, si impodobit cu nori densi de un alb orbitor. Da, cunosc foarte bine acest tablou, de anul trecut, de cand am fost in Tibet: este tabloul obisnuit al Tibetului. Absolut totul era la fel: muntii sunt imensi si golasi, cu varfuri domoale; cerul are acel albastru irezistibil, albastru de Tibet; vegetatia este putina si saraca, iar copacii sunt foarte rari sau inexistenti; pana si raurile curg exact la fel ca in Tibet, prin vai largi si nisipoase, in care si-au sapat o puzderie de brate si de insulite.
Drumurile de dincolo de Rohtang sunt departe de a fi bune, iar pe portiuni
lungi este greu sa vorbesti despre drumuri; insa dupa ce am fost torturat o
noapte intreaga in autobuzul de la Dharamshala la Manali ma simt deja vaccinat
pentru drumurile Indiei. Iar pantele sunt domoale, serpentinele sunt largi,
traficul este practic inexistent, si jeep-ul are suspensii bune si placute de
frana taciturne, asa ca nu se compara cu autobuzul Deluxe indian; Jeevan,
soferul jeep-ului, imi spune razand ca mai toate drumurile de aici sunt jumping-roads, insa imi confirma ca sunt mai usoare decat jumping-road dintre Dharamshala si
Mandi, adica portiunea cea mai grea pana in Manali. Singura problema ar fi
praful fin de pe drumurile de dincolo de Rohtang, care nu se sfieste sa intre
si in jeep, mai ales atunci cand este ridicat de o alta masina.
Vorbind despre valea Spiti sau Lahaul-Spiti se are in vedere, in genere, un
complex de mai multe vai himalayene inalte si aride, legate intre ele: Lahaul,
Spiti, Pin, Shila, Lingti si Pattan; ele au in comun nu doar vecinatatea cu
Tibet si cu Micul Tibet - Ladakh-ul, cat si apartenenta la aceeasi arie
geografica si climatica definita in genere drept platoul tibetan. Prima dintre aceste vai este Lahaul, impartita, la randul ei, in doua
zone destul de diferite: partea de la vest de Rohtang se intinde catre Ladakh
si din cate am inteles de la Jeevan este bogata si populata, avand in proportii
relativ egale hindusi si localnici lahaulis de religie buddhista, precum si un
oras maricel, numit Keylong; in schimb partea estica a vaii, care se intinde
catre valea Spiti, este incredibil de arida si pare cu totul pustie; este
totusi populata - doar de catre un mic numar de lahaulis - dar este saraca
si uitata. Chhatru, spre exemplu, este trecut pe harta ca asezare in Lahaul, la
est de Rohtang; insa am oprit in Chhatru si am vazut doar cateva corturi si
cocioabe, asa ca nu m-as grabi sa numesc Chhatru asezare, ci cel mult un mic
popas pentru trecatori.
Am parcurs aceasta parte estica a vaii Lahaul mergand in sus pe cursul
raului Chandra, si am facut o mica plimbare pe jos pana la lacul Chandra Tal, a
carui culoare este de un verde intens cum numai in Tibet am mai vazut; numit si
Lacul Lunii, Chandra Tal ne-a intampinat cu frig patrunzator si cu cer
intunecat, desi se afla la o altitudine de doar 4000-4250 metri.
Dincolo de pasul Kunzum se intinde valea Spiti, izolata, arida,
inospitaliera, dar frumoasa si enigmatica; drumul serpuieste pe langa raul
Spiti, care izvoraste chiar de langa pasul Kunzum si este afluent al Satluj sau
Sutlej, unul din marii contributori ai fluviului Indus; prima asezare din Spiti
este Losar, cocotata la 4079 de metri inaltime; insa stiind de la Jeevan ca in
Losar este extrem de frig seara si noaptea, am mers mai departe catre capitala
vaii Spiti, oraselul Kaza.
p.s.:
s-ar putea sa iti placa si Ici-colo, prin Himalaya: valea Spiti, un colt din Tibet (1) sau Ici-colo, prin Himalaya: valea Spiti, un colt din Tibet (2).
Doamne cate amintiri mi-au rascolit cele citite mai sus; prin Pasul Kunzum am trecut ziua si am putut admira frumusetea salbatica a Himalayei, micutul templu dedicat zeitei Durga (Kunzam) si ghetarul Bara-Shigri aflat pe locul doi in lume ca lungime, dar drumul pana la si in Trecatoarea Rohtang (trecatoarea mortii) facut in creerii noptii, a fost cu adevarat inspaimantator si foarte greu, dar va ramane cea mai frumoasa amintire a calatoriilor mele! Si maine as lua totul de la capat si vorba unui cititor: "as fi preferat sa fi pierdut avionul"!... tu, poti intelege asta!...
RăspundețiȘtergereo daaaa, sigur pot intelege... dar as mai face drumul prin Rohtang de inca zece ori cel putin, oricat de greu ar fi :)...
Ștergere