Asezata la vreo 43 de kilometri de Leh, capitala Ladakh-ului, Hemis este cea mai mare manastire buddhista tibetana din Ladakh; avand in subordine peste 200 de manastiri imprastiate prin tinuturile himalayene si mai mult de 1000 de calugari, Hemis apartine liniei buddhiste tibetane Drukpa Kagyu, considerata de unii continuatoarea spirituala a marelui yoghin Milarepa, deja bine cunoscut occidentului dupa publicarea unei carti foarte populare despre viata lui.
Hemis a fost infiintata in anul 1672 de catre Sengge Namgyal, rege al Ladakh-ului; insa se stie ca vechiul nucleu al manastirii exista inca de dinainte de sec. 11. In pofida vechimii ei demne de tot respectul, Hemis are infatisarea unei manastiri prospere si bine intretinute; si este o adevarata placere sa vezi ca o manastire veche de cateva secole refuza, pur si simplu, sa isi arate varsta.
Hemis este un nume celebru intre manastirile buddhiste tibetane cunoscute occidentului, avand in vedere asocierea ei nu doar cu mari maestri ai buddhismului, ci - in mod cu totul surprinzator - chiar si cu crestinismul timpuriu.
Hemis este faimoasa, in primul rand, pentru legatura ei cu marele intelept yoghin Naropa, care a trait intre 956 si 1041; figura de prim rang a istoriei buddhismului tibetan, Naropa a fost maestrul marelui intelept yoghin Marpa Traducatorul, care a fost, la randul sau, maestrul faimosului Milarepa. In manastirea Hemis a fost gasita o biografie a lui Naropa, in care se povesteste despre intalnirea lui Naropa cu maestrul sau Tilopa, care l-a supus pe Naropa la douasprezece incercari mari si douasprezece incercari mici pentru ca acesta sa poata intelege vacuitatea, caracterul iluzoriu al tuturor fenomenelor. Naropa fusese, pana la intalnirea sa cu Tilopa, abate la Nalanda, o faimoasa universitate buddhista care a inflorit in nord-estul Indiei inainte de a fi distrusa de invadatorii turco-afgani, undeva prin sec. 11; si chiar distrugerea Nalandei de catre musulmani fusese motivul pentru care Naropa plecase departe, catre nord. Hemis este cunoscuta occidentului si datorita cartii Viata necunoscuta a lui Iisus Hristos, scrisa in 1894 de catre jurnalistul rus Nicolas Notovitch, in care acesta a pretins ca Iisus ar fi calatorit in anii de tinerete in India, lasand urmele trecerii sale in Hemis. Potrivit lui Notovitch, o evanghelie necunoscuta (Life of Saint Issa, Best of the Sons of Men) ar fi fost pastrata in bibleoteca din Hemis, unde Notovitch ar fi vazut-o cu ochii sai, in timpul sederii sale in Hemis; desi abatele manastirii Hemis a negat existenta acestei carti, Notovitch a sustinut ca acesta ar fi avut motive intemeiate sa nege, desi cartea exista. Povestea lui Notovitch este viu contestata de istoricii crestinismului, iar majoritatea lor o considera drept neadevarata, insa disputa in jurul acestui subiect ramane in continuare deschisa; si chiar daca atunci cand am fost in Hemis nu am vazut sau auzit nimic despre o asemenea carte sau despre trecerea lui Iisus ori Issa pe acolo, sper ca odata imi voi gasi timp sa caut informatii si sa imi pot contura o opinie coerenta in privinta asta, astfel incat sa pot posta ceva despre acest subiect fara sa ma tem ca il voi aborda superficial, in stil ziaristic.
In fine, Hemis este faimoasa si pentru festivalul tinut in fiecare an in luna iunie pentru a sarbatori ziua de nastere a marelui maestru Padmasambhava (Guru Rimpoche), parintele buddhismului tibetan, considerat in Tibet si in tinuturile himalayene drept Al Doilea Buddha. Desfasurat pe acorduri de muzica traditionala tibetana, cantata cu vechi instrumente specifice Tibetului, festivalul include dansuri sacre tibetane, cu dansatorii costumati in somptuoase costume purtate in vechime de tibetani si purtand masti ce reprezinta personaje din panteonul buddhist tibetan; toate acestea sunt asociate cu o veche legenda tibetana in care Padmasambhava s-a luptat cu spiritele malefice ale Tibetului, pe care le-a invins si supus. Marea atractie a festivalului din Hemis este o uriasa thangka (pictura traditionala tibetana) superb impodobita cu perle si pietre semipretioase, in care este infatisat chiar Padmasambhava; insa aceasta thangka inalta cat doua etaje este scoasa la lumina pentru a putea fi admirata de participantii la festival numai o data la doisprezece ani. Si tot in Hemis este pastrata si o statuie cunoscuta care il reprezinta pe acelasi Padmasambhava, Maestrul Maestrilor in buddhismul tibetan.
p.s.: s-ar putea sa iti placa si Ladakh, Micul Tibet (1): Leh, un diamant in noroi si Ladakh, Micul Tibet (2): mini-ghid ici-colo.
Pentru a intelege ce s-a intamplat cu adevarat la Hemis, privindu-l pe Isus, citeste-l/asculta-l pe Michael Ledwith. O cercetare pe cont propriu si mai ales, o opinie personala despre Hemis ar fi total nepotrivita; sunt prea multe surse de studiu si imprastiate in toata lumea.
RăspundețiȘtergereSucces !
P.S. multumim pentru material !
ok, multumesc pentru idee, o sa il gasesc eu cumva pe acest Michael Ledwith; recunosc ca nu am mai auzit de el pana acum, dar mai bine mai tarziu, decat niciodata...
Ștergere