In sfarsit ajunsesem in Lhasa, capitala
indepartata a misteriosului Tibet; dupa ce ani de zile m-am gandit la ea si la
simbolul ei, faimosul palat Potala, asa cum te gandesti la Fata Morgana; cu
emotie si cu nerabdare de copil am asteptat intalnirea cu ele, si parca nu imi
venea a crede ca voi vedea Lhasa si Potala nici macar cand eram deja la doar
cativa kilometri de oras.
Am stat in Lhasa vreo trei zile; si desi intalnirea mea cu
Lhasa nu a fost tocmai o idila turistica, totusi nu pot spune ca as fi fost
dezamagit de ea. Lhasa ramane Lhasa, inima inca vie a stravechiului Tibet, si
ei nu ii pot reprosa nimic pentru tristetea ei de astazi, asa cum nu pot
reprosa nimic nici Tibetului, si nici Potalei. Si poate ca asa trebuia sa fie:
sa calatoresc pana in Lhasa pentru a vedea cu ochii mei cate ceva din ceea ce se intampla
in Tibetul de astazi, aproape sufocat de imbratisarea lacoma si posesiva a
Chinei.
Valea
Lhasa
Asezata la o altitudine de vreo 3.600 de metri,
Lhasa este unul dintre cele mai inalte orase ale lumii; inaltimile muntoase din
jurul ei ating 5.500 de metri, iar aerul din Lhasa contine doar 68 % din
oxigenul pe care il are aerul de la nivelul marii. Orasul este asezat in valea raului Lhasa (sau Kyi Chu),
unul dintre afluentii marelui fluviu Yarlung Tsangpo (Brahmaputra).
Inspre nord de Lhasa se vad culmile muntilor Nyenchen Tanglha, parte din lantul muntos
Transhimalaya, iar undeva inspre sud se intinde valea Yarlung, leaganul civilizatiei tibetane.
Lhasa
de altadata
Lhasa a devenit capitala Tibetului in timpul
domniei lui Songtsen Gampo (618-650), primul dintre marii regi al Tibetului;
conducator al unui imperiu tibetan aflat in plina expansiune militara, Songtsen
Gampo a mutat centrul puterii tibetane de la Chingwa Taktsé din valea Yarlung (vechiul centru al Tibetului pre-buddhist
condus de dinastia Yarlung) mai catre nord, in valea raului Kyi Chu, in orasul
numit in acele vremuri Rasa: Lhasa de astazi. Tot Songtsen Gampo a adus
buddhismul in Tibet, si tot el a inaltat in anul 637, pe muntele Marpori, prima
constructie din uriasul complex arhitectonic cunoscut astazi drept palatul
Potala.
Dupa destramarea regatului tibetan in sec. 9
Lhasa a cazut si ea in dizgratie; insa prestigiul ei ca centru spiritual a continuat
sa creasca de-a lungul secolelor. In sec. 15 Lhasa a castigat mult in
importanta religioasa prin infiintarea manastirilor Ganden, Sera si Drepung,
cele trei mari manastiri ale sectei buddhiste tibetane Gelugpa („Bonetele galbene”)
care sub conducerea lui Je Tsongkhapa isi propusese reformarea din temelii a
buddhismului tibetan. Dupa cum se stie, secta Gelugpa a preluat puterea in Tibet prin
sec. 15-16 si a ramas la putere pana in 1959, la ocuparea de catre chinezi a
Tibetului; ea este si astazi cea mai influenta dintre sectele buddhiste
tibetane, iar cel de al XIV-lea Dalai Lama (ca toti precedentii Dalai Lama, de
altfel) face parte tot din secta Gelugpa.
In sec. 17 Lhasa a devenit din nou, dupa
multe secole, centrul politic al Tibetului: cel de al cincilea Dalai Lama (Lobsang
Gyatso, 1617–1682) a reusit reunificarea Tibetului si a mutat capitala in
Lhasa, iar din 1645 a inceput reconstructia palatului Potala.
Lhasa avea, inainte de ocuparea ei de catre
chinezi in 1951, un comert infloritor cu toate regiunile din jur si numeroase
comunitati etnice si religioase: musulmani din Kashmir, buddhisti din Ladakh,
sikhi din nordul Indiei, negustori si oficiali chinezi, musulmani chinezi si
nepalezi; asa ca undeva prin anul 1940 austriacul Heinrich Harrer (alpinist,
calator si scriitor austriac, imortalizat ca personaj principal in „Sapte Ani
in Tibet”) nota amuzat ca nu exista nimic ce sa nu poti cumpara sau macar comanda
in Lhasa.
Lhasa
de astazi
In 1951 chinezii au ocupat Lhasa, in baza
unui asa-zis Acord pentru eliberarea pasnica a Tibetului, incheiat intre China
comunista a lui Mao si guvernul tibetan, sub amenintarea Armatei Rosii care
deja intrase adanc in Tibet; iar in martie 1959 Lhasa s-a revoltat impotriva ocupatiei
chinezilor. Ce a urmat se stie foarte bine: chinezii au inabusit in sange
revolta tibetanilor, Dalai Lama a fost nevoit sa fuga in India, iar Tibetul si
tibetanii au trecut prin multi ani de prigoana salbatica. Au fost vremuri foarte
grele si pentru Lhasa: a fost incurajata sistematic stabilirea chinezilor in
cartierele noi din Lhasa, pentru a modifica echilibrul etnic al orasului in
favoarea acestora; iar in timpul revolutiei culturale din anii `60 chinezii au vandalizat
sau au distrus sistematic cele mai multe dintre comorile arhitectonice ale
orasului, si se spune ca insusi Mao planuia la un moment dat daramarea cu
tunurile a palatului Potala, asa cum se procedase deja cu faimoasele manastiri
Sera si Ganden. Dupa 1980 chinezii au inceput
restaurarea monumentelor din Lhasa pe care le vandalizasera in timpul
revolutiei culturale, pentru a introduce vechea capitala a Tibetului in
circuitul turistic al occidentului. Lhasa parea ca revine la normalitate, atat
cat mai era posibil; dar s-a dovedit ca nu e deloc asa: in 2008 Lhasa s-a
confruntat cu cele mai mari revolte si manifestatii tibetane impotriva chinezilor
de dupa 1959; si trebuie spus ca de fapt in fiecare an in luna martie Lhasa si
multe locuri din Tibet sunt confruntate cu manifestatiile tibetanilor, care
inteleg sa comemoreze astfel, cu admirabila incapatanare, revolta tibetana din Lhasa
anului 1959, zdrobita in sange de chinezi. Lhasa, la fel ca restul Tibetului
ocupat de chinezi, demonstreaza astfel ca nu poate (ori nu vrea?) sa revina la normalitate; sau
poate ca normalitatea inseamna pentru tibetani cu totul altceva decat actualul
compromis in sila cu ocupatia chineza?!...
Astazi Lhasa pare un oras foarte trist, in
care este vizibil ca cele mai bune pozitii in administratie, comert sau in
servicii sunt detinute de chinezi, in timp ce tibetanii sunt redusi la statutul
inferior al unei populatii sub ocupatie; asa cum aratam pe larg intr-o postare mai veche,
Lhasa de azi pare a fi un oras al interdictiilor, al antitezelor, al tensiunii
mocnite dintre chinezi si tibetani. E adevarat ca dupa revolta din 2008
tibetanii par sa detina din nou majoritatea in Lhasa, dupa ce intr-o perioada se spune ca o pierdusera in favoarea chinezilor, la fel ca in alte orase ale Tibetului. In prezent
Lhasa are o populatie de vreo 250.000 de locuitori, cu o compozitie etnica cat se poate de previzibila: tibetani, han (chinezi) si hui (musulmani chinezi).
Locuri in Lhasa
Lista locurilor din Lhasa care trebuie neaparat vazute
nu este lunga, insa cuprinde numai obiective unul si unul: palatul Potala, templul Jokhang, palatul Norbulingka,
piata Barkhor, manastirea Sera, templul Ramoche si manastirea Drepung. Potala, Jokhang si Norbulingka constituie impreuna un complex inscris pe
lista patrimoniului modial al UNESCO, asa ca nu se pune problema sa poata fi
sarite; insa oricat de frumoase ar fi, Potala (cu cele 1001 de chipuri ale ei), Norbulingka si Sera aduc prea
mult cu niste muzee triste in care poti admira ramasite mumificate ale unui
Tibet demult apus, zdrobit sub calcaiul chinezesc. Asa ca merita alocat mai
mult timp pentru vizitarea templului Jokhang si a pietei Barkhor de langa
acesta: cum spuneam intr-o postare mai veche, ele sunt vii si
astazi, fiind animate de multimea de pelerini tibetani cu rotite de rugaciune
in maini, care isi vad de drum murmurandu-si mantrele buddhiste; iar daca Potala, Norbuligka si Sera par a fi doar vestigii sumbre
ale trecutului, Jokhang si Barkhor sunt in egala masura in trecutul si in
prezentul Tibetului, asemeni unor punti de legatura intre ele; si cand le vei
vizita pe indelete vei intelege ca oricat ar fi de apasati de chinezi tibetanii
se incapataneaza sa traiasca asa cum stiu ei de sute de ani, pastrandu-si cu
habotnicie stravechile datini buddhiste; si ca aceasta incapatanare este de
fapt promisiunea tibetanilor ca vor rezista cu bine vremurilor grele de acum si
ca vor redeveni, intr-o buna zi, stapani la ei acasa.
p.s. poate ti-ar place sa citesti si: Lhasa, Tibet: de la Orasul Interzis la Orasul Interdictiilor; Lhasa,Tibet: palatul Potala; Lhasa,Tibet: templul Jokhang; Lhasa,Tibet: palatul Norbulingka; Marile manastiri buddhiste din Tibet.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu