Am vazut
astazi Crulic - drumul spre
dincolo. La cateva luni dupa premiera sa in Romania, lung-metrajul de animatie
al Ancai Damian mi-a aparut in fata azi dimineata, si practic m-a tras de maneca
sa il vad; recunosc ca nu-mi mai aminteam mare lucru despre cazul (real) al
romanului Claudiu Crulic, care acum vreo patru ani a murit in Polonia facand
greva foamei ca protest ca fusese inchis pentru un furt pe care nu il comisese;
iar despre film nici nu stiam ca exista. Dupa ce l-am vazut am ramas rascolit si impresionat, asa ca ma grabesc sa scriu despre el, ca sa afle si altii care inca nu il stiu: Crulic - drumul spre dincolo sigur merita vazut.
Este un
film al contrastelor socante: intre tragismul povestii lui Claudiu Crulic si
felul jucaus, hatru, de a depana aceasta poveste; intre inocenta de copil a
personajului si cosmarul judiciar in care acesta este tarat; intre nepasarea si
obtuzitatea inumana a birocratilor polonezi si romani implicati in poveste si increderea in
dreptate aratata de Crulic pana aproape de ultimele lui clipe.
Filmul
ridica un deget acuzator (mult mai delicat decat s-ar impune) nu doar impotriva
masinariei birocratice poloneze, care dintr-o uriasa eroare judiciara a ajuns sa
inghita o viata de om, cat mai degraba impotriva Romaniei postdecembriste: o Romanie care
nu doar ca nu ofera sanse tinerilor ei, impingandu-i sa devina capsunarii si
pribegii Europei, dar nu le intinde mana sa de ajutor nici macar atunci cand
au nevoie de ea mai mult ca niciodata: departe de casa, intre straini, in ceasul al doisprezecelea.
Claudiu
Crulic nu are absolut nimic dintr-un erou: este un om simplu, dintr-o familie
simpla, dintr-un orasel uitat de provincie, dintr-o tarisoara mica si nu foarte
bogata; isi accepta mediocritatea cu seninatate si cu haz: nu are nici orgolii,
nici iluzii, nici vise marete; asa ca nu isi propune nimic spectaculos: vrea
doar o sansa la o viata mai buna; si este dispus sa o caute in pribegie, din
moment ce in tara lui nu o are.
Crulic ar
putea fi, la fel de bine, un prototip al Romaniei vremurilor noastre: al omului
simplu gonit de acasa de saracie si de nepasarea celor mari, pribegit prin
Europa in cautarea norocului, care se vede acuzat pe nedrept ca e hot (doar
pentru ca e roman, oare?), si este lasat de ai lui sa moara cu acest stigmat.
Crulic
reuseste totusi sa isi dovedeasca nevinovatia; cu pretul vietii: moare facand
greva foamei, intr-o ultima revansa impotriva masinariei birocratice care il
ignorase atatea luni de zile. Moartea sa atrage atentia presei asupra cazului, ceea ce conduce la inutile si tardive sanctiuni pentru cativa tapi ispasitori: Adrian Cioroianu si-a prezentat demisia din functia de ministru de externe al Romaniei, in timp ce in Polonia trei medici sunt inca judecati pentru moartea lui Crulic; ca si cum ei ar fi singurii vinovati...
Oricat de
simplu ar parea, filmul Ancai Damian este cu mult mai mult decat filmul unei formidabile erori judiciare, fiind in stare sa ridice uriase semne de
intrebare: ce ofera Romania de astazi milioanelor de Crulici pe care ii are? cum ii vede
Europa pe romani? cu ochii limpezi, sau prin ceata unor nefericite prejudecati? si, mai ales, de ce? din a cui vina?
Buna ziua,
RăspundețiȘtergereAm citit cu mare interes blogul dumneavoastra de calatorie. L-am studiat pentru ca lucrez la o teza de doctorat despre specificitatile comunicarii prin blogul de calatorie. Pe langa observatia online, pentru studiul meu este necesara metoda interviului structurat. Va rog acordati-mi oportunitatea de a realiza un astfel de interviu preferabil telefonic sau prin e-mail. Va stau la dispozitie pentru orice informatii suplimentare si va rog sa-mi comunicati decizia dvs.
Cu stima,
Raluca TUDOR,
Drd. Stiintele Comunicarii
tudor_raluca@yahoo.fr
tel: 0754.473.696
Stii ce zice manualul pentru comportament in prizonierat? Daca ti se da de mancare si apa nu refuza.
RăspundețiȘtergereEste un punct de vedere interesant, dar probabil Crulic a avut altul, din moment ce fusese inchis degeaba.
RăspundețiȘtergere