Sunt un norocos, e clar; nu eram decis daca sa mai stau inca o zi in
Darjeeling, ori sa plec catre statul indian Sikkim, asa ca am hotarat ca daca
obtin repede permisul pentru Sikkim, plec; l-am obtinut foarte usor, dar nu ma
hotaram in ce directie sa o apuc: catre Ravangla din Sikkim-ul de sud, sau
catre Gangtok din Sikkim-ul de est? Am dat cu banul, si a iesit Gangtok; mi-am
luat bagajul si am suit intr-un taxi, iar cand am ajuns in statia de jeep-uri tocmai
pleca un shared jeep catre Gangtok;
am urcat in el in graba si am pornit la drum; am ajuns in Gangtok dupa vreo
trei-patru ore, m-am cazat in cinci minute si am iesit sa vad orasul. Cand
colo, ce sa vezi? La doi pasi de hotel tocmai incepuse o frumusete de ceremonie,
o puja, si aflu ca asta e doar
inceputul: a doua zi dimineata urma sa inceapa o mare fiesta locala in Gangtok,
capitala Sikkim-ului: sarbatoarea Pang Lhabsol.
Dis-de-dimineata pe la 8 a inceput intai ceremonia religioasa tinuta de vreo
zece calugari buddhisti; una cat se poate de serioasa, cu toba, alamuri si
trambite tibetane; costumati in hainele “de duminica” ale calugarilor tibetani,
o parte din oficianti aveau pe cap acele pitoresti caciuli galbene ca niste
creste de cocos, iar cealalta parte caciuli rosii, conice; si banuiesc ca ceremonia
era o ganapuja, pentru ca aveau
mancare si ceai pe masutele joase intinse in fata lor.
Cu o zi inainte, in seara sosirii mele, puja fusese tinuta de patru oameni din comunitatea lepcha, ca din
partea acesteia: trei barbati si o femeie (care a si intrat in transa) au
oficiat o ceremonie religioasa pe cat de interesanta pe atat de enigmatica; acum
cei patru lepcha (nici nu stiu daca erau preoti, samani sau altceva) ascultau
cuminti puja tinuta de calugarii
buddhisti, usor timorati de zgomotul impresionant al tobei, alamurilor si
trambitelor tibetane, dar paziti de un tanar lepcha imbracat intr-un fabulos
costum traditional.
Nici nu se terminase puja buddhista
cand a inceput show-ul principal, pe o scena amenajata frumos ceva mai incolo,
langa care se stransese buluc de lume. Intai a fost spectacolul autoritatilor sikkimeze,
care s-au intrecut in discursuri mai mult sau mai putin sforaitoare despre
semnificatia sarbatorii, o bucata de timp destul de rezonabila; apoi a intrat
pe scena prima trupa de dansatori, din comunitatea nepali, iar multimea s-a
aprins imediat si a aplaudat frenetic; dupa care au urmat cei din comunitatile
lepcha si bhutia, si tot asa; imbracati in costume superbe specifice fiecarei
etnii, dansatorii din cele trei comunitati majore ale Sikkim-ului s-au intrecut
in dansuri si cantece care de care mai frumoase cateva ore bune, pana spre ora
trei.
Dar ce este cu aceasta sarbatoare Pang Lhabsol? Stiam despre ea ca se
tine in Ravangla, la finalul lui august, si ca este o sarbatoare religioasa
inchinata lui Kangchendzonga, cel de-al treilea varf muntos al planetei (8598 de
metri!) si totodata spiritul protector al Sikkim-ului. De altfel, acesta este
motivul pentru care ezitam intre Ravangla sau Gangtok: habar nu aveam despre
sarbatoarea din Gangtok si nu stiam daca in Ravangla s-a terminat sau nu
sarbatoarea religioasa (am aflat apoi ca se terminase in ziua plecarii mele din
Darjeeling, deci cand am dat cu banul a iesit exact ce era mai bine). In
Gangtok pare-se ca se desfasoara versiunea mundana a sarbatorii din Ravangla,
fara dansurile sacre buddhiste, marea atractie din Ravangla, dar avand in
schimb minunatele dansuri lumesti ale comunitatilor nepali, bhutia si lepcha; avand
ca motiv principal unitatea si fratia celor trei etnii principale ale micului
stat indian Sikkim, sarbatoarea din Gangtok porneste de la pretextul rememorarii
unui juramant de fratie vesnica intre lepcha si bhutia, incheiat prin sec. 13
intre conducatorul lepcha si conducatorul bhutia ce tocmai sosise impreuna cu oamenii
sai din Tibet.
Sikkimezii de astazi considera acest moment ca fiind extrem de important
in istoria lor, asa ca scena juramantului nu doar ca are in Gangtok un grup
statuar foarte respectat (in fata caruia facusera puja intai cei patru lepcha iar apoi calugarii buddhisti) ci a si
fost recompusa de mai multe ori in timpul sarbatorii, de catre dansatori. Chiar
am avut senzatia ca se exagereaza putin cu remomorarea acestui juramant, parca pentru
a le aminti nepalezilor (veniti in Sikkim mult dupa acest juramant, doar prin
sec. 19, dar astazi majoritari in Sikkim) ca ei nu au fost parte la acea intelegere…
Bun, dar ce impresii mi-au lasat cele trei etnii? Dansurile si cantecele lepcha sunt blande si melancolice, si se cunoaste chiar din ele ca lepcha nu au fost niciodata un trib razboinic, precum bhutia sau nepali; numiti si rong, lepcha au fost primii locuitori ai Sikkim-ului, fiind o etnie tibeto-birmana de rasa mongoloida, despre care nu se stie precis de unde au venit; astazi sunt recunoscuti de constitutia Indiei printre populatiile tribale ale Uniunii, iar in Sikkim ei reprezinta vreo 13 % din populatie, optiunile lor religioase fiind diverse: buddhism, samanism (vechea religie lepcha, numita Mun), crestinism (adus de misionarii englezi in perioada coloniala) si hinduism, la care se adauga ritualuri in care elementele buddhiste si cele Mun sunt intrepatrunse; costumele femeilor lepcha nu sunt foarte atractive, insa ale barbatilor sunt grozav de interesante, fiind usor de recunoscut dupa haina-mantie din panza dungata, incheiata pe un umar, si caciula rotunda.
Primul lucru pe care l-am remarcat la bhutia a fost faptul ca hainele lor
generoase in culori si in falduri sunt tipic tibetane, iar dansurile si cantecele
lor sunt si ele cat se poate de tibetane; cu un puternic iz extrem oriental,
ritmurile bhutia pot fi ori lente si grave, ori vesele si pline de viata, cand
dansatorii (mai ales barbatii) topaie cu exuberanta candida a unor copii de
cativa anisori: este o adevarata distractie sa-i vezi aruncand cu mainile si cu
picioarele in toate directiile. Veniti in Sikkim prin sec. 13, din Tibetul de
est, bhutia vorbesc o limba numita si tibetana sikkimeza, in mare masura reciproc
inteligibila cu tibetana si cu limba dzongkha vorbita in statul vecin Bhutan;
li se mai spune si sikkimezi, pentru ca pana in 1973-1975 bhutia au fost etnia
dominanta in Sikkim, dupa ce in 1642 au constituit aici un regat in parte dependent
de Tibet, condus de un chögyal (rege) dintr-o dinastie de origine tibetana. Astazi
bhutia mai constituie doar 16 % din populatia Sikkim-ului, sunt buddhisti vajrayana
ca mai toti tibetanii si au trasaturile cele mai mongoloide dintre toti
locuitorii Sikkimului; si foarte probabil ca au pastrat mici nostalgii dupa
vremurile in care ei erau elita dominanta a Sikkim-ului.
Dansurile si cantecele nepalezilor au fost cele mai aplaudate, nu doar
pentru ca majoritatea celor din multime erau nepalezi ci si pentru ca ele sunt
cele mai lumesti din intregul Sikkim: bine ritmate si pline de viata, ele
cuprind la un loc senzualitatea tipic indiana (cu leganari din solduri, chemari
lascive din unduirea mainilor si alte mesaje nu mai putin telurice, spre
deliciul multimii) si asprimea vesela a muntelui. Pun pariu ca la petrecerile
din Sikkim cel mai mult se asculta si se danseaza muzica nepaleza, iar daca
exista cumva si o manea sikkimeza ea nu poate fi decat pe ritmuri nepali.
Costumele barbatilor nepalezi sunt moderate in culori, in schimb ale femeilor
sunt fabuloase: femeia nepaleza este superb pusa in evidenta atat prin podoabele
si culorile purtate, cat si prin locul central pe care adesea il ocupa in
povestile cantecelor si in dansurile nepaleze.
Iar cand ii vezi pe dansatorii nepalezi atat de patimasi parca incepi sa
iti explici (mai in gluma, mai in serios) de ce aceasta etnie venita in Sikkim
doar prin sec. 19 a reusit in mai putin de doua secole sa constituie 67 % din
populatia micului stat himalayan, punand capat in 1975, cand Sikkim a devenit
stat al Uniunii Indiene, dominatiei de cateva secole a sikkimezilor bhutia. Evident,
venirea nepalezilor a modificat radical formula religioasa si
etnico-lingvistica a Sikkim-ului: spre deosebire de bhutia si lepcha, cei mai
multi nepalezi sunt de religie hinduista (si doar o mica parte sunt buddhisti),
sunt un amestec foarte reusit intre versiunea indiana a rasei europoide si rasa
mongoloida (creat prin asimilarea de catre nepalezi a unor etnii himalayene de
origine tibeto-birmana), iar limba nepalezilor, numita nepali, apartine marii
familii a limbilor indiene.
Una peste alta, acest Pang Lhabsol a fost o fiesta himalayana la care
nici nu visam cand am ajuns in Sikkim; cred ca nu poate fi o ocazie mai buna sa
faci cunostinta cu oamenii unei tari decat mergand la sarbatoarea la care ei
isi celebreaza cu ceremonii religioase, costume populare, cantece si dansuri
momentul istoric al nasterii ca popor; e adevarat, a fost o fiesta lipsita de
dezmatul culinar si bahic obisnuit in occident si desfasurata intr-o ordine
fara cusur, mentinuta de politaii sikkimezi si de elevii unei scoli militare
indiene; imbracati in uniforme cu esarfe si brauri colorate si cu panase rosii la bonete, cadetii (si mai ales cadetele)
aratau cat se poate de fotogenic. Si inca ceva: copiii sikkimezi sunt - fara vorbe mari - incredibil de frumosi si de
cuminti…
Stiu, sunt turisti care s-ar da peste cap sa vada o asemenea nebunie de
costume, cantece si dansuri himalayene, in timp ce eu am nimerit acolo ca musca
in lapte, dupa ce am dat cu banul in ce parte sa merg. Daca insa din Darjeeling
as fi mers la Ravangla, asa cum parea logic si cum intentionam initial, as fi
ratat si sarbatoarea din Gangtok si pe cea din Ravangla; va sa zica indecizia
mea m-a facut (inca o data) sa dau cu banul, iar banul (ori intuitia, norocul
sau ce-o fi…) m-a condus cu precizie acolo unde merita sa ajung; sa fie
limpede, initial aveam de gand sa “sar” peste Gangtok din cauza informatiilor
din Lonely Planet, probabil insuficient actualizate, insa undeva in fundal imi bazaia
un gand insistent: du-te la Gangtok,
du-te la Gangtok! - dar de ce sa fac
asta?, raspundea tacticos ratiunea, uite
ce zice Lonely Planet, ca nu-i mare lucru de vazut acolo; - nu mai intreba, doar du-te la Gangtok!,
bazaia drept raspuns acel gand. Asa ca trebuie sa imi notez neaparat, spre
tinere de minte: cand calatoresti urmeaza-ti intuitia, nu ratiunea; in mod
sigur ea stie mult mai bine decat Lonely Planet si orice alte ghiduri unde
chiar merita sa ajungi; iar la nevoie sa nu iti fie rusine sa dai cu banul…
Superba povestea ta, calatoria ta... apropo de dat cu banul, am citit demult niste vorbe faine, ceva de genul... cand trebuie sa faci o alegere, da cu banul. Intotdeauna va functiona asta, dar nu pentru ca iti da raspunsul, ci pentru ca, in secunda in care banul este in aer, stii prea bine ce raspuns iti doresti sa fie :) Vezi ca functioneaza?
RăspundețiȘtergereSplendide costumele si oamenii minunati, chiar ca e un regal pentru cei pasionati de fotografii :)...
multam fain, Mira; da, din ce poze am facut mi-a fost greu sa aleg; si inca mai am poze de la Pang Lhabsol, dar aici merge netul foarte greu asa ca le tin pe mai incolo.
RăspundețiȘtergerebanul? da, este alegerea alegerilor; daca te lasi in voia lui te duce unde trebuie; atat ca "unde trebuie" nu inseamna neaparat unde vrei tu...