Astăzi mi-am propus să scriu despre un tren cu
totul deosebit: un tren în miniatură, care începând din anul 1881 străbate, tacticos ca un moșneag, dealurile înalte himalayene din nord-estul Indiei, dintre Darjeeling și Siliguri; nu se grăbește absolut deloc, așa că îi trebuiesc opt ore pentru o distanţă de numai 86 de
kilometri. Este înscris pe lista patrimoniului mondial al UNESCO ca Darjeeling Himalayan Railway, însă
iubitorii de trenuri deosebite l-au poreclit cu drag Toy Train, trenul de
jucărie din Darjeeling.
Toy Train chiar arată ca un tren de jucărie:
distanţa dintre șinele acestui tren în miniatură este caraghios de mică, de
doar 61 cm, iar vagoanele și locomotiva sunt pe măsura șinelor, ducându-te cu gândul
la trenuleţul unui parc de distracţii. Poţi alerga liniștit pe lângă el, și
dacă te mai oprești din când în când să-ţi legi șireturile nu este o problemă; în
general e tractat de locomotive diesel, dar până la Ghum încă mai circulă un
Toy Train în versiune decadentă, pentru turiști, tras de o bătrână locomotivă
cu aburi care face larmă și fum de parcă și-ar da sufletul; iar linia de tren trece
chiar pe stradă, printre casele și prăvăliile dintre Darjeeling si Ghum, la
distanţe amuzant de mici de zidurile clădirilor și de tarabele stradale; așa că
dacă ieși prea mult pe fereastra trenului ai șanse să lovești vreo creangă de copac
sau vreun localnic mai neatent; e adevărat însă că poţi întinde mâna să
pescuiești un zarzavat, o pungă de pufarine expirate sau alt suvenir local de
pe vreuna din tarabele pe lângă care treci…
Până să cumpar biletul de tren am fost nevoit
sa completez un formular de rezervare a locului, cu întrebări și rubrici ca
pentru însurătoare; ulterior am aflat că el e necesar pentru toate clasele cu
rezervare de locuri din trenurile indiene, iar în următoarele săptămâni l-am
mai scris de încă trei ori, așa că până la terminarea călătoriei prin nord-estul Indiei deja dădeam consultanţă indienilor în completarea sa. Trenul
cu care am călătorit eu avea doar două vagoane, iar în vagonul meu erau cu
totul zece oameni, din care șapte erau călători iar trei erau angajaţi ai
căilor ferate indiene: unul ţinea evidenţa călătorilor pe niște hârtii mari pe
care însemna conștiincios prezenţa fiecaruia, ca nu cumva să evadăm; al doilea ţinea
evidenţa riguroasă a ceea ce facea trenul, pentru a preveni, pesemne, orice
abatere disciplinară de la linia oficială; am aruncat un ochi în hârtiile lui și
am fost impresionat de meticulozitatea tipic asiatică a însemnărilor privind
staţiile, orele, altitudinea și alte chestiuni uimitor de exacte pentru un funcţionar
indian a cărui preocupare principală părea a fi somnul; iar cel de al treilea
chiar părea să muncească, pentru că avea de învârtit o roată mare din metal cu
care bănuiesc că frâna roţile atunci când trenul o lua prea tare la vale. Cei
trei păreau sa fie dedicaţi trup și suflet doar vagonului în care eram eu, așa
că bănuiesc că celălalt vagon avea alţi trei mușchetari indieni care
monitorizau atent funcţiile vitale ale vagonului și călătorilor; ca să fie
clar, încă o dată, că eficienţa nu este punctul cel mai tare al indienilor…
Dar jos pălăria în
faţa lui
Și totuși bătrânul Toy Train merită tot
respectul, iar în 1881, când și-a început treaba, a fost privit ca un pionier
al tehnicii moderne în îndepărtatele ţinuturi ale Indiei de nord-est; pentru
acele vremuri nu era deloc simplu pentru un tren să ţopăie la nesfârșit pe ditamai
dealurile himalayene, urcând de la cei 100 de metri altitudine ai orașului Siliguri
până la cei 2.200 de metri la care se află Darjeeling, așa că inginerii englezi
ai timpului și-au bătut capul în fel și chip pentru a rezolva problema uriașei diferenţe
de nivel; finalmente au apelat la soluţii tehnice revoluţionare pentru acele
vremuri, numite loops (bucle sau
spirale) și z-reverses (zig-zag-uri),
care permit trenului să urce sau coboare pante serioase și care pot fi privite
ca echivalent feroviar al serpentinelor; astăzi calea ferată dintre Siliguri și
Darjeeling încă mai are trei loop-uri și patru zig-zag-uri, în care Toy Train își
pierde o gramadă de vreme pentru a păcăli diferenţele de altitudine.
Una peste alta Darjeeling Himalayan Railway este una dintre liniile de tren de
care India este grozav de mândră; iar pe lista patrimoniului mondial UNESCO
există un obiectiv denumit Mountain
Railways of India, care include Toy Train încă din 1999, alături de Nilgiri Mountain Railway (aflat în
statul Tamil Nadu din sudul Indiei, în serviciu din 1908, cu ecartamentul șinelor
de 1 metru) și Kalka-Shimla Railway (aflat
în statul Himachal Pradesh din nordul Indiei, în serviciu din 1903, cu
ecartamentul șinelor de 762 mm). De ultima știam deja de anul
trecut, și am auzit că e foarte spectaculoasă; așa că la proxima revenire în Himachal Pradesh îmi voi face timp să mă plimb și cu această mocăniţă vest-himalayană.
Batasia Loop
Puţin înainte de a ajunge în Ghum trenul de jucărie
se oprește vreo zece minute la Batasia Loop, cea mai faimoasă spirală de pe Darjeeling Himalayan Railway. Agenţiile
turistice din Darjeeling te asigură că trebuie neapărat să vezi Batasia Loop,
dar nu este chiar așa; există acolo un monument închinat soldaţilor gorkha care
și-au sacrificat viaţa după 1947 luptând în armata indiană (nimic de mirare,
din moment ce Toy Train trece prin Gorkhaland, ţinutul gorkhașilor), dar
locul nu e nici pe departe așa spectaculos cum se spune; e drept că priveliștea
plăcută a Darjeeling-ului (însoţită de cea a unor piscuri muntoase precum
Kangchendzonga, dacă cerul e limpede) te va convinge să tragi aer în
piept mai adânc ca de obicei și să faci câteva poze.
Ghum, cea mai înaltă
gară din lume, zic unii; așa o fi?
Imediat după oprirea la Batasia Loop urmează
Ghum, punctul final al călătoriei cu trenul turistic tras de locomotiva cu
aburi; cea mai înaltă gară din lume, susţin indienii, și firesc că se referă la
altitudinea așezării și nu la înălţimea clădirii; nu trebuie crezuţi, totuși:
Ghum se află la doar 2.258 de metri altitudine, în timp ce Qingzang railway din China, care din 2006 unește nord-vestul Chinei
de Lhasa, capitala Tibetului, străbate înălţimi între 4.000 și 5.000
metri, așa că sigur are gări mult mai înalte decât Ghum; iar în Elveţia există trenul
numit Jungfraubahn (pe linie îngustă,
cu ecartament de 1 metru) până în Jungfraujoch, care are 3.471 de metri altitudine
și e cea mai înaltă gară a Europei. E clar însă că în cei 131 de ani de
serviciu Ghum a fost într-adevar o referinţă între gările înalte ale lumii, iar
astăzi a rămas cea mai înaltă gară a Indiei. Oricum, în câţiva ani India va deţine
iar cea mai înaltă cale ferată a lumii, cu tot cu gări: se lucrează de zor la
calea ferată dintre Manali și Leh, capitala Micului Tibet,
care va depăși în înălţime 5.000 de metri și va lăsa în urmă chiar și Qingzang railway; așa că dacă voi
calatori iar din Himachal Pradesh către Ladakh voi putea alege
trenul pentru a fi scutit de tortura tipic asiatică a drumului de anul trecut, când timp de 18 ore am dat cu capul de geamul microbuzului…
În Ghum există, chiar în gară, un mic muzeu
privind istoria trenului de jucărie, care sigur merită văzut; gara e minusculă,
dar pitorească; vei observa imediat că se lucrează febril la întreţinerea șinelor
de cale ferată, iar mărfurile circulă intens…
Tot în Ghum poţi vedea și trei gompa, mânăstiri buddhiste tibetane: Samten
Chöling, Sakya Chöling și Yiga Chöling, cea mai mare și mai cunoscută dintre
ele, vizibilă și de la fereastra trenului. Iar la 5 kilometri de Ghum este Tiger
Hill, o culme de 2.590 de metri înălţime listată ca una din marile atracţii ale
Darjeeling-ului; în zilele cu cer limpede de aici se vede perfect Kangchendzonga,
cel de-al treilea vârf al lumii, alături de siluetele altor câteva vârfuri himalayene
printre care și moţul Everestului.
Gara din Darjeeling: dacă o vezi, mă crezi
Și nu o fi Ghum cea mai înaltă gară din lume,
dar gara din Darjeeling sigur este cea mai fotogenică gară pe care am văzut-o
vreodată. Închipuiţi-vă următorul tablou: este când soare, când ceaţă, iar pe
coasta de deal de lângă gară sunt case viu colorate, aproape cocoţate una peste
alta; pasagerii acestei gări sunt gorkhas,
adică nepalezi indieni, cu ochii oblici și cu straie asiatice, iar pe gardul de
lemn de lângă intrare sunt agăţate la uscat câteva rufe, nu mai puţin colorate;
nu mai lipsea decât o locomotivă cu aburi care să se fâţâie fudulă de
colo-colo, cu fiţe interbelice, aruncând nori de abur în toată gara…
Ecartamentul de 610 mm... nu e chiar caraghios de mic (să nu uităm că avem și la noi în țară ecartamente de 700 mm și chiar de 600 mm, dar liniile s-au dat la fier vechi și au rămas uitate în memoriile pasionaților feroviari). Foarte interesante clădirile din Darjeeling, au influențe puternice chinezești. Impresionant peisajul de acolo...
RăspundețiȘtergeream mers deasupra liniei, si ma umfla rasul, mi se parea ca sunt intr-un parc de distractii; iar cand mai vezi si trenuletul mergand pe liniuta aceea totul pare o gluma buna :)
Ștergereda, locurile sunt tare faine in Darjeeling... deh, Himalaya :)