Rohtang nu se numără
printre trecătorile înalte ale Asiei; dimpotrivă, se află la înălţimea de numai 3978
de metri, aproape neglijabilă în Himalaya. Ceea ce face din pasul Rohtang-La una
dintre legendele drumurilor himalayene este faima sa de trecătoare a morţii: în Rohtang vremea se poate schimba foarte
repede în rău, în furtuni năpraznice ori ceaţă care pun în mare primejdie viaţa
celor care traversează trecătoarea; așa că în Rohtang mor călători și în zilele
noastre, spun cei care cunosc acest pas rău famat; iar vulturii care planează în
volute uriașe deasupra trecătorii știu bine că dacă au destulă răbdare la un
moment dat vor zări, undeva pe drumurile abrupte ale Rohtang-ului, ceea ce
caută...
Trecătoarea Rohtang-La
se află în nordul Indiei, în statul indian Himachal Pradesh; traversând
culmile munţilor Himalaya, Rohtang unește orașul Manali din valea Kullu
cu valea Lahaul, care deschide, la rândul ei, drumul către Ladakh, Micul Tibet, și către valea Spiti. Așa se face că trecătoarea Rohtang este
un nod de comunicaţii vital pentru această parte a Asiei: pe aici trece, din
vremuri imemoriale, principala rută de comerţ dinspre nordul Indiei către
Ladakh și mai departe către Asia Centrală; de-a lungul vremurilor
trecătoarea a văzut nu doar caravane, negustori și mărfuri fără număr, ci și armate
de invadatori care s-au vânturat de o parte și de alta a piscurilor himalayene
din nordul Indiei, în căutarea norocului.
Astăzi Rohtang este
un punct strategic de maximă importanţă pentru India, fiind la mică distanţă de
graniţele cu marele ei rival China și asigurând una din cele două legături terestre pe care India le are cu Ladakh, Micul Tibet. Din câte știu indienii construiesc de vreo doi ani un
tunel auto pe sub Rohtang, care să asigure legătura permanentă cu Lahaul, Spiti și mai
ales cu Ladakh, iar acest tunel va scurta drumul prin trecătoare la
nici 9 kilometri și doar 30 de minute de mers; pentru că uitasem să spun,
Rohtang este deschis circulaţiei doar din luna mai până în noiembrie; în restul
anului furtunile de zăpadă și ceaţa sunt atât de periculoase pentru trafic
încât pasul este complet închis.
Anul trecut am trecut prin Rohtang
de trei ori, și de fiecare dată am răsuflat ușurat imediat ce am lăsat
trecătoarea în urmă. Prima traversare a fost ziua, pe o vreme îndoielnică, care
oscila ingrijorător între soare timid și ceaţă cu cer închis; a doua oară am
trecut prin Rohtang pe o vreme frumoasă cu un trafic lejer, și mi-a rămas în
minte imaginea unui măgar ce trăgea să moară în drum; cineva îl încercuise cu
pietre, ca să nu fie călcat de mașini, iar vulturii se strânseseră aproape,
așteptând ultima suflare; iar a treia oară am trecut prin Rohtang noaptea, în drum spre Leh, când era un întuneric așa de dens încât mă întrebam mereu
dacă bietul șofer vede ceva din drumul acela șerpuit, brăzdat de hârtoape și cocoţat
mai mereu pe o buză de vale, dacă nu de prăpastie în toată firea. Însă undeva
prin Kaza, în valea Spiti, m-am întâlnit cu un englez care avea chef să
îmi povestească despre Rohtang; înalt, solid și rumen în obraji, englezul ar fi
arătat exact ca în floarea vârstei dacă nu ar fi avut părul alb și cheful de
povești al unui bunic; mi-a spus că traversase Rohtang de multe ori, iar
în tinereţe trecuse prin Rohtang chiar și pe jos, urmând faimoasa Hippie trail, care lega Europa de India
și Nepal, trecând prin Turcia, Afghanistan și Pakistan. Așa că jos pălăria în
faţa domnului englez: în viaţa asta nu știu dacă mai apuc să traversez Rohtang și pe jos...
Traversarea pasului morţii într-un jeep ia câteva ore; eu îmi aduc aminte de vreo trei ore și ceva, însă alţii spun că
e vorba de un timp total între patru și șase ore începând de la intrarea în serpentinele trecătorii. Se circulă foarte încet, pe un drum care se năruiește
periodic din cauza alunecărilor de teren, iar problemele de trafic sunt ceva
obișnuit, Rohtang fiind folosit de-a valma de camioanele indiene pentru mărfuri,
de jeep-urile și autobuzele pentru turiști și de mașinile armatei indiene. Surprinzător,
drumurile în serpentină ale Rohtang-ului nu sunt acoperite de piatră, cum te-ai fi așteptat, ci cu un pământ mocirlos, presărat cu mică strălucitoare;
câţiva soldaţi indieni încercau să ţină în ordine șirurile de mașini ce își așteptau cuminte rândul la traversare, iar un excavator apărea la ceva timp pentru a mai nivela mocirla frământată de roţile camioanelor. Spre culmea trecătorii era frig și
ceaţă, iar soarele se ascunsese brusc între nori, lasând loc vulturilor să
planeze ameninţător pe cerul plumburiu ca o prevestire rea.
Tot prin Rohtang trece
și singurul drum din nordul Indiei spre îndepărtata și izolata vale Spiti, un
colţ superb și aproape uitat din vechiul Tibet. Iar despre valea Spiti voi povesti la Povești din Lumea Mare, sâmbătă 10 noiembrie, începând cu ora 12:00; poveștile se vor depăna la Godot Cafe-Teatru (str. Blănari nr. 14), iar ce să faceţi pentru înscriere puteţi vedea aici.
Da, numai 3978 de metri :-)
RăspundețiȘtergereAbia aştept ziua de mâine! Dacă nu m-aş fi căptuşit cu o super răceala ar fi fost şi mai bine...
PS: mă bucur că au aparut diactritice in text ;-)
ia ceai de ghimbir, ca prin Himalaya.
RăspundețiȘtergereps - e meritul tau, si chinul meu :)