Veneţia: piaţa și catedrala San Marco, Canal Grande, podul Rialto, gondolele și carnavalul cu măști veneţiene sunt imaginile
cu care Veneţia este asociată în mod automat, fără nici cea mai mică clipire.
Îmi place însă să trec de prima imagine a locurilor prin care călătoresc și să le descopăr faţetele mai puţin cunoscute; așa am făcut și în Veneţia, unde acum
ceva vreme mi-am petrecut vreo zece zile, timp în care am explorat
conștiincios nu doar orașul ci și o parte bună din laguna veneţiană; până acum
nu am scris niciun rând despre Veneţia, iar despre San Marco, Canal Grande,
Rialto, gondole și carnavalul veneţian s-au scris tomuri întregi; așa că astăzi
voi scrie despre Veneţia, altfel.
Când spui Veneţia îţi imaginezi înainte de
orice un oraș pe apă, străbătut de canale în toate direcţiile; între Veneţia și
arterele sale acvatice există o asociere mentală atât de puternică încât este ceva
obișnuit ca alte orașe având canale să fie privite ca niște Veneţii: există în Europa câteva Veneţii ale nordului (Amsterdam, Bruges, Stockholm, Copenhaga, Sankt
Petersburg, Hamburg și Manchester), la care se adaugă în Asia câteva Veneţii ale orientului (cum ar fi Suzhou
din China ori Udaipur și Srinagar din India). Veneţia este asociată în
mod obligatoriu cu apa și cu canalele, ca imagine emblematică a Veneţiei, iar a
căuta Veneţia în altă parte decât pe apă poate părea în cel mai bun caz inutil:
ce farmec ar mai putea avea Veneţia fără canalele ei?
Veneţia are însă și o parte dincolo de
canale, deloc celebră și puţin cunoscută de turiști; nu mă refer la
orașele Mestre, Carpenedo și Marghera de pe coasta estică a lagunei, din
așa-numita Terraferma veneziana, ci
la locuri aflate chiar în interiorul insulelor care compun Veneţia
propriu-zisă, în care turiștii nu își prea dau osteneala să ajungă: pieţe
întinse și străduţe în al căror tablou fermecător lipsesc canalele, și în care
chiar ai putea uita că te afli în Veneţia. Probabil că acestea sunt printre puţinele
locuri ale Veneţiei în care sub tine ai pământ plămădit de natură și nu uscat
smuls lagunei de către veneţieni; se știe, Veneţia este dezvoltată pe nucleul
unor mici insule în mijlocul lagunei, pe care în timp veneţienii le-au mărit și
le-au unit între ele prin construirea de clădiri pe piloni din lemn de zadă, o
specie de conifere răspândită în munţii Alpi, nu departe de Veneţia; introduși
foarte aproape unul de altul în apa lagunei, în straturi alternative de fân și
nisip până ajungeau în argila de pe fundul lagunei, stâlpii de zadă au rezistat la putrezire datorită rășinilor pe care le conţin orice conifere și a lipsei oxigenului din apă, așa că în timp s-au
pietrificat, formând (după acoperirea lor cu scânduri de lemn și lespezi de
piatră istriană) fundaţia pentru o mare parte din ceea ce este azi Veneţia.
Nici nu știu cum să numesc această parte mai
puţin știută a Veneţiei: aș numi-o Veneţia
terestră, dar aceste locuri sunt totuși pe insulele Veneţiei, și nu pe
continent, cum ar sugera termenul; și nu îi pot spune nici Veneţia ascunsă, pentru că poate fi văzută de oricine are
bunăvoinţa să caute puţin dincolo de prima imagine turistică, adică de canalele
Veneţiei. O găsești ușor în vechile pieţe din interiorul insulelor Veneţiei: numite
campo în venexiàn, graiul local din Veneţia, aceste pieţe sunt împrăștiate
prin toate cele șase sestieri
(cartiere) ale Veneţiei; mai cunoscute sunt Campo Santa Margherita și Campo San
Barnaba în cartierul Dorsoduro, Campo San Polo și Campo San Rocco în cartierul San
Polo, Campo San Giacomo dell`Orio în cartierul Santa Croce și Campo San Stefano,
Campo San Bartolomeo și Campo Sant`Angelo în cartierul San Marco; precedenta fotografie este din Campo Santa Margherita, următoarea fotografie fiind din Campo Sant`Angelo, și privindu-le poţi spune că această Veneţie de dincolo de
canale nu este încântătoare?
Torcello,
vechea Veneţie
Se știe că Veneţia a apărut după căderea
imperiului roman, când locuitorii acestui colţ al Italiei s-au refugiat de pe
continent pe insulele din mijlocul lagunei pentru a fi la adăpost de invaziile
hunilor și triburilor barbare germanice. Una dintre primele insule populate de
refugiaţi a fost Torcello, aflată la mică distanţă la nord de Veneţia de astăzi;
începând cu anii invaziei hunilor lui Attila (452) în Torcello s-au refugiat
mulţi dintre locuitorii din orașul Altinum, împreună cu episcopul lor și cu
moaștele Sf. Heliodorus; în anul 638 Torcello câștigase deja destul prestigiu
ca centru urban al lagunei veneţiene încât să devină sediul oficial al
episcopului; Torcello a rămas scaun episcopal pentru mai mult de o mie de ani,
iar Sf. Heliodorus a devenit patronul sfânt al insulei. În acele timpuri nu se știu prea multe despre Veneţia de astăzi, având ca nucleu zona Rialto; foarte
probabil că Rialto era deja locuit de refugiaţi de pe continent, ca și
Torcello, însă era una dintre așezările mărunte ale lagunei, care nu prevestea
cu nimic ce avea să devină mai târziu.
Torcello a crescut repede în importanţă și
bogăţie: s-a bucurat de autonomie faţă de imperiul bizantin și a făcut un
comerţ înfloritor, menţinând legăturile comerciale cu Constantinopol, așa că în
sec. 10 avea deja o populaţie de cel puţin 10.000 de locuitori și încă era mai
puternică decât vecinul său, Veneţia de astăzi. După sec. 12 însă laguna din
jurul insulei Torcello s-a transformat în mlaștină, așa că navigaţia prin
această laguna morta a devenit
imposibilă, punând capăt comerţului insulei; s-a adăugat malaria, așa că în
timp locuitorii din Torcello s-au mutat în vecinătate, în Murano, Burano și
Veneţia de astăzi. Astăzi se spune că Torcello mai are vreo 20 de locuitori,
iar insula arată ca și cum ar fi aproape părăsită; însă în mod sigur merită o
vizită pentru a călători în timp departe, către începuturile neclare ale
Veneţiei, și pentru a vedea ce a mai rămas din gloria de altădată: catedrala
Santa Maria Assunta (fondată în 639 și refăcută în 1008, în stil romanic, conţine
un superb mozaic bizantin din sec. 12-13 care înfăţișează Judecata de Apoi),
biserica Santa Fosca (în stil bizantin, din sec. 11-12) și un mic muzeu (găzduit
în două palate din sec. 14). Iar dacă ai noroc de cer clar poţi face fotografii
superbe ale lagunei din Campanila, turnul cu clopot al catedralei, înalt de 55
de metri: în unele zile se vede nu doar Veneţia, ci până hăt departe spre
culmile Alpilor.
Până în Torcello se face un drum de vreo oră din
Veneţia, cu vaporetti luate din staţia
Fondamenta Nuove, din cartierul veneţian nordic, Cannaregio; vaporetto ce
trebuie luat este LN, având ruta prin insulele Murano și Burano; știu că mai
toate ghidurile recomandă vizita în Murano pentru a vedea pe viu cum se fabrica
sticla după metode tradiţionale, însă dacă nu te interesează neapărat să te
intorci cu suveniruri fragile mai bine ocolește Murano; mie mi s-a părut mai
degrabă o capcană pentru turiști, cu preţuri nejustificat de mari pentru ceea
ce oferă, așa că să nu te miri dacă în Murano vei plăti la restaurant sau în
magazine mai mult decât în locurile bune din Veneţia. Burano în schimb merită o
vizită, nu atât pentru a cumpăra dantela pentru care insula e faimoasă cât
pentru a vedea casele viu colorate ale localnicilor; iar dacă tot ai ajuns aici
poţi face o vizită scurtă și în insula vecină Mazzorbo, de care Burano e legată
printr-un podeţ.
Lido, litoralul
Veneţiei
Dacă ajungi în Veneţia trebuie să știi că
poţi face și plajă la mare, la doi pași de ea; iar pentru asta e suficient să iei un vaporetto
până în Lido, litoralul Veneţiei sau Venezia
litorale. Lido este parte a comune di
Venezia, desparte printr-un cordon lung de nisip laguna veneţiană de
Marea Adriatică și e atât de aproape de Veneţia încât merită să îţi iei cazare
în Lido, cum a făcut un bun amic, pentru a te bucura în tihnă și de plajă, și
de Veneţia și de celelalte locuri din lagună. Iar Lido nu este neapărat cea mai
frumoasă staţiune litorală a Italiei, dar într-o asemenea vecinătate
binecuvântată multe se pot trece cu vederea.
Partea de nord a Lido este numită San Nicolo
și este un loc atât de liniștit încât treceau zeci de minute până să văd vreo
mișcare pe stradă. Aici existau uriașe fortificaţii care aveau rolul de a apăra
intrarea dinspre mare în lagună, pe care le-am căutat ceva vreme până să
înţeleg că marea atracţie din San Nicolo este chiar tihna mediteraneeană a locului;
ar mai fi de văzut biserica San Nicolo și mânăstirea benedictină fondată în
1044, iar casele localnicilor sunt fermecătoare, încât nu am putut să nu mă
întreb: oare cum o fi să locuiești într-o casă micuţă și cochetă pe malul
lagunei, cu ochii către Veneţia și la doi pași de plaja din Lido?
Partea de sud a Lido se numește Malamocco,
iar din anul 740 aici și-a avut sediul Deusdedit, unul dintre primii dogi ai
Veneţiei. La fel ca și Torcello, Malamocco a fost un centru urban înfloritor
înainte de dezvoltarea nucleului urban al Veneţiei de azi, Rialto, până ce a
fost distrus în anul 1106 de o furtună cu valuri gigantice. Azi Malamocco este
un sat liniștit și încântător; din păcate am trecut prin el fără să opresc, în
drum spre Chioggia, însă amicul de care ziceam că a stat în Lido mi-a arătat de
acolo niște fotografii care m-au făcut să regret amarnic; așa că Malamoco îmi
rămâne pentru data viitoare; când sigur voi opri și în San Pietro in Volta și
Pellestrina, două mici așezări de pescari aflate imediat la sud de Malamocco.
Chioggia,
o Veneţie în miniatură, cu un miros foarte aparte
Chioggia se află în sudul lagunei veneţiene:
un mic oraș de pescari care aduce mult cu o Veneţie în miniatură, deși are nu
doar canale ci și străzi cu acces auto; se vede clar că locuitorii din Chioggia
încearcă din răsputeri să fure și ei ceva din afluxul de turiști ai marelui său
vecin, Veneţia, mai ales că partea dinspre litoral a Chioggiei, numită
Sottomarina, are plaje la mare și locuri de cazare berechet. Chioggia are și
câteva biserici vechi care merită văzute (din care Santa Maria este din 1110 și
a fost refăcută în 1623), însă atracţia ei principală este atmosfera pitorească
de oraș provincial de pescari, cu oameni primitori și simpatici. Și uitasem să spun, imediat ce vei ajunge în Chioggia vei fi uimit de mirosul care
trăznește în tot orașul: Chioggia este un oraș de pescari, plin de ambarcaţii și
instalaţii pentru pescuit, așa că întreaga Chioggia, de la un capăt la altul,
miroase a... pește!
Perioada de mare prosperitate a orașului cu
miros de pește a fost prin sec. 16-17, deși este de înţeles că cei de aici au
trăit mereu la umbra marelui vecin, Veneţia; însă momentul de mare glorie al
Chioggiei a fost prin 1378, când genovezii, eternii rivali ai veneţienilor,
intraseră în lagună și erau cât pe ce să cucerească Veneţia; cei care au salvat
atunci Veneţia au fost pescarii din Chioggia, care i-au momit pe genovezi în
locuri ale lagunei cu ape foarte joase; chioggienii aveau bărci cu fund plat
așa că s-au descurcat cu bine, în timp ce genovezii s-au împotmolit și au fost
învinși.
Foarte probabil că există un vaporetto direct
între Veneţia și Chioggia, eu însă am ajuns aici din Lido: am luat un autobuz care
a trecut prin Malamocco după care (la Alberoni, mi se pare) a fost urcat pe un
feribot pentru a traversa o gură de ieșire a lagunei, apoi autobuzul ne-a lăsat
într-o staţie de vaporetto care ne-a dus chiar până în Chioggia; așa că deși
iniţial se anunţa un drum complicat până la urmă s-a dovedit a fi cât se poate de
simplu. Și cum ziceam mai sus, știu din auzite că Malamocco, San Pietro in
Volta și Pellestrina merită și ele o oprire.
Veneţia
reală
Veneţia și laguna veneţiană mi-au plăcut la
nebunie, așa că am încercat să le cunosc cât mai bine și să nu mă opresc, în
niciun caz, la atracţii turistice îndoielnice precum plimbarea în gondolă; iar
cele zece zile pe care le-am avut atunci la dispoziţie pentru a înţelege
Veneţia s-au dovedit un interval de timp mulţumitor, mai ales că eram la a doua
vizită în Veneţia și nu mă mai lăsam furat de prima imagine a orașului; așa că
la un moment dat când eram în Veneţia m-am pomenit brusc și oarecum neașteptat
că mă dor și pe mine durerile Veneţiei, așa cum te doare ca pentru cineva care
îţi este foarte, foarte drag. Și mă refer la acea Veneţie pe care turiștii nu o
văd sau de care nu le pasă, gândind că e stupid să sufere pentru un loc oricât
de frumos, din moment ce legătura lor cu el durează doar câteva zile: Veneţia
reală, din spatele strălucirii turistice.
Se știe, Veneţia se scufundă; cu vreo 3,8
centimetri pe secol, ceea ce în timp poate produce un dezastru dacă se ia în
calcul și efectul negativ al solului moale din lagună. Scufundarea se pare că a
fost provocată chiar de om în sec. 20, prin forarea de fântâni pentru extragerea apei necesare industriilor locale, iar golirea în acest mod a pungilor de apă
din subsolul orașului a dus la coborârea Veneţiei sub nivelul mării; în anii
`60 săparea de fântâni a fost interzisă, dar răul este deja produs, iar Veneţia a fost nevoită să se resemneze cu inundaţii - numite Acqua Alta - tot
mai dese și mai mari; recordul a fost atins în noiembrie 1966, când oraşul a
fost acoperit cu 194 de centimetri de apă; și îmi aduc aminte că la prima mea
vizită în Veneţia apa încă mai băltea prin unele colţuri din catedrala San
Marco, deși ne aflam în plin sezon turistic. Autorităţile au gândit drept plan
de salvare „proiectul Mose“, care înseamnă amplasarea a 79 bariere de oţel pe
fundul Mării Adriatice, ce urmează a fi ridicate în perioadele cu valuri mari;
un proiect foarte scump (4,7 miliarde de euro), ce ar fi urmat să fie finalizat
în 2014; problema sa cea mai mare este insă aceea că unii specialiști îi
contestă utilitatea și îl văd chiar dăunător Veneţiei.
Dar asta nu e tot; la scufundarea Veneţiei se
adaugă problema veneţienilor, care sunt tot mai puţin dispuși să locuiască în
Veneţia; astăzi Veneţia propriu-zisă mai are doar vreo 69.000 de locuitori, cel
mai mare procent de pensionari din toată Italia și un ritm de scădere a
populaţiei cât se poate de clar; tinerii veneţieni preferă tot mai mult să
locuiască în Mestre sau Marghera, în Terraferma
veneziana (adică pe continent), pentru a avea case mai ieftine, mașini la
îndemână și preţuri mai mici, și pentru a scăpa de puhoiul de turiști, de
igrasia omniprezentă, de mirosul lagunei și de ţânţarii din timpul verii. Așa
că dacă privești cu atenţie prin Veneţia vei vedea cu dezamăgire nenumărate
case ce arată nelocuite, părăsite sau chiar bântuite; se adaugă tencuiala
căzută ori coșcovită de pe multe din clădirile aflate în afara arterelor
principale, cauzată de umiditatea ridicată a lagunei; Veneţia nu doar că se
scufundă, ci e tot mai puţin locuită, iar clădirile sale se macină încet dar
sigur din cauza vechimii, a umezelii și aerului salin al lagunei; îmi amintesc
că am apăsat cu degetul în zidul de cărămidă al unei clădiri neîngrijite și am
rămas uimit văzând că degetul meu a intrat în zid ca într-o brânză tare și
sfărâmicioasă; chiar și numai un asemenea zid îţi poate spune clar că Veneţia
reală este în suferinţă... Eu sper că totul va fi bine și că Veneţia
va rămâne, cel puţin la fel de frumoasă ca azi, și călătorilor din viitor; până
atunci mi-ar place să știu că cine va vedea Veneţia va privi ceva mai atent
către adevărata Veneţie, de dincolo de San Marco, Rialto, canale, gondole și carnaval;
dacă o placi cu adevărat, cu siguranţă o placi cu tot cu defecte, nu-i așa?...
10 zile? oho, super :)
RăspundețiȘtergeredeci e clar, trebuie sa merg la Venetia. pina nu se duce, ca nu e de gluma, din pacate. noi am zis ca trecem in decembrie, in drum sprea casa ne oprim 2 zile acolo (daca s o fi dus apa)
oricum nu inteleg cum de nu se gasesc solutii pentru a pastra minunea aia. daca nu va fi inghitita de apa va fi parasita cu siguranta. si cit de prost sa fii sa sapi dupa apa acolo?!
da, 10... imi plac lucrurile facute temeinic :)... e adevarat ca in timpul ala am dat si o fuga la Padova si alta la Ravenna.
RăspundețiȘtergerese pare ca cel mai mult au sapat dupa apa in Marghera, pe malul estic al lagunei; insa tot ce se intampla in laguna priveste in mod direct Venetia, in primul rand.
Foarte frumos...in sfarsit altceva despre Venetia :). Si eu am in plan cateva insulite, dar pe vremea buna sfarsesc mereu la munte :).
RăspundețiȘtergeredar Venetia nu e o insulita! cel mult pot sa ii spui un grup de insulite, si doar daca nu te aude vreun venetian, evident :)
RăspundețiȘtergereEu nu am spus ca Venezia e insulita, ci ca am in program un tur al nenumaratelor insulite venetiene (bineinteles cele care se pot vizita, caci multe din cauza ca sunt in zone in care nu ajung mijloacele in comun sau din cauza ca sunt private, nu se pot vizita) :). Venetienii si ei impart Venezia in zona lagunara si terra ferma, asa ca nu cred ca au de ce sa se supere :).
RăspundețiȘtergereda, mai sunt ceva insulite prin zona; bravo tie daca o sa ajungi sa le vezi!
RăspundețiȘtergere