Legenda lui Dracula
nu a murit odată cu Vlad Ţepeș, ci mai degrabă doar la moartea lui a început cu
adevărat să se nască, vă spuneam acum puţină vreme, în prima parte a
acestei postări; așa că astăzi voi povesti în continuare despre drumul lung de
la personajul istoric Vlad Ţepeș până la contele Dracula și apoi mai departe
până la uriașa gogoașă turistică a drăculismului
din zilele noastre.
Următoarea etapă pe drumul
lung al legendei lui Dracula s-a derulat în epoca modernă, la câteva secole
după moartea lui Vlad Ţepeș; mai întâi, în 1897 a apărut romanul de groază „Dracula”
al irlandezului Abraham (Bram) Stoker, care a avut un ecou aparte în lumea
anglo-saxonă și a deschis un nou gen; au urmat piese de teatru de mare succes
având același personaj, după care în 1932 a apărut în S.U.A. primul film „Dracula”,
care s-a bucurat de un succes gigantic și a fost punctul de plecare pentru
nenumărate alte pelicule pe aceeași temă; în minţile americanilor Dracula
simboliza deja răul absolut, personajul negativ complet și desăvârșit,
echivalent cu zmeul cel rău sau cu diavolul din folclorul european; așa că în
timpul celui de al doilea război mondial propaganda americană a găsit nimerit
să asocieze imaginea „hoardelor naziste” cu cea a lui Dracula: afișele
propagandistice americane îl înfăţișau pe inamicul nazist ca având trăsăturile
lui Dracula, iar soldaţii americani debarcaţi în Europa pentru a lupta cu
germanii au fost dotaţi cu câte un exemplar al romanului Dracula, tipărit în
tiraje aparte pentru acest scop!
Așa că pe la
sfârșitul celui de-al doilea război mondial Dracula parcursese deja un ciclu complet de
evoluţie, ajungând să simbolizeze răul personificat în mitologia modernă
anglo-saxonă. Să fie limpede, Dracula din perioada 1897-1932-1945 era un produs
exclusiv al lumii anglo-saxone, fără nicio legătură serioasă cu Transilvania
noastră: inventat de un irlandez, ca personaj de roman s-a bucurat de succes
enorm în Anglia, după care ca personaj de film a devenit celebru în mitologia
cinematografică americană; dar acest Dracula nu era încă asociat cu personajul
istoric Vlad Ţepeș și doar vag cu Transilvania, cea mai bună dovadă în acest
sens fiind utilizarea sa ca personificare a nazismului german și a lui Hitler.
Implicarea istoricilor: vampirul Dracula este identificat
și localizat
Următoarea etapă pe
drumul drăculismului a început în
1963, când savanţii s-au implicat și ei în radiografierea riguroasă a mitului
lui Dracula; paradoxal, amestecul istoricilor în legenda lui Dracula nu a
condus la clarificarea adevărului, ci dimpotrivă la îngroșarea minciunii și la
aducerea ei pe culmi nebănuite, mitul primind astfel și girul știinţific al
unor istorici care mult mai des au fost interesaţi de tiraje și profituri decât
de adevărul istoric.
În 1963 românul
Grigore Nandriș a susţinut la al IX-lea Congres la Federaţiei internaţionale
pentru limbi și literaturi moderne o comunicare de senzaţie: „Adevăratul
Dracula: tema legendei în literaturile occidentale și răsăritene ale Europei”,
publicată în 1966 în revista „Studii de literatură comparată” a Universităţii
din Maryland. A urmat anul 1972, decisiv pentru viaţa mitului, în care au
apărut nu mai puţin de trei cărţi despre Dracula, toate având ca punct de
plecare studiul lui Nandriș: în S.U.A. a apărut cartea „In search of Dracula” a
lui Raymond T. McNally și Radu Florescu, cu autori americani (din care Florescu
avea origine română) și care a ajuns best-seller-ul anului în S.U.A.; la
Veneţia, în Italia, a apărut cartea „Drakula. Contributi alla storia delle
ideea politiche nell`Europa Orientale alla svolta del XV secolo” a italianului Gianfranco
Giraudo; iar la New York a apărut cartea „The Truth About Dracula” a
maghiarului Gabriel Ronay, care a fost publicată în același an și la Londra,
sub titlul „The Dracula Mith”.
Așa că în anul 1972
s-a născut asocierea nefericită (dar extrem de persistentă astăzi) dintre
Dracula, personajul lui Bram Stoker, și Vlad Ţepeș, adică dintre vampirism și
România. Goana după senzaţional și după tiraje uriașe a orbit ochii
istoricilor, care l-au descris pe Ţepeș în linii simpliste, brutale, pentru a-l
putea încadra în portretul lui Dracula; dacă Grigore Nandriș și Gianfranco
Giraudo au încercat să rămână imparţiali, Raymond T. McNally și Radu Florescu
și mai ales Gabriel Ronay au uitat adesea că a scrie de pe poziţia istoricului
implică obligaţii de obiectivitate și rigoare știinţifică pe care Bram Stoker
nu le-a avut nicio clipă; așezat post-mortem pe un „pat al lui Procust”, personajul
istoric Vlad Ţepeș a fost „scurtat” sau „lungit” în mod „știinţific” până ce
s-a potrivit personajului fictiv Dracula; oricum, după 1972 nu au mai existat dubii
majore: vampirul Dracula era Vlad Ţepeș, deci vampirul Dracula era român, la
fel ca alţi vampiri...
Contesa Elisabeta Bathory, transilvăneancă fără voia ei
și „adevărata Femeie Vampir”
Cartea lui Raymond T.
McNally și Radu Florescu și cea a lui Gabriel Ronay au adus în scenă încă un
personaj decisiv în evoluţia mitului lui Dracula: Elisabeta Bathory, o contesă
maghiară condamnată în anul 1611 pentru uciderea bestială a 650 de fete mari,
care erau stoarse de sânge până la moarte (într-o mașinărie ca o presă concepută
în acest scop, numită „Fecioara de Fier”), după care contesa își făcea băile de
la 4 dimineaţa în sângele nefericitelor, pentru a-și păstra tinereţea; foarte
probabil contesa Bathory a fost adevăratul model al vampirului Dracula: Dracula
trebuie să fi fost creat prin suprapunerea lui Vlad Ţepeș cu contesa Bathory,
ale cărei acţiuni vampirice aveau nevoie, pentru a crea un personaj negativ
complet, de imaginea, puternic mediatizată încă din evul mediu, a lui Vlad
Ţepeș; chiar Gabriel Ronay recunoștea următoarele: „În comparaţie cu mările de
sânge vărsate de Elisabeta Bathory în căutarea elixirului tinereţii, faptele
lui Dracula și sângele supt de contesa Mircalla nu sunt decât invenţiile unor
autori de orori gotice. Trebuie să recunoaștem că adevărata Femeie Vampir
depășește cu mult ficţiunea.”
Însă deși știa că întreaga
activitate criminală a contesei Bathory s-a desfășurat în castelele acesteia
din Slovacia de azi (în Carpaţii
Slovaciei, la nord de Bratislava) și din Ungaria de azi, și deși recunoaște
că Ţepeș nu avea nimic dintr-un vampir, Ronay a zugrăvit-o pe contesa maghiară
ca pe un personaj tipic Transilvaniei, și nu a ezitat să asocieze constant vampirismul cu Carpaţii Transilvaniei;
ca argument Ronay a invocat vechile
tradiţii vampirice ale Transilvaniei, de care recunosc, cu jenă, că nu am
auzit absolut nimic; poate voi aţi auzit despre așa ceva?!... dintr-un motiv
inexplicabil Transilvania lui Ronay trebuia descrisă ca un tărâm al răului și
întunericului, un ţinut al vampirilor; deja se cunoaște clar că avem de-a face
doar cu vechi prejudecăţi (bazate pe ignoranţă crasă în cel mai bun caz, dacă
nu pe rea-voinţă în toată regula) la care autorul a încercat din greu să le dea
aparenţa unor argumente știinţifice.
Dracula Park: lăcomia și prostia fac casă bună
Următoarea etapă în
evoluţia drăculismului ca gogoașă
turistică a României a început în anul 2001, când a fost lansat cu
surle și trâmbiţe remarcabil de zgomotoase proiectul Dracula Park.
Se știe, a existat o uriașă campanie de promovare a proiectului, în urma căreia
14.000 de investitori au cumpărat acţiuni în valoare de 155 de miliarde de lei
vechi la această gigantică gogomănie - sau mai degrabă ţeapă - numită Dracula Park. De ce o numesc așa? Pentru că iniţiatorii
și susţinătorii fanatici ai proiectului ori au știut bine că vând o uriașă minciună
cu care urma să fie puternic asociată imaginea turistică a României, ori nu au
știut, deși era extrem de normal să se documenteze și să știe; foarte probabil
că unii din ei au știut, iar alţii habar nu au avut, că doar nu era să își
piardă vremea citind; însă indiferent că au fost lacomi și nemernici ori doar
lacomi și ignoranţi, un lucru este limpede: lăcomia și prostia au făcut casă
bună și de data aceasta.
Dar bunul Dumnezeu nu a reușit să închidă
ochii la așa ceva, așa că proiectul Dracula Park s-a fâsâit curând într-un
jalnic eșec, așa cum merita: întâi susţinătorii săi au fost obligaţi să renunţe
la Sighișoara ca locaţie a proiectului, ca urmare a presiunilor Prinţului
Charles al Marii Britanii și a organizaţiilor ecologiste; de altfel legătura
dintre Ţepeș și Sighișoara este atât de superficială și irelevantă încât nici
nu merita luată în seamă, astfel cum arătam în prima parte a acestei
postări: este adevărat că Vlad Ţepeș s-a născut
la Sighișoara pe când tatăl său se afla acolo în exil, și pesemne că a copilărit în primii ani tot pe-acolo, dar
asta nu face ca Sighișoara să fie cetatea
lui Dracula; apoi s-a stabilit că noua locaţie a proiectului va fi la Snagov, unde însă nu s-a
mai întâmplat nimic, și investitorii au început să fluiere a pagubă după banii
aruncaţi pe fereastră; iar lovitura de graţie a fost când după schimbarea
puterii proiectul Dracula Park a ajuns pe masa Direcţiei Naţionale Anticorupţie;
și habar nu am dacă de atunci s-au mai putut recupera ceva din banii investiţi.
Proiectul Dracula Park a fost îngropat,
însă ca orice vampir a continuat să respire, să se zvârcolească în mormânt și
să vampirizeze imaginea turistică a României; mai mult de atât, Dracula Park a marcat un punct de cotitură decisiv în evoluţia mitului în
general și a drăculismului
ca gogoașă turistică naţională în particular: până atunci doar
străinii făceau asocierea dintre Dracula, vampiri și România, în timp ce
românii ridicau din umeri cu indiferenţă auzind de Dracula, intuind ușor falsul
și mucavaua ieftină de Hollywood; însă urmare acestui proiect Dracula a fost
adoptat de un mare număr de români, cu un entuziasm absolut inexplicabil, ca parte a portofoliului local de mituri; și chiar
dacă nu admiraţia pentru „tradiţiile vampirice ale Transilvaniei”, ci setea de
câștiguri facile și rapide, ignoranţa și nepăsarea faţă de adevăr au fost motivele
reale ale adoptării lui Dracula, este cât se poate de limpede că în 2001
Dracula a primit „cetăţenie” română și a fost integrat cu forţa, cu icnete și
sughiţuri, în „folclorul” modern al României; astfel Dracula a devenit dintr-un
mit anglo-saxon un mit naţional, autohton, un mit românesc; urmările sunt dezastruoase, pentru
că astăzi vei putea întâlni nu doar străini, ci și mulţi români ferm convinși
că Dracula este o legendă curat românească, puternic ancorată în tradiţiile și în folclorul românesc; dar despre asta și despre alte implicaţii ale legendei lui
Dracula asupra turismului nostru voi povesti în următoarea parte a acestei
postări.
Nota bene: această postare în întregime (incluzând
și celelalte părţi ale postării) este un pamflet; pentru scrierea acestei
postări mi-a fost de folos cartea Răstălmăcirea
lui Ţepeș. „Dracula” - un roman politic? a lui Mihai Ungheanu, apărută la
Editura Globus, București, 1992; o aveam în bibliotecă de multă vreme și
prinsese un strat gros de praf, și nu credeam să o mai citesc încă o dată; este
remarcabil că autorul a intuit încă de pe atunci dezvoltarea vertiginoasă a mitului
lui Dracula, deși cred că nici prin vis nu i-a trecut că se va ajunge la
situaţia de azi...
(va urma)
au si altii miturile lor, si mai fasaite, de care se folosesc. deci eu nu zic ca i rau,zic ca noi nu suntem in stare sa exploatam nici asta cum trebuie. carpeala si, cum ai zis tu, lacomie si prostie
RăspundețiȘtergereaferim! dar sa stii ca o sa incep sa fac o lista cu miturile kitschoase din folclorul turistic al lumii; pana acum mai pot adauga balconul Julietei din Verona, avand cel mai mangaiat san din lume :) ... tu ce zici sa mai adaug pe lista?
RăspundețiȘtergeregrota lui Calypso din Malta. prima pe lista! ca mi am rupt piciorutele pe 40 de grade degeaba :)))))
Ștergeres-a notat! merci, ca habar nu aveam de ea :)
ȘtergereDespre activitatea lui Radu Florescu si mitul lui Dracula
RăspundețiȘtergere... acesta din urmă însă american, profesor la Boston, venea din când în când în ţară să tipărească tot felul de chestii, făcea banii pe din două cu un fotograf, Miclea îl chema, fotograful lucra bineînţeles pentru securitate. ... Între altele, Radu junior a scos, în colaborare cu un irlandez, unul Mc Nally, nişte cărţulii despre Vlad Ţepeş, vorba vine Vlad Ţepeş, scria acolo despre Dracula, se căznea să-l facă cât mai asemănător cu vampirul. Nu-şi prea scoteau banii, făceau de aceea amândoi, cu rândul, turnee de conferinţe despre Dracula, asta prin statele din Munţii Stâncoşi, în Colorado, Montana, Oregon, pe acolo mai ţin chestii din astea. Pe afişe scria « DRACULA TRĂIEŞTE ! ÎNVIEREA LA ORELE 8.00 FIX. SALA BISERICII MORMONE. INTRAREA 5 $”. Doi vlăjgani aduceau pe podium un sicriu, deşurubau capacul, şi ieşeau, în fund se auzea o muzică fioroasă. La un moment dat se stingea lumina, lumea se foia, copiii ţipau, se aprindea un reflector verde, capacul sălta uşor, se ridica din coşciug Florescu, în capul oaselor, avea pe el un giulgiu alb-verzui. Era Florescu înalt, ciolonos, cu faţa ciupită rău de vărsat, ca mâncată de viermi, ochii în fundul capului, făcea paralele…
Radu Constantinescu „ O sută de istorioare cu istoricii Epocii de Aur”
Fabulos! Telenovela americana in toata regula! Iar asta e una dintre cartile de capatai ale draculismului :)
Ștergere