Mă aștepta un drum lung și greu, așa că stăteam
cuminte pe scaunul meu, înconjurat de localnici ce mă priveau lung, ca pe o
curiozitate turistică; iar autobuzul vechi și hârbuit în care mă urcasem se
târâia alene, cu zgomot, praf și curent, prin câmpiile verzi și umede din nord-estul
Indiei.
Tocmai ce plecasem din orașul Sibsagar, vechea
capitală a Assam-ului, și aveam de
gând să mă îndrept către Mon, o mică așezare din nordul statului indian Nagaland, ţinutul tăietorilor de
capete. Motivul? Visul oricărui călător: să vadă băștinași îmbrăcaţi sumar,
tatuaţi și împodobiţi cum șade bine unor sălbatici care se respectă. În ţinutul
Mon civilizaţia a pătruns mult mai timid ca în alte locuri din India, iar membrii triburilor naga din Mon încă trăiesc ca acum o jumătate de veac, sau mai bine; se ajunge greu acolo, din
cauza dealurilor acoperite de păduri dese și a ploilor diluviene, așa că diferenţele
dintre ţinutul Mon și sudul Nagaland-ului
sunt uriașe: în sud se poartă blugi și se ascultă muzică rock, iar localnicii
cu dare de mână trăiesc în confort occidental, în timp ce în nord încă există
triburi aproape sălbatice; așa că turiștii (nu foarte mulţi) ce ajung prin Mon
sunt încântaţi la culme de ceea ce văd acolo.
La doi pași de mine în autobuz stătea un
tânăr indian: înalt și oacheș, îmbrăcat ca mai toţi indienii, mă privea amuzat
și curios, întrebându-se pesemne ce caut de nebun prin locurile acelea așa de
puţin bătute de turiști singuratici; încă
unul ce are chef de vorbă, m-am gândit; pesemne
că și el arde de nerăbdare să mă întrebe din ce ţară sunt, cu ce mă ocup, dacă
sunt căsătorit, de cât timp sunt în India și încotro mă îndrept; foarte
interesante întrebări, și cred că deja am răspuns la ele de zeci de ori, iar la
întrebarea „de unde ești?” am răspuns de sute de ori; așa că am decis
rapid: nu vreau nicio conversaţie; și mi-am lungit iar privirea pe fereastră,
prefăcându-mă că nu văd nimic altceva.
Însă indianul arăta a om bun, așa că a ajuns
un moment de neatenţie și m-am pomenit schimbând câteva cuvinte cu el; - de unde ești?, mă întrebă; - din România; - ahaaaa, Romania, în Europa... - dar
tu, ești assamez? și probabil că unul din părinţii tăi este ahom, nu? l-am
întrebat la plesneală, ca să îl îndepărtez pe indian de obișnuitul tir de
întrebări pentru turiști; însă assamezul meu mă privi cu seriozitate și îmi
spuse: - da, sunt assamez; iar părinţii
mei sunt tai ahom; de fapt și eu sunt tot un tai; - cum, tu ești tai?, l-am întrebat; dar tu nu ai trăsături tai (am exemplificat la ce mă refer trăgându-mi
în sus de colţurile ochilor, spre amuzamentul lui), ești brunet și arăţi ca orice indian; - da, e adevărat că nu arăt ca un tai, îmi răspunse omul; în familia mea există și assamezi, iar eu
am moștenit trăsăturile lor indiene; însă eu sunt tai, adăugă el, fudul
nevoie-mare.
Ce să
faci pentru a găsi cel mai bun ghid
Pe assamezul meu de origine tai îl cheamă Chao; este un ins educat, fiind
de profesie lingvist la un centru din Sibsagar care se ocupă de conservarea
limbii și culturii tai în India; iar ca
să îmi dovedească că nu glumește a scos din geantă un vechi manuscris ahom, frumos caligrafiat pe hârtie
îngălbenită de vreme cu literele rotunjite ale alfabetului thailandez; l-am
pipăit și privit cu admiraţie, după care l-am înapoiat repede lui Chao, ușurat
că nu l-am scăpat pe jos și nici nu mi l-a smuls din mână curentul catastrofic
din autobuz: ca în orice autobuz indian care se respectă, ferestrele sunt ori
lipsă, ori deschise la maxim.
E clar, sunt un tip norocos: e adevărat că nu
am apucat să vizitez în tihnă vestigiile ahom
din Sibsagar, fosta capitală a
regilor ahom, însă în schimb mi-am
găsit ca tovarăș de drum un cunoscător avizat al culturii și istoriei ahom. Așa că dacă vrei să știi ce să
faci pentru a găsi cel mai bun ghid ţine minte reţeta: nu trebuie să faci
absolut nimic, dacă ești băftos soarta ţi-l scoate în cale și te trage de
mânecă să vorbești cu el...
Greu de
ales: încotro?
Autobuzul ne-a dus până în micul orășel
Sonari, zgomotos și haotic ca orice oraș indian; aici eu urma să îmi caut alt
mijloc de transport către Mon, în Nagaland,
iar Chao urma să ia o mașină pentru a parcurge cei câţiva kilometri rămași până
în satul său, Miripather; însă pentru a doua zi era anunţată o grevă naţională
a șoferilor și riscam iar să rămân blocat prin cine știe ce coclauri, iar
drumul către Mon se anunţa mult, mult mai dificil decât estimasem iniţial; așa
că Chao mi-a propus să îmi bag minţile în cap și să uit de Mon, și în loc să
merg acolo pentru a vedea băștinași naga
semi-sălbatici și tatuaţi mai bine să merg la el acasă și să văd o familie tai din Assam: thailandezii Indiei, va să zică.
Și îmi doream tare, tare mult să ajung în
Mon, însă acolo în Sonari am fost obligat să recunosc că auspiciile nu păreau
deloc favorabile acestei călătorii: drumul spre Mon se complica tot mai mult în
loc să se simplifice, iar puţinii șoferii dispuși să meargă până acolo cereau
sume nerușinate, deși nu era deloc sigur că mă pot baza pe ei; de autobuz nu se
știa sigur dacă va circula, și oricum m-ar fi lăsat în Mon în puterea nopţii,
ceea ce, din câte mi s-a explicat, nu era o idee deloc bună; colac peste
pupăză, poliţaii assamezi din Sonari mi-au spus să mă gândesc bine ce fac, că dacă
plec voi fi pe riscul meu; se adăuga greva șoferilor, care mă speria cu ideea
de a ajunge iar „prizonier” cine știe unde cel puţin o zi, cum păţisem deja în Ravangla și în insula Majuli; și deja nu îmi mai puteam permite așa ceva, pentru
că mai aveam zile numărate până la finalul călătoriei prin Seven Sisters Land și se profila riscul să pierd avionul de
întoarcere acasă; și peste toate astea nu îmi dădea pace un gând: totuși, oare
nu ar trebui să fiu recunoscător sorţii că mi l-a scos în cale pe Chao?!...
(va urma)
Nu-i aşa că este ciudat cum de multe ori nu reuşim să ne dăm seama de ce ne ies în cale unii oameni, ba facem tot posibilul să-i ocolim?! E parcă o vorbă, cred, totul se leagă şi are un sens. Ce ţi-e şi cu soarta asta. Păi chiar că eşti băftos! :-)
RăspundețiȘtergereacesti oameni ar fi "agenti karmici", zic unii.
RăspundețiȘtergeresi e adevarat ca ei au ceva bun de facut in viata noastra, dar noi de unde sa stim asta? asa ca ne opunem cat putem, firesc :)