Dacă aș fi un turist străin în trecere din
Europa centrală spre estul continentului nu aș rata pentru nimic în lume să văd
și Timișoara: este frumoasă-foc, este impunătoare, are o alură cât se poate de central-europeană
și o personalitate ce o face inconfundabilă; motive pentru care începând de
astăzi voi scrie despre Timișoara, Mica Vienă de pe Bega, într-o încercare de a
alcătui mini-ghidul online al acestei destinaţii turistice de nota 12; și voi
începe cu povestea Timișoarei de-a lungul timpului: o poveste de-a dreptul
grozavă, veţi vedea…
Asemenea altor orașe din Transilvania, și
Timișoara are o vechime impresionantă: prima ei atestare documentară este din
1212 sau 1266, deși nu lipsesc controversele cu privire la ea; există însă și
istorici care identifică Timișoara în izvoare istorice de dinainte de 1212, iar
arheologii au demonstrat că începuturile Timișoarei sunt mult mai vechi de
1212: se pare că a existat aici o așezare daco-romană târzie, ocupată prin sec.
6 de triburile turanice ale avarilor nomazi; pesemne că mai târziu au stăpânit
aceste locuri și bulgarii turanici, iar prin sec. 10 era stăpânită de Glad,
voievodul bănăţean pe care ungurii l-au găsit în Banat la puţină vreme după sosirea
lor în Panonia; în 1030 așezarea a fost încorporată regatului maghiar, odată cu
întregul cnezat bănăţean al lui Ahtum, urmașul lui Glad; oricum, prima
fortăreaţă a Timișoarei se pare că a fost construită în sec. 10, în stil avar: înconjurată
de un șanţ cu apă, ea se afla, pare-se, chiar pe locul unde astăzi este Opera.
Oaspeţii faimoși ai
Timișoarei: Carol Robert de Anjou, Iancu de Hunedoara, Pavel Chinezu și
Gheorghe Doja
În anul 1307 regele Carol Robert de Anjou, de
origine francez din Napoli și întemeietor al dinastiei angevine a Ungariei, a
trecut prin Timișoara și a ordonat construirea unui palat regal; în acest palat
regal a locuit regele în timpul anarhiei feudale din perioada anilor 1316-1323,
când Timișoara a servit drept capitală a regatului maghiar; e adevărat, în acea
perioadă regii maghiari, la fel ca alţi regi ai vremii, își schimbau reședinţa
cu ușurinţă, însă totuși Timișoara se poate lăuda că la începuturile sale a
fost capitală a regatului maghiar pentru opt ani, în timpul domniei unuia
dintre cei mai mari regi ai Ungariei; chit că e vorba de același Carol Robert
pe care voievodul muntean Basarab l-a bătut crunt în binecunoscuta luptă de la
Posada.
Astăzi pe locul palatului regal construit de
Carol Robert se află Castelul Huniade, ridicat de faimosul Iancu de Hunedoara
(Ioan Huniade) în anii 1443-1448; numit prin 1440 comite de Timiș, marele
luptător împotriva turcilor a transformat Timișoara în tabără militară
permanentă, castelul devenind reședinţa sa și a familiei sale.
Ironia istoriei face că un secol mai târziu,
după ocuparea Timișoarei de către turci, același castel ce îi găzduise pe Iancu
de Hundoara și pe toţi regii Ungariei ce au vizitat Timișoara până în 1552 a
ajuns reședinţa beilor turci care au condus pașalâcul Timișoarei; grav avariat
în timpul asediilor iniţiate de austrieci în 1716 și de revoluţionarii maghiari
prin 1848 și refăcut de mai multe ori, în decursul timpului Castelul Huniade a
mai fost cazarmă de artilerie, arsenal și depozit, iar astăzi găzduiește Muzeul
Banatului; dorind să văd muzeul acum câteva săptămâni, am găsit bătrânul castel
într-o renovare pe termen nedefinit și într-o stare care nu m-a încurajat deloc
să fac fotografii; iar bietul portar s-a uitat la mine ca la un marţian când m-a
auzit întrebând de orarul muzeului…
Știind bine importanţa strategică a Timișoarei
în apărarea Ungariei și a Europei Centrale, turcii au încercat să ocupe cetatea
în 1462 și 1467; iar în 1478 Matei Corvinul, fiul lui Iancu de Hunedoara și cel
mai mare rege al Ungariei, l-a numit comite de Timiș și căpitan al Timișoarei pe
Pavel Chinezu, un alt faimos comandant de oști al războaielor Ungariei cu Imperiul
Otoman; acesta era un zdrahon înalt și puternic de îndrepta potcoave de cal cu
mâinile goale, iar într-una dintre bătălii se spune că a despicat în două un
turc călare, dintr-o singură lovitură de sabie; încă de când eram puști (unul
foarte pasionat de istorie, să fie limpede…) Pavel Chinezu mi-a fost foarte
drag, iar prin liceu cred am și scris despre el un studiu, în care am pus toată
seriozitatea de care eram în stare pe atunci; acum mă mulţumesc să adaug că Pavel
nu era câtuși de puţin chinez și nici măcar nu avea ochii oblici: era român
neaoș de prin Satchinez, o așezare la mică distanţă de Timișoara, și nu sârb
sau ungur cum s-au grăbit să susţină unii și alţii, pentru motive ce nu au de-a
face cu istoria; iar “chinez” în graiul bănăţean, aproape la fel ca în limba
maghiară, însemna pur și simplu “cneaz”, adică mic nobil de ţară.
În anul 1514 Timișoara a fost asediată de
oastea ţăranilor răsculaţi condusă de Gheorghe Doja, după ce aceasta înfrânsese
deja oastea nobilimii transilvănene; din nefericire pentru răsculaţi acesta a
fost și primul și ultimul lor insucces militar major; înfrânţi la Timișoara de
oastea nobiliară maghiară, răsculaţii au fost capturaţi în număr mare iar mulţi
dintre ei și-au găsit în Timișoara o moarte cumplită; Gheorghe Doja a avut un
final înfiorător, fiind pus pe un tron încins în foc și ars de viu, în timp ce
cu un clește înroșit în foc i se smulgeau hălci de carne, deși încă era în
viaţă; scena aceasta înfăţișată pe o gravură a epocii m-a impresionat la culme
încă de pe când eram copil, și motivul pentru care acum o reamintesc este doar
pentru a dovedi încă o dată că Vlad Ţepeș nu a fost în niciun caz un
campion european al cruzimilor medievale, așa cum l-au înfăţișat inamicii săi și cum a rămas faima lui Dracula până în zilele noastre.
Tradiţia locală a susţinut că locul
schingiuirii lui Doja a fost cel unde se află statuia Sf. Fecioare Maria din
piaţa Maria, în cartierul Iosefin; se spune că în timp ce bietul Doja era
torturat lent și meticulos de călăii nobililor maghiari niște călugări iezuiţi
ar fi văzut pe cer chipul Fecioarei Maria; așa se face că după moartea lui Doja
au amplasat aici o icoană a Mariei, care a rămas pe loc chiar și în timpul stăpânirii
turcilor și a devenit mai târziu loc de închinăciune; ulterior icoana a fost
înlocuită cu o statuie, iar statuia actuală a Fecioarei a fost ridicată în 1906.
Însă istoricii susţin că locul martiriului lui
Doja nu a fost piaţa Maria, ci mai degrabă vecinătatea Castelului Huniade, de
unde nobilii maghiari puteau “savura” de pe ziduri spectacolul macabru al
execuţiei; astăzi acolo s-ar afla hotelul Central, se zice, ceea ce nu mă
încântă deloc: acum câţiva ani am stat în el vreo două-trei nopţi, fără să am
habar pe atunci ce barbarie oribilă se petrecuse chiar în locul acela…
Timișoara cu turban și
caftan: capitală de pașalâc turcesc
După înfrângerea ungurilor în bătălia de la
Mohacs, în 1526, de către turcii conduși de marele sultan Soliman Magnificul,
Timișoara nu a mai rămas mult timp în mâna creștinilor; în 1552 o armată
turcească de 160.000 de turci a asediat timp de 25 de zile Timișoara, iar după
o rezistenţă eroică asediaţii au rămas fără apă și au fost nevoiţi să se
predea; turcii i-au măcelărit fără milă, iar orașul a fost devastat; bisericile
au fost transformate în geamii musulmane, iar Timișoara lui Carol Robert de
Anjou și a lui Iancu de Hunedoara a devenit capitală de vilayet otoman. Sub
conducerea unui guvernator numit vali
sau beilerbei, uneori cu rang de pașă
sau vizir, Timișoara avea același regim ca și Buda sau Belgrad, fiind sub
ascultarea unui înalt funcţionar otoman care răspundea direct în faţa
sultanului; în oraș au prosperat musulmanii și evreii, iar comerţul a înflorit;
un istoric turc în trecere pe aici, Evlia Celebi, consemna că Timișoara anilor
1660 avea peste 36.000 de locuitori cu tot cu suburbiile, iar în cetate erau
1.200 de case și peste 400 de magazine; așadar pare să fi fost, pentru acele
vremuri, un oraș cel puţin înfloritor.
În 1596 principele transilvan Sigismund
Bathory, cu ajutor militar de la Mihai Viteazu, a pornit la recucerirea
cetăţilor din Banat; a ocupat atunci mai multe cetăţi, printre care și pe cea
de la Arad, însă Timișoara a rezistat și a rămas sub turci, respingând
și atacurile din 1597, 1600 și 1603; un secol mai târziu, în 1696, Timișoara a
fost asediată de habsburgii conduși de Friedrich August von Saxen dar turcii au
reușit iar să reziste; câţiva ani mai târziu turcii fuseseră alungaţi din
aproape tot Banatul dar în Timișoara încă reușeau să se menţină, așa că în 1716
prinţul Eugen de Savoia, unul din marii comandanţi ai istoriei moderne a Europei,
a decis că Timișoara trebuie neapărat cucerită și a pornit împotriva ei în
fruntea unei puternice armate habsburgice.
Asediul a durat 48 de zile, iar
cetatea a fost grav avariată de bombardamentele înverșunate ale habsburgilor,
astfel că turcii au fost nevoiţi să capituleze; Timișoara a redevenit oraș
creștin, după ce 164 de ani fusese capitală de pașalâc turcesc, iar strada pe
care armata învingătorilor a intrat triumfal în cetate a păstrat până astăzi
numele prinţului Eugen de Savoia.
Și poate nu știai, însă în plin centrul
Timișoarei poţi găsi, pe zidul de lângă intrarea Primăriei vechi din piaţa
Libertăţii, o amintire de toată frumuseţea a stăpânirii turcești: o inscripţie
în limba arabă, scrisă în piatră cu literele frumos rotunjite ale alfabetului
arab; ea atestă construirea unui turn în Timișoara stăpânită de turci, în anul
Hegirei 1053, adică prin 1643.
Pe atunci în piaţa Libertăţii, una din pieţele
emblematice ale Timișoarei de azi, se afla un bazar oriental, iar într-o latură
a pieţei era o baie turcească; alături, în micuţa piaţă Sf. Gheorghe, de care
se spune că este cea mai veche piaţă din Timișoara, străvechea biserică din
vremea lui Carol Robert de Anjou fusese transformată în moschee turcească; în
Timișoara dintre 1552 și 1716 se purta turban și caftan și se vorbea turcește,
iar deasupra orașului se auzeau chemările muezinilor, cântate lung din minaretele
geamiilor musulmane; știu bine, un asemenea tablou nu pare să aibă nimic în
comun cu Mica Vienă de pe Bega, așa cum o știm astăzi; tocmai de aceea te invit
să ţi-l imaginezi, și astfel să îl readuci, pentru câteva clipe, la viaţă…
(va urma)
O descriere fantastica si imi plac si detaliile istorice...eu nu am ajuns inca la Timisoara si nici nu stiu cand voi avea posibilitatea de a o face, dar din povestirea ta, parca o mica particica am vazut-o deja :)
RăspundețiȘtergeresi totusi nu trebuie sa te multumesti cu ce ai vazut deja :)... e bine sa o vezi si natur, mai ales ca e aproape de unde stai tu.
ȘtergereFara cuvinte astept si partea a doua:)
RăspundețiȘtergereCami
acusica :)
ȘtergereEste foarte bine realizat,felcitari!
RăspundețiȘtergereasa sper si eu :)
Ștergere