Tren
pe linie îngustă, care circulă prin zone de munte și este adesea tractat de
locomotive cu aburi, ar fi definiţia consacrată la noi a mocăniţei; văzând însă
lista obișnuită a mocăniţelor din România vei remarca imediat că pe ea
figurează și trenuri care nu îndeplinesc toate aceste trei cerinţe, ceea ce mă
face să cred că definiţia ar trebui lărgită: mocăniţele (și alte trenuleţe simpatice,
mai mult sau mai puţin asimilate mocăniţelor) sunt mai degrabă acele trenuri
din România a căror valoare economică este cu mult depășită de valoarea lor
sentimentală, istorică și turistică; iar această poveste despre mocăniţe este…
Mocăniţa de pe valea Vaserului, din Maramureș, este o cale ferată forestieră pe ecartament îngust de
760 mm; construită în 1932, mocăniţa de Maramureș străbate vreo 56 de kilometri
pe valea pitorească a râului Vaser, de la Vișeu de Sus până la Coman, lângă
graniţa cu Ucraina, și era menită transportului de bușteni și cherestea; numită
de localnici ţugul sau ghezeşul, este
una dintre puţinele mocăniţe ce în prezent se bucură de faima pe care o merită:
în restaurarea ei s-au implicat niște elveţieni, unul din ei fiind stabilit în
România de mai mulţi ani (fundaţia „Hilfe für die Wassertalbahn“ - „Ajutor pentru
Calea Ferată Forestieră de pe Valea Vaserului“, cu sediul în Berna, în colaborare
cu CFF Vişeu de Sus S.R.L. şi
R.G. Holz Company S.R.L.), care au făcut-o să meargă ca
ceasu', și mă refer la ceasu' elveţian, nu la ceasu' rău, românesc; așa că anul acesta Mocăniţa de pe Valea
Vaserului a fost desemnată, în urma unui concurs, drept „Obiectivul Turistic al
Anului 2013 în România”. Ce poţi tu să faci pentru mocăniţa de pe Valea
Vaserului? Să te plimbi cu ea (vezi cum, când și cât pe site-ul oficial al mocăniţei, de unde e și fotografia de mai sus), să te bucuri de ea și să o lauzi mai departe; mai toţi care au avut
de-a face cu ea au rămas îndrăgostiţi până peste urechi de ea, se pare; și nu
uita să spui în gând o urare de bine pentru elveţienii care au salvat-o. Când ajungi
pe acolo să ai în vedere că din 2007
Valea Vaserului ţine de Parcul Natural „Munţii Maramureşului“, sub protecţie
europeană, deci sigur ai multe de văzut, iar în satele din zonă s-ar putea să mai
găsești ţipţeri, nemţii
Maramureșului.
Mocăniţa de pe valea Arieșului, din Apuseni, este foarte probabil cea de la care provine numele
acestui gen de trenuri: localnicii care călătoreau cu ea erau cunoscuţi sub
numele de mocani. I se spune mocăniţa de Arieş pentru că urcă prin valea Arieșului, pe ruta Turda -
Baia de Arieș - Câmpeni - Abrud, până în Ţara Moţilor. Având ecartament
tot de 760 mm, mocăniţa moţilor parcurgea cei 94 de kilometri în vreo 5-6 ore și ceva (ceea ce
înseamnă o viteză comparabilă cu cea a celebrului Toy Train, trenul de jucărie din Himalaya) și nu avea nicio jenă să oprească și între
staţii dacă cineva îi făcea cu mâna. Pusă în funcţiune în 1912, a fost scoasă
din uz în 1998, după care s-a confruntat din plin cu problema furturilor de
șine și cu dezinteresul celor din C.F.R., iar despre tronsonul Turda - Baia de Arieș -
Câmpeni am aflat că e
aproape distrus de alunecări de teren, inundaţii și furturi; până la urmă mocăniţa de
Arieş a nimerit pe mâna unui om care a înţeles adevărata ei valoare, austriacul
Georg Hocevar, despre care la noi s-au auzit și bune, și rele: de profesie
„salvator de mocăniţe”, dar implicat și în câteva dosare cu trafic de mocăniţe
de patrimoniu, care au ajuns bine-mersi pe meleaguri străine. În prezent mocăniţa
de Arieș plimbă turiști între Abrud și Câmpeni, după cum puteţi vedea pe site-ul ei oficial. Așa că ce poţi face tu
pentru ea este să te plimbi cu ea și să o lauzi mai departe, și să te rogi în
gând pentru Georg Hocevar, să-și uite năravurile rele (dacă e adevărat ce se
zvonește) și să rămână doar cu cele bune: un salvator de mocăniţe e bun oricând
la casa omului; mai ales dacă omul este leneș, hoţ și prost cum s-a dovedit
adesea românul erei postdecembriste. Cât despre porţiunea Turda - Baia de Arieș
- Câmpeni a acestei mocăniţe, înţeleg că a devenit istorie; sau o mai fi vreo
șansă și pentru ea?
Mocăniţa de
Brad este
a doua mocăniţă din Apuseni, având o rută scurtă, între Brad și Crișcior; are ecartament de 760 mm, a fost pusă în funcţiune în
1907, pentru transportul de cărbune, și a fost folosită până în 1998; în
prezent aparţine aceleiași S.C. Calea Ferată Îngustă S.R.L. care îl are în
spate pe austriacul Georg Hocevar, salvatorul de mocăniţe, și plimbă turiștii
timp de o oră între Brad și Crișcior, după un program (nu tocmai regulat) ce
poate fi consultat aici.
Mocăniţa de
Covasna
are tot o rută scurtă, între Hotelul Clermont din Covasna și Comandău; inaugurată
în 1890 cu ecartament
de 760 mm, aparţine tot S.C. Calea Ferată Îngustă S.R.L. și plimbă turiști pe o
rută de 14 kilometri, după un program pe care l-aș numi program folcloric: de Paște, de Nedeia și de Zilele Covasnei, cum
puteţi vedea aici.
Mocăniţa de
Moldoviţa,
din Bucovina, numită și Huţulca, unea mai demult satele sucevene Moldoviţa și Argel,
iar astăzi mai circulă doar vreo 10 kilometri, între Moldoviţa și Rașca; linia a fost
dată în folosinţă în 1888 pentru transport de bușteni, a fost modificată în
1909 pentru a avea ecartamentul îngust standard, de 760 mm, iar în perioada ei
de maximă înflorire a avut lungimea totală de 73 de kilometri; până în 2001 a
fost folosită pentru transportul de lemn, iar în 2005 a intrat și ea în imperiul mocăniţelor condus de Georg
Hocevar, salvatorul de mocăniţe. Mocăniţei bucovinene i se spune Huţulca pentru
că străbate o regiune locuită de huţuli,
o minoritate etnică înrudită cu ucrainienii, care la noi locuiesc prin câteva
sate din Bucovina și Maramureș: sunt cunoscuţi pentru caii de rasă huţulă și
pentru Festivalul Huțulilor, care se ţine
de obicei în prima duminică din iulie, la Herghelia Lucina din comuna Moldova-Sulița;
și tot Huţulca se numește și un dans
tradiţional ucrainian, provenit, foarte probabil, de la aceiași huţuli. În prezent mocăniţa
bucovineană plimbă turiști după un orar mai degrabă ocazional, adică în
week-end-uri și de sărbători, cum poţi vedea aici. Iar ceea ce poţi face tu pentru ea este să te plimbi cu ea și să o
lauzi mai departe; poţi încerca și să afli mai multe despre etnia enigmatică a
huţulilor, pe care mulţi îi consideră foarte diferiţi de ucrainieni, și odată
ajuns acolo ai putea chiar să le explici localnicilor că Huţulca le poate aduce
ușor-ușor, în timp, faimă turistică și prosperitate: deci să o lase în pace să
circule liniștită, fără să-i mai blocheze linia, cum am citit că s-a întâmplat adesea; Bucovina nu e Far West,
iar ei sunt doar huţuli și români, nu indieni piei-roșii...
Mocăniţa de
Hunedoara
a fost prima cale ferată minieră din Transilvania, sub titulatura pompoasă de Calea
Ferată Minieră Ardeleană, fiind construită pentru a transporta minereul de fier
de la minele din Ghelari spre furnalul de la Govăjdia și Uzinele de Fier din
Hunedoara, prin Ținutul Pădurenilor. Inaugurată în 1900, avea o lungime totală de 16 km, ecartament de 760
mm, patru staţii (Hunedoara, Govăjdia, Nădrab și Retișoara), trei tunele și mai
multe poduri și viaducte; în decursul timpului a transportat minereu de fier,
calcar dolomitic și călători. Mocăniţa hunedoreană nu a avut noroc nici de
elveţieni și nici de austrieci salvatori, iar de români nici atât: între 2001
și 2011 s-a tăiat la fier vechi, vândut, casat, furat, aruncat și distrus
aproape tot ce ţinea de fosta Cale Ferată Minieră Ardeleană. Prin 2009 un grup
de tineri din Hunedoara au iniţiat o serie de proteste și acţiuni pentru
salvarea mocăniţei hunedorene, izbindu-se din plin de nesimţirea autorităţilor
locale, care au reacţionat prost, târziu sau deloc, lăsând ca acest monument al
istoriei feroviare a României să ajungă o biată pagină în istorie. Bun, dar ce
mai poţi face tu pentru biata mocăniţă hunedoreană? Tot ce se poate face pentru
restaurarea ei: să povestești ori să scrii mai departe despre istoria ei tristă,
dar plină de învăţăminte, să te alături grupului de tineri entuziaști care încă
se încăpăţânează să o readucă la viaţă (pe care îi găsești aici, jos pălăria în faţa lor!) sau să faci orice crezi tu că merită; pe net
există și o petiţie online pentru salvarea acestei
mocăniţe, deschisă în 2009, când ea încă era. E clar că mocăniţa hunedoreană
s-ar încadra de minune în tabloul turistic al locului, depoul ei principal fiind
chiar lângă faimosul Castel al Corvinilor, și se zice că Gara mică din Hunedoara era
singura gară a Europei pe care trenul trebuia să o înconjoare pentru a întoarce. Vă daţi seama ce fericiţi
ar fi copiii voștri și ai altor călători dacă ar ieși din Castelul Corvinilor
și ar urca direct în mocăniţă?
Mocăniţa mureșeană sau Căile Ferate Înguste Mureșene este numele sub
care e cunoscută linia cu ecartament de 760 mm de pe ruta Lechinţa
- Band - Tg. Mureș Sud - Sovata și ramificaţia
ei Band - Miheșu de Câmpie; inaugurată în 1915, după 1989 mocăniţa de Mureș a fost
jefuită groaznic iar gările ei au fost devastate, linia în întregime ajungând
până la un pas de dispariţie; linia pe tronsonul Band - Tg. Mureș Sud a fost furată aproape complet, trenurile pe ea au
fost scoase încă de prin 1997, iar circulaţia pe celelalte segmente a încetat
prin 1998; în prezent se fac mari eforturi pentru restaurarea mocăniţei
mureșene, la iniţiativa unui grup de entuziaști (vezi site-ul lor aici) care au insistat pe
lângă autorităţile locale; așa că a fost repusă în funcţiune mocăniţa pe segmentul
Sovata - Câmpul Cetăţii (14 km, sub numele de mocăniţa de Sovata - vezi
programul și tarifele aici) și pe segmentul Riciu - Teaca
dintre Band și Lechinţa (35 km, sub numele de mocăniţa de Teaca).
Posibil că între timp s-a înaintat și cu reabilitarea tronsonului Band - Miheșu
de Câmpie, iar tronsonul Tg. Mureș - Cristești este și el în refacere. Oricum,
mocăniţa mureșeană este un minunat exemplu că dacă se dorește cu adevărat se
poate reface chiar și una dintre cele mai crunt devalizate linii de tren ale
României; așa că ce poţi face tu pentru ea este să te plimbi cu mocăniţa de
Sovata și cu cea de Teaca, iar dacă afli ce se mai întâmplă cu cea de Miheș și
cu cea dintre Tg. Mureș și Cristești să îmi spui și mie: m-ar bucura mult să
fie vești bune, și să fiu nevoit să corectez aici că deja circulă și mocăniţa
de Miheș; iar exemplul mocăniţei mureșene ar trebui urmat și de iubitorii altor
mocăniţe în pericol: dacă vrei cu adevărat, poţi...
Mocăniţa de pe valea Hârtibaciului, din judeţul Sibiu, mergea de la Sibiu la Agnita,
prin Cornăţel, cu o ramificaţie Cornăţel - Vurpăr; până în 1965 mocăniţa
sibiană ajungea până în Sighișoara, și mare păcat că acel tronson a devenit de
mult istorie; are ecartament de 760 mm, liniile rămase astăzi au fost
inaugurate în 1910, iar ultimul tren a circulat prin 2001, după care mocăniţa
sibiană a fost trecută pe linie moartă. Impresionant la această mocăniţă e
faptul că trece aproape numai prin localităţi în care există și o biserică
fortificată săsească: Agnita, Vărd, Alțâna, Nocrich, Marpod, Hosman, Vurpăr,
Roșia și Cașolț; regiunea este superbă, iar bisericile fortificate pe care le găsești în
mai fiece sat, oricât de mic, sunt grozave, după cum poţi citi aici.
Mocăniţa sibiană are și ea marele noroc al unui grup de voluntari inimoși care
și-au propus să o readucă în funcţiune: asociaţia "Prietenii
Mocăniţei" (despre care puteţi citi aici) și alianţa formată
din șase asociaţii și Direcţia judeţeană de cultură Sibiu (despre care puteţi
citi aici)
urmăresc pe termen lung restaurarea întregii linii, inclusiv a tronsonului
Cornăţel - Vurpăr și a segmentului de mult desfiinţat Agnita - Sighișoara. „Fii
rezonabil, cere imposibilul” pare a fi regula nr. 1 a acestui proiect, așa că
bravo lor! Iar ceea ce poţi tu să faci pentru mocăniţa de pe valea
Hârtibaciului este să povestești mai departe despre încăpăţânarea admirabilă a
acestor Don Quijote ai zilelor noastre, care până la urmă sigur vor reuși
să își vadă visul cu ochii; o mână de ajutor nu le-ar strica, așa că poţi să
semnezi și tu petiţia în sprijinul mocăniţei sibiene, online aici
sau manu propria la Direcţia
Judeţeană de Cultură din Sibiu, str. Tribunei 6; iar când te vei plimba cu mocăniţa prin satele din
podișul Hârtibaciului, oprind din când în când să vezi câte o frumoasă biserică fortificată săsească,
te vei putea bucura la gândul că ai pus și tu umărul, oricât de puţin, la
repornirea ei...
Calea ferată montană Oraviţa - Anina, supranumită Semmering-ul bănăţean,
este mai mereu inclusă pe lista mocăniţelor, deși nu are ecartament îngust, ci normal,
și din câte știu e tractată de locomotive diesel; inaugurată în 1863, cu scopul
de a transporta la Oraviţa cărbunele extras din minele Aninei, ea este a cincea cale ferată de pe teritoriul
României și prima cale ferată montană; iniţial avea ecartament îngust de 760
mm, după care în 1913 a fost normalizată,
adică adusă la ecartament normal. I se spune Semmering-ul bănăţean
pentru că se poate compara fără teamă cu faimoasa linie montană Semmering din Austria,
aflată pe lista obiectivelor UNESCO,
atât la datele tehnice cât și la frumuseţea peisajului montan străbătut. Una
peste alta linia acestei pseudo-mocăniţe bănăţene are o lungime de 34 km, o
diferenţă de nivel de 340 m,
14 tunele cu o lungime totală de 2.084 m (din care cel mai lung este la
Gârlişte, de 660 m) și 10 viaducte (din care cel mai înalt este la Jitin, cu 37
m). Nici acum nu am uitat când undeva spre terminarea liceului m-am urcat cu
colegii de clasă în acest tren și ne-am plimbat la Anina, și mă miram ca un
copil văzând cum uneori linia pe care trecea trenul avea doar o traversă pe
sol, în timp ce cealaltă stătea în aer pe mici porţiuni, deasupra hăului. În
prezent pseudo-mocăniţa de Anina e angajată încet, dar sigur, pe drumul către
uitare: de mai mulţi ani se tot pune problema închiderii ei datorită faptului
că ar fi nerentabilă, iar în primăvară, când am vrut să mă plimb iar cu ea,
nici măcar nu am găsit-o în mersul trenurilor C.F.R. de pe net; se pare că deja
e administrată
de un operator privat, care mai asigură două curse pe zi (vezi aici).
Prin septembrie anul acesta notabilităţile locale s-au întrecut în discursuri
sforăitoare pentru a sărbători cei 150 de ani împliniţi de la inaugurarea Semmering-ului bănăţean, după care doar două zile
mai târziu C.F.R. a anunţat iar vânzarea ei, pe motiv de neinteroperabilitate. Între timp or fi găsit totuși pe
cineva care să cumpere această adevărată comoară feroviară? Ce poţi tu să faci
pentru pseudo-mocăniţa bănăţeană este să povestești despre ea mai
departe (iată aici site-ul ei), până ce s-or
trezi și adormiţii sus-puși de la București și vor înţelege că pseudo-mocăniţa
bănăţeană are o valoare mult mai mare decât cea contabilă: dacă Semmering-ul
austriac a ajuns pe lista UNESCO eu nu am deloc dubii că și Semmering-ul bănăţean, frăţiorul său mai mic, ar
trebui să tindă către exact același scop: fii rezonabil,
cere imposibilul. Iar ca ultim argument iată
cuvintele unui tânăr austriac despre pseudo-mocăniţa de Anina: „este ceva unic, am citit şi m-am
informat despre această cale ferată, dar nu credeam ca este chiar atât de
frumoasă; eu am vizitat şi Semmering-ul, dar, aici este totul mai natural, mai
virgin.”
Alte
mocăniţe și pseudo-mocăniţe sigur mai există în România, și încă deloc puţine, iar
lista căilor ferate înguste și căilor ferate înguste forestiere din ţară poate
fi consultată aici;
despre una dintre aceste linii a căror valoare sentimentală e mult mai mare
decât cea din scripte am scris anul trecut: Săgeata verde, trenul-tramvai-muzeu din Podgoria Aradului, prima cale ferată electrificată din Europa de
est și a opta din lume, care între 1913 și 1965
a fost singura cale ferată electrificată de pe teritoriul actual al României și
singura cale ferată îngustă electrificată; întrucât vreau, nu vreau, „io
mi-s arădean”, le ţin pumnii arădenilor care iubesc Săgeata verde să reușească să o readucă pe liniile din Podgoria Aradului,
iar dacă vei ajunge prin Arad e musai să încerci să o vezi...
Fii
rezonabil, cere imposibilul: mocăniţele noastre pe listele UNESCO
Revăzând acum lista mocăniţelor și
pseudo-mocăniţelor din România am un sentiment puternic că noi românii lăsăm aurul să ni se
scurgă printre degete: până în prezent este sigur că elveţienii și austriecii au înţeles valoarea acestor
trenuri de suflet din România, dar pentru români încă
există dubii serioase; așa că am făcut o mică verificare prin listele cu
obiective UNESCO, pentru a vedea ce se întâmplă cu asemenea trenuri prin alte
colţuri ale lumii: Elveţia a înscris pe listele UNESCO faimoasa cale ferată
montană ce străbate Albula și Bernina din
munţii Alpi, sub numele de Rhaetian Railway in the Albula / Bernina Landscapes; Austria a înscris pe listele UNESCO celebra cale
ferată montană din Semmering (cu care
tocmai spuneam că se poate compara fără teamă și linia Oraviţa - Anina de la
noi), sub numele de Semmering railway; iar India a înscris pe listele UNESCO un obiectiv numit Mountain Railways of India, care include căile ferate înguste montane din
Darjeeling, Nilgiri și Kalka-Shimla; cu trenul din Darjeeling, faimos sub
numele de Toy Train, trenul de jucărie din Himalaya, am călătorit și eu, cum puteţi citi aici.
Absolut
deloc întâmplător, poveștile de succes ale mocăniţelor din România au ca
protagoniști elveţieni și austrieci, care știu foarte bine, de acasă, care e valoarea
enormă a unor trenuri precum mocăniţele noastre; oare chiar e nevoie să apară
și un indian care să ne cumpere vreo mocăniţă, pentru a înţelege și noi românii
ce putem face cu ele? E cât se poate de simplu: trebuie să visăm cu ochii deschiși
că într-o bună zi pe lista UNESCO va exista și un obiectiv gen „Mountain
Railways of Romania - Mocanitsa” (ce ar putea include, la prima strigare, cel
puţin mocăniţele de pe valea Vaserului și valea Arieșului, plus Semmering-ul
bănăţean), și să facem tot ce ţine de noi pentru a transforma acest
vis în realitate.
Pare fantezist ceea ce spun? Bun, atunci citiţi și
voi despre Rhaetian Railway in the Albula / Bernina Landscapes, Semmering railway și Mountain Railways of India și întrebaţi-vă încă o dată de ce poveștile de succes
cu mocăniţe românești includ obligatoriu personaje din Elveţia și Austria:
pentru că ei știu bine ceea ce noi nu putem sau nu vrem să vedem, că mocăniţele noastre sunt foarte
valoroase pentru turism și chiar eligibile pentru listele UNESCO. Și oricum, o
fantezie cu mocăniţe UNESCO ar fi mult mai frumoasă și mai rezonabilă decât
una cu România ca ţară a vampirului Dracula sau alta cu Roșia Montană scufundată într-un lac de
cianură; a propos, mocăniţa de Arieș trece chiar pe lângă Roșia Montană, ceea
ce confirmă încă o dată că acolo trebuie făcut turism, nu minerit cu cianură...
Așa
că hai să dăm mână cu mână, toţi cu inima română - elveţieni, austrieci,
maghiari din Tg. Mureș și Sovata și poate chiar câţiva români - și să facem tot ce ţine de noi pentru nepreţuitele noastre mocăniţe; iar întâi și întâi să
dăm mai departe poveștile frumoase despre mocăniţe, să ajungă la cât mai mulţi români,
că doar-doar or ajunge și la cine trebuie; până una-alta eu vă invit să citiţi
și povestea despre mocăniţe a celor de la LumeaMare.ro, care i-au instigat pe bloggerii de călătorii
la sprijinirea mocăniţei de pe valea Hârtibaciului. Și nu uitaţi că România e
doldora de mocăniţe, deci mocăniţi-vă...
post scriptum (zis și later edit): tot despre mocăniţe a mai scris și viajoa.ro.
post scriptum (zis și later edit): tot despre mocăniţe a mai scris și viajoa.ro.
mi a placut definitia :) si habar n aveam ca exista atatea mocanite in tara noastra
RăspundețiȘtergeresi astea nu sunt toate, mai sunt...
ȘtergereApropo de mocanita de la Covasna, programul de pe CFI nu corespunde cu realitatea, eu am fost in Covasna in afara programului mentionat acolo si m-am plimbat bine-mersi cu mocanita. Ba am avut si norocul sa prind si locomotiva cu aburi, pe langa cea diesel. :)
RăspundețiȘtergeredupa cum iti e norocul, pesemne :)
ȘtergereN-am mers decât cu 762.209 de la Moldovița, foarte frumos a fost! www.youtube.com/watch?v=ztzAjQ3P3rI
RăspundețiȘtergeregrozav filmuletul, o reclama de nota 10 pentru mocanite...
ȘtergereConfirm si eu povestea cu "mocanita" Anina - Oravita: am fost acolo de multe ori cu grupuri si mi-a fost dat sa aud: "A, pai ce e asta?! Nu e mocanita cu abur? :(". Cred ca lumea intelege ca o cale ferata care a implinit 150 de ani trebuie sa fie musai cu locomotiva cu abur, pe de alta parte avem pe net imagini cu vremurile bune cand circulau pe ruta Anina - Oravita locomotive cu abur. Totusi in Oravita, la depou, mai exista o locomotiva cu abur, dar nu mai este functionala. Oricum, va invit sa faceti o calatorie cu trenul pe aceasta ruta monument istoric, in zona Anina si Oravita puteti vizita si alte atractii turistice, idei aveti aici: http://catalinsimion.blogspot.ro/search/label/150%20de%20ani%20Anina%20-%20Oravita
RăspundețiȘtergereda, trenul de Oravita-Anina intra mai degraba la categoria pseudo-mocanite, sau "alte trenuri simpatice" :)...
ȘtergereAcea cale ferata SPECIALA (intrarea in GARLISTE cu ..spatele dupa ce locomotiva INTRA INTR-UN TUNEL , macazul UNIC de la GARLISTE - panta + curba) chiar daca nu e mocanita are cateva poduri SPECTACULOASE, etc. Si e una din cele mai vechi din ROMANIA. Stiu asta de la o ruda (Dumnezeu s-o odihneasca!) Incepand de la Bradisorul-de-jos si pana sus la Anina. La inceputurile sale (pe vremea Austriecilor acea cale se termina la BAZIAS unde se ducea carbunele scos de la ANINA.
ȘtergereUn gând pios și pentru răposata mocăniță de la Orăștie la Cetatea Sarmizegetusa Regia. Nu mai există nici un metru de șină dar se tot zvonește că s-ar putea reconstitui. Eu aștept. Până atunci să-i fie roțile rotunde.
RăspundețiȘtergere