Mare surpriză am avut mai zilele
trecute, trecând pe Bd. Pantelimon, când am văzut pe stânga drumului un
indicator mare spre Mânăstirea Mărcuţa;
Mărcuţa? stai așa, de unde știu eu numele ăsta? Păi nu aici a fost internat
marele Eminescu, în ultima perioadă a vieţii, când fusese declarat (mai mult
sau mai puţin justificat, zic gurile rele) nebun? ba bine că nu! așa că
hai să arunc o privire ici-colo pe acolo, mi-am zis...
Indicatorul m-a îndreptat pe o
străduţă numită tot Mărcuţa, care s-a strecurat pâș-pâș între blocuri și case
până la mică distanţă de lacul Dobroești, lăsând departe în urmă zgomotul
bulevardului. Întâi a apărut o biserică mare, nouă și trufașă, iar imediat după
ea un zid vechi, cu o poartă pe potrivă; aici era intrarea în Mânăstirea Mărcuţa.
Altă surpriză a fost chiar în faţa
porţii de intrare în mânăstire, când am citit explicaţiile succinte de pe
plăcuţa de monument istoric pusă acolo: Mânăstirea Mărcuţa a fost ridicată la
1587! Recunosc, cât se poate de rușinat, că habar nu aveam că are o asemenea vechime
mai mult decât respectabilă; se pare că în Bucureștiul nostru (ne)iubit Mărcuţa
este întrecută la vechime doar de biserica Curţii Domnești, așa că e cât se
poate de limpede că și dacă bietul Eminescu nu ar fi ajuns pe aici Mărcuţa tot
ar fi meritat să-ţi scoţi pălăria în faţa ei.
Iar cel care a ctitorit în 1587 Mânăstirea
Mărcuţa și biserica „Sf. Arhangheli Mihail și Gavril” din curtea acesteia a
fost marele logofăt Dan, un personaj foarte respectat din Valahia acelor
vremuri, care ulterior ar fi făcut parte și din Divanul domnesc, ca vistiernic al
lui Mihai Viteazu; însă în 1587 Mihai Viteazu încă nu ajunsese la domnie, iar
domn al Ţării Românești era Mihnea al II-lea Turcitul, poreclit astfel pentru
că trecuse la islamism.
Jupâneasa Vișana, Ipsilanti și ciuma lui Caragea
Aproape un veac mai târziu a
intrat în scenă și strănepoata lui Dan Logofătul, jupâneasa Vișana, zisă și
Mărcuţa pentru că era fiica lui Marcu Armașul: ea a reparat mânăstirea și a închinat-o
Mitropoliei în anul 1679, lăsând posterităţii și numele de Mărcuţa, sub care mânăstirea
a ajuns până în zilele noastre.
Mărcuţa a fost apoi renovată de
mitropolitul Ștefan în 1733, iar în 1779 a fost întărită de domnitorul
Alexandru Ipsilanti, de la care au rămas impresionantele sale ziduri de apărare
și turnul-clopotniţă. Așa se face că Mărcuţa, înconjurată de ziduri groase ca
de cetate și având două porţi zdravene, a ajuns printre locurile fortificate
din Bucureștiul fanariot, in care domnul sau boierii se puteau refugia în caz
de „răzmeriţă” sau „răzbel”. Același Ipsilanti a scos mânăstirea din puterea
Mitropoliei (cam cu forţa, zic unii) și a închinat-o ca metoh mânăstirii Halkis
de lângă Constantinopol; gurile rele spun însă că închinarea a fost formală și
că familia Ipsilanti a păstrat de fapt stăpânirea ei, utilizând-o cu sârg pentru
a-și rotunji veniturile; nimic nou sub soare, va să zică: asemenea metode
fanariote poţi vedea și astăzi, la tot pasul, în politica dâmboviţeană.
În perioada epidemiei de ciumă
din 1813, rămasă în istoria noastră drept „ciuma lui Caragea”, Mânăstirea
Mărcuţa și clădirile învecinate (numite „casele Ipsilanti”) au devenit bolniţă sau lazaret, adică spital de contagioși; pesemne acesta e motivul
pentru care se spune că Mărcuţa a fost primul spital din Ţara Românească. O
vreme la Mărcuţa au fost adăpostite prostituatele bolnave, "spre
căutare", iar după 1829 au fost aduși aici cerșetorii și bolnavii mintali
de la Schitul Balamuci sau Malamuc, unde erau internaţi cei ce
"balamuţeau" (adică o luau razna) și de la care vine cuvântul
românesc "balamuc". Iar din 1840 Mânăstirea Mărcuţa a funcţionat
oficial ca azil sau ospiciu de "smintiţi", până la 1924.
O scurtă oprire în 1889: Eminescu, pacient la Mărcuţa
Eminescu a ajuns în ospiciul de la
Mânăstirea Mărcuţa la 3 februarie 1889, într-o stare deloc bună, dacă ne luăm
după mărturiile epocii: „mâzgălea zidurile şi ulucile cu bucăţi din poeziile sale şi cu
contabilitatea comorilor presupuse ce avea, pentru a cumpăra moşii, cât mai
multe moşii, Ipoteştii, lumea întreagă şi chiar institutul Caritatea, al cărui
proprietar se credea. Se socotea Matei Basarab reîncărnat. Poetul spune că are
în capul său o mulţime de diamante, din care cauză îi atârnă greu...”
Se spune că cei care l-au vizitat
pe Eminescu la Mărcuţa au găsit pereţii camerei lui mâzgăliţi în cărbune cu
crâmpeie din poeziile sale; însă după plecarea poetului în sanatoriul din str.
Plantelor (unde a și murit în puţin timp, la 15 iunie 1889) pereţii camerei lui
au fost acoperiţi cu var, ignoranţă și nepăsare; se pare că după revoluţie
varul ar fi fost înlăturat, lăsând iar la vedere versurile scrise cu cărbune de
Eminescu, însă din câte am citit eu pe net clădirile fostului azil de nebuni ar
fi fost recent demolate și complet reclădite de primăria sectorului 2, așa că trebuie
să se fi ales praful și de fosta odaie a lui Eminescu; ceea ce mă îndeamnă să
parafrazez o cunoscută vorbă de-a noastră: varul trece, ignoranţa și nepăsarea
rămân...
Și astăzi: „arabescuri” dâmboviţene și vreo două întrebări apăsate
Mărcuţa mai are încă o surpriză
pentru călătorul ajuns dincolo de zidurile sale: motivele decorative ce
împodobesc zidurile exterioare ale vechii biserici din curtea mânăstirii, pe
cât de frumoase pe atât de neobișnuite pentru arhitectura noastră religioasă,
dacă nu chiar pentru arhitectura noastră în genere. Recunosc însă că nu prea
sunt dus pe la biserică, deci nu pot
pretinde a fi un specialist în domeniu, așa că vă las pe voi să judecaţi, după
ce vedeţi pozele de mai jos, dacă mai sunt asemenea decoraţiuni florale, aducând
pe alocuri cu arabescurile orientului islamic, pe zidurile bisericilor noastre.
Oricum, pe net poţi citi despre biserica Mărcuţa că e clădită în stil muntenesc
și are planul inspirat după cel al bisericii Cozia, fiind păstrată până azi
într-o formă apropiată de cea iniţială, însă nu vei găsi nimic despre
misterioasele „arabescuri” dâmboviţene.
Din păcate însă aceste motive decorative
par a fi pe alocuri (aproape) șterse de intemperii, de timp și de nepăsarea
celor care azi au Mărcuţa în grijă; eu aș fi preferat să văd picturile de pe zidurile
vechii biserici bine conservate, așa cum merită (mai ales că ultima renovare a bisericii
pare să fi fost terminată tocmai prin 1976!), dar din câte am văzut eu acolo efortul
urmașilor logofătului Dan și ai jupânesei Vișana a fost concentrat exclusiv către
ridicarea noii biserici, mare și trufașă, din faţa mânăstirii. Poate aude
cineva, și face ceva; să sper, sau să nu sper?!...
Și dacă tot a venit vorba de urmașii
logofătului Dan și ai jupânesei Vișana, indiferent cine or fi ei, am să profit
de ocazie să le dau repede, așa în silă, un patru la purtare: când eram în
curtea mânăstirii cu camera foto în mână am fost apostrofat de o femeie în
straie de călugăriţă că nu am voie să fotografiez în curtea mânăstirii; deci nu în biserică, să fie clar! Unde scrie asta?, am întrebat-o pe femeie,
știind bine că așa ceva nu poate fi decât un abuz nerușinat, pe care nici măcar
nu avuseseră tupeul să-l scrie pe vreun anunţ din mânăstire. Doar cu aprobare de la Părintele Paroh!, mi-a aruncat în grabă
femeia în timp ce se îndepărta, ghicind pesemne că nu o va scoate la capăt cu
mine. Unde scrie asta?, am întrebat-o
iarăși. Părintele Paroh!, mai adăugă femeia o dată, apăsat și grav, de parcă ar spune Sf.
Petru în persoană, chiar el. Și mi-a arătat spatele, într-un gest pe care
în cel mai bun caz îl pot socoti nepoliticos, dacă nu cumva mitocan de-a
dreptul. Așa că următoarea jumătate de oră m-am plimbat prin curtea mânăstirii
cu camera foto la vedere, așteptând cu capsa pusă să vină cineva să mă întrebe
de aprobarea de la Părintele Paroh. Nu
a venit nimeni, din fericire pentru el, pentru că eram foarte pornit să-i zic câteva
chestiuni mai apăsate, dar asta nu mă împiedică să le zic acum: oare de ce încearcă
să gonească, printr-un asemenea comportament nesimţit, puţinii vizitatori ce
ajung pe la Mărcuţa? Și oare ce justificare au pentru nesimţirea de-a lăsa să
se șteargă frumuseţile acelea de motive pictate de pe zidurile bisericii?
mda. nu prea ai ce zice. decat ca ne batem joc. bine ca facem catedrala neamului, ca restul sunt toate renovate si ingrijite. cat despre comportamentul prea prea credinciosilor...ma abtin
RăspundețiȘtergere