În inima
Munţilor Himalaya este numele cărţii pe care am terminat-o de citit acum puţină vreme, și
care a apărut de puţin timp la Editura Polirom; o carte de călătorii bună,
nimic de zis, însă postarea de azi nu este atât despre carte cât despre
autoarea ei, Alexandra David-Néel; până acum știam despre ea doar că e o
faimoasă autoare de cărţi pe teme de religie, filozofie și călătorii, însă
citirea cărţii m-a făcut curios să mă documentez puţin în privinţa ei; și
pentru că am rămas cu gura căscată când i-am citit biografia încerc să vă
transmit și vouă această plăcută stare de perplexitate, schiţând portretul
acestei inegalabile călătoare de la început de secol 20.
Născută în 1868, Alexandra a copilărit în Belgia și a început
devreme să arate că e menită pentru o viaţă cu totul neobișnuită: la 18 ani
deja călătorise pe cont propriu în Anglia, Elveţia și Spania, iar în tinereţe
s-a alăturat cu entuziasm la felurite societăţi secrete, printre care
francmasoneria scoţiană și grupări feministe ori anarhiste. În perioada
1890-1891 a călătorit prima dată în India, de unde s-a întors doar când a rămas
fără bani; din 1895 în 1897 a fost nici mai mult, nici mai puţin decât
cântăreaţă de operă în Vietnam, după ce se alăturase ca primadonă unei companii
de operă franceze; iar în 1900 l-a întâlnit în Tunis, în nordul Africii, pe
inginerul Philippe Néel, cu care s-a și căsătorit în 1904.
În 1911 Alexandra a călătorit a doua oară în India,
pentru a studia sistematic buddhismul. În 1912 a ajuns în Darjeeling, la poalele
munţilor Himalaya, exact când cel de-al treisprezecelea Dalai Lama se afla în exil în
Kalimpong, lângă Darjeeling; primită în audienţă de
Dalai Lama, Alexandra a avut șansa (absolut unică, pentru o femeie din acele
vremuri deloc feministe) să discute despre buddhism cu liderul suprem al
buddhismului tibetan. Întâlnirea cu Dalai Lama i-a purtat noroc Alexandrei,
pentru că în Kalimpong l-a cunoscut și pe prinţul de Sikkim, Sidkeong Tulku
Namgyal, iar la invitaţia acestuia a călătorit în micul principat himalayan Sikkim; un timp Alexandra a stat la
mânăstirea regală din Sikkim, având o relaţie atât de cordială cu prinţul
sikkimez încât gurile rele spun că a fost nu doar „confidenta și sora
spirituală” a acestuia. Așa că (și) la acest capitol mătușa Alexandra m-a luat, fără îndoială: deși l-am
ascultat de două ori pe Dalai Lama ţinând învăţături în Dharamshala (ba chiar am și dat mâna, prin 2011) încă nu am apucat să discutăm
nimic... Și firește că nu era al treisprezecelea Dalai Lama, cu care Alexandra
s-a văzut în Kalimpong, ci reîncarnarea sa, cel de-al paisprezecelea Dalai
Lama. Iar prin Sikkim am ajuns și eu acum vreo doi ani (am și scris despre el, aici și aici), însă nu am întâlnit acolo nicio prinţesă; e drept însă că am cunoscut
acolo o doamnă sikkimeză care ţinea morţiș să fac cunoștinţă cu fiica ei J...
Tot în 1912 a ajuns Alexandra și în Nepal,
impresiile din acea călătorie fiind cele care au conturat mai târziu cartea În inima Munţilor Himalaya. Excelent
documentată despre Nepal și cu un spirit critic de nota zece, aventuriera belgiană a trecut prin
cele mai frumoase locuri ale acestei ţări grozave, pe care le-am recunoscut
bucuros, ca unul care am călătorit și eu pe acolo: orașul Kathmandu, capitala Nepalului, cu
celebrele sale temple Swayambhunath, Pashupatinath și Boudhanath, orașele învecinate Patan și Bhatgaon, azi numit Bhaktapur, și Lumbini, locul sacru în care acum
vreo două milenii și jumătate s-a născut Buddha Shakyamuni. Și pentru că nu
scap nicio ocazie să lăcrimez ca o tânără zambilă de dorul ţinuturilor
himalayene (pentru care am un fix, după cum am mai scris și în alte 80-90 de rânduri)
vă mărturisesc că am terminat de citit cartea cu ochi umezi de căprioară…
Între 1914 și 1916 Alexandra David-Néel a stat
într-o peșteră în Sikkim, la mică distanţă de graniţa cu Tibetul, pentru a se dedica unor
practici spirituale specifice buddhismului tibetan, împreună cu un tânăr
călugăr sikkimez pe nume Aphur Yongden; ulterior acesta i-a devenit tovarăș de
călătorii pentru tot restul vieţii; fără alte complicaţii însă, ca în cazul
prinţului de Sikkim, din moment ce mai târziu Alexandra l-a și adoptat pe
călugărul mult mai tânăr ca ea. Iar în 1916 Alexandra a traversat frontiera tibetană
până în orașul tibetan Shigatse, unde l-a întâlnit pe Panchen Lama, cel de-al
doilea lider spiritual al buddhismului tibetan. Despre povestea lui Panchen
Lama am scris acum vreun an o postare, pe care o găsiţi aici; cât despre Shigatse, cel de al doilea oraș al Tibetului, am trecut prin el în 2010, după cum puteţi citi și aici.
După întoarcerea ei din Shigatse Alexandra a fost
expulzată din Sikkim (autorităţile britanice ale Indiei coloniale fiind înfuriate
de îndrăzneala ei de a trece graniţa tibetană), așa că a încercat să se
întoarcă acasă, în Europa; călătoria nu a fost însă posibilă, Europa fiind pe
atunci în plin război, așa că s-a enervat și împreună cu Yongden a călătorit în
Japonia, în același an 1916. În Japonia l-a întâlnit pe Ekai Kawaguchi, care în
1901 vizitase Lhasa, capitala Tibetului, deghizat ca doctor chinez; inspirată de acesta, Alexandra a traversat
China de la est la vest și a ajuns în Lhasa deghizată ca pelerin, în 1924; ba chiar
a și stat două luni în Orașul Interzis, într-o perioadă în care accesul în Tibet (și mai ales în Lhasa) era prohibit
tuturor străinilor. Mai știţi cât de greu i-a fost lui Heinrich Harrer, eroul din cartea și filmul Șapte ani în Tibet (despre care am scris aici), să ajungă în Lhasa în anul 1946? Ei bine, Alexandra David-Néel deja făcuse asta cu 22 de
ani înainte! Iar ceea ce mă amuză la culme este încăpăţânarea nebunească
a acestei femei de oţel: deși sunt doar vreo 300 de kilometri între Shigatse și
Lhasa, cele două mari orașe ale Tibetului, Alexandrei i-au trebuit 8 ani și un
ocol gigantic prin Japonia, China și Mongolia pentru a parcurge această
distanţă, încălcând interdicţiile de intrare în Tibet; dar nu s-a lăsat...
După plecarea din Tibet Alexandra a reușit să se
întoarcă în Europa, de unde fusese plecată timp de 14 ani; în 1928 s-a separat
legal de soţul ei Philippe, din motive lesne de bănuit: căsnicia lor era
fictivă din moment ce Alexandra era mereu pe drumuri împreună cu Yongden;
totuși foștii soţi au continuat să păstreze o relaţie cât se poate de amicală
până la final; următorii ani Alexandra a stat cuminte în Franţa și a lucrat la o
parte din cele peste treizeci de cărţi pe care le-a lăsat în urma ei, în 1929 scriind
cartea ei cea mai faimoasă, Mistici și
magicieni în Tibet.
În 1937 Yongden și Alexandra au ajuns iar în Tibet, călătorind prin Uniunea Sovietică până în regiunea Kham din Tibetul de
est; al doilea război mondial i-a găsit acolo, așa că cei doi s-au întors în
Europa de-abia în 1946; Alexandra avea la acel moment nu mai puţin de 78 de
ani! Habar nu am dacă și după 1946 a mai călătorit sau nu; parcă nu îmi vine a
crede că nu, la câtă energie uriașă demonstrase până atunci; oricum, cea mai
mare parte a timpului rămas și-a petrecut-o în Franţa, studiind și scriind;
Alexandra David-Néel a trecut dincolo,
cum spun tibetanii, în 1969, la vârsta de 101 ani, și chiar și după moartea ei
a mai călătorit încă o dată, în India: potrivit ultimei sale dorinţe, în 1973
cenușa ei și a lui Yongden (plecat din această lume mult înaintea ei, în 1955)
au fost amestecate și aruncate deasupra fluviului sacru Gange, în orașul sfânt
al Indiei, Varanasi.
impresionant! din nou, multumesc pentru ora de cultura generala :)
RăspundețiȘtergereCum sa nu-mi placa la nebunie astfel de articole, care imi starnesc curiozitatea si dorinta de a afla cat mai multe despre subiectul in cauza?!
RăspundețiȘtergereDoamne, cat m-a putut impresiona uimitoarea doamna Louise Eugenie Alexandrine Marie David (numele ei real), aceasta Lady-Lama, titlu ce atestă că fusese acceptată în lumea religioasă budistă tibetană din "Ţăra Zăpezilor" !
Oare cat de mult a iubit si a fost iubita de printul sikkimez Sidkeong Tulku Namgyal - un tanar poliglot ce studiase si la Oxford, care a murit otravit la doar 35 de ani (5 dec. 1914), de Alexandra a scris: "Seul, on est toujours. Les plus chers qui nous entourent ne sont que les témoins de notre solitude, les compagnons de notre moi extérieur. Mais où est le compagnon du moi intime caché au fond du cœur, au fond de l'esprit" ?
Cat de mult a iubit si si-a insusit modul de viata tibetan de resedinta ei din Provence a numit-o Samten-Dzong - „Fortăreaţa meditaţiei" si la varsta de 100 de ani a cerut sa i se reinoiasca pasaportul avand in suflet dorinţa vie de a pleca din nou în Tibet?
... asa ca inca o data, pentru lectia de cultura generala, cu respect si dragoste, domnule profesor: iti multumesc!
Multumesc si eu !
Ștergereei, uite ca de otravirea printului habar nu aveam! daca intr-adevar sunt profesor (parca am dubii, sincer) e clar ca sunt unul bun-bun, din moment ce eleva ma intrece :)...
RăspundețiȘtergerePe langa ora de cultura generala (ca zau daca-mi vine alt termen in minte), femeia asta e fascinanta, aproape ca ai senzatia ca si-a planificat viata ca sa aiba timp pentru toate: iubit, calatorit, studiat, experimentat, scris, imbratranit frumos.
RăspundețiȘtergereIn contextul asta ma rusinez teribil de propriile mofturi...
Super tare articolul. Bravo. Tine-o tot asa. Nu multi detin informatii de genul si cultura necesara. Sa stii ca eu sunt o mare impatimita a calatoriilor si a tursimului, si mai ales a incurajarii mergerii in locuri cu istorie, de unde ai ce invata. Cea mai plina de istorie mi se pare regiunea Moldovei, dar nu numai. (sunt subiectiva desigur). Calatoresc acolo, destul de des, si imi iau informatiile de pe www.cazareinmoldova.ro, dar merg si fara cazare, atunci cand vreau sa am parte de senzatii tari. Uneori am atat de multe lucruri de invatat din istorie... incat nu imi vine sa cred. Si sa vezi ce frumoasa e istoria spusa de un om batran si simplu.... E superba... Iti multumesc, si mult succes in continuare.
RăspundețiȘtergere