Când am ajuns în Seven Sisters
Land, în nord-estul îndepărtat și tribal al Indiei, știam bine că voi avea în
drum câteva temple hinduiste remarcabile, din care două se numără printre cele
mai sacre locuri ale religiei hinduiste; așa că mi-am propus să savurez această
experienţă cum nu se poate mai indiană cu toată deschiderea de care un european
e în stare. Asta am și făcut când am ajuns acolo, iar uneori m-am comportat prin
acele temple hinduiste (aproape) exact ca un pelerin indian…
Primul templu hinduist pe care
l-am văzut în Seven Sisters Land a fost Kamakhya Mandir din orașul Guwahati, capitala
statului indian Assam. Un loc foarte aparte pentru adepţii hinduismului: el
se numără printre cele 51 de piths (sau
Shakti Peethas) împrăștiate prin
întreg subcontinentul indian, adică cele mai sacre locuri ale hinduismului în
care este adorarată divinitatea feminină supremă, Shakti; de parcă nu ar fi
ajuns această uriașă onoare, Kamakhya Mandir este și printre cele 18 Maha Shakti Pithas, cele mai sacre 18
locuri din cele 51; și pentru că indienii sunt niște simpatici cărora le plac
la nebunie clasificările și răs-clasificările trebuie spus că templul Kamakhya
este și unul din cele patru Adi Shakti
Pithas, adică cele mai sacre din cele mai sacre; una peste alta în acest
templu dedicat zeiţei Kamakhya eram în unul dintre marile locuri de pelerinaj
ale hinduismului din întreaga lume, să fie limpede.
Ignorând cu inconștienţă tipic
europeană preasfinţenia locului mi-am făcut planul stupid că voi vizita relativ
repede templul, în sistem (semi) ţaca-paca, voi face niscaiva poze și mă voi
întoarce fluierând la auto-ricșa cu care venisem la templu; în India e răspândit
obiceiul de a lăsa încălţămintea la intrarea în curtea templului și de a
pătrunde în ea desculţ, așa că am convenit cu ricșarul indian să mă aștepte
vreo oră, păstrându-mi sandalele în ricșă; însă socoteala din târg s-a dovedit
cu totul alta decât cea de acasă.
În curtea templului erau mai
multe cozi grozav de lungi de localnici assamezi care așteptau cuminţi să intre
în templu; am cumpărat un bilet mai scump, care să îmi dea prioritate la coadă,
dar chiar și așa a trebuit să mă așez la o coadă cât o zi de post, în care nici
unul dintre indieni nu era dispus să cedeze un singur milimetru în faţa mea, singurul
european de acolo. E clar, obișnuita cumsecădenie indiană dispare subit și
complet când vine vorba de chestiuni religioase: indienii privesc tot ce ţine
de religie cu seriozitatea imperturbabilă a unor copii, fără niciun fel de
compromisuri. În jur erau doar chipuri înfrigurate și profund interiorizate, ca
și cum s-ar pregăti de ceva foarte important; unii dintre assamezi mormăiau
rugăciuni, în timp alţii priveau în gol de parcă ar căuta o anumită frecvenţă interioară,
ce să le faciliteze comunicarea cu zeiţa, iar având în vedere cât de gălăgioși sunt
îndeobște indienii era o liniște de-a dreptul suspectă; și în mod cert niciunul
din ei nu își privea nervos ceasul, ca mine…
După o lungă așteptare am
reușit să intru în templu, trecând printre doi soldaţi indieni cu puști în
spate și cu priviri suspicioase. Înăuntru era întunecos, pereţi înnegriţi și jilavi,
miros de vechi și zăpușeală; coada de pelerini era încolăcită de nu știu câte
ori iar chipurile assamezilor arătau o asemenea emoţie și interiorizare încât plutea
în aer o tensiune ca înainte de furtună. Se avansa foarte încet și nici nu se
punea problema să fac poze acolo, așa că am decis să-i arunc zeiţei o privire
ceva mai grăbită decât mi-aș fi dorit după care să o șterg englezește; însă un
soldăţoi indian îmi făcu un semn poruncitor să trec înapoi în rând, într-un mod
care nu admitea nici un fel de negociere.
După încă niște minute bune de
așteptare în templu am început să intru în panică: după socoteala mea
intervalul de timp convenit cu ricșarul cam expirase, ceea ce însemna că îmi
puteam lua adio de la ricșă și de la sandalele lăsate la el în ricșă. Am decis mă
declar învins și să ies din templu fără să mai ajung în faţa zeiţei, însă
soldăţoiul indian cu pușca în spate îmi făcu același semn autoritar să trec
înapoi în rând; am încercat să-i explic că vreau doar să ies din templu, însă
nu a avut nicio milă când mi-a indicat să trec la locul meu; iar când
la degetul ameninţător al omului cu armă s-au adăugat și privirile încruntate
ale celor din jur am înţeles că e cazul să o las baltă: lasciati ogni speranza,
voi ch`entrate!
Într-un final îndelung
așteptat mi-a venit și mie rândul la darshan,
ceea ce însemna că ajungând în faţa reprezentării zeiţei mă puteam închina pios
în faţa ei, murmurându-mi rugăciunile; mă așteptam să văd o statuie impozantă a
zeiţei, din care să înţeleg cine este această Kamakhya Devi de care nu știam
nimic; însă în locul statuii mi-a fost dat să văd ceva ce aducea cu o mască
neagră cu doi ochi mari și lucitori și cu trăsături extrem de stilizate,
aproape complet pierdută între valuri grele de ţesături viu colorate și
ghirlande mari de flori; năuceala mea în faţa acestui chip ce-mi părea
improvizat de un copil a fost dublată de devoţiunea umilă cu care pelerinii
assamezi din jur de-abia îndrăzneau să-și ridice ochii spre zeiţă, ca și cum
s-ar teme să nu-i trăznească acolo, pe loc; dar în fine, ce mai încolo și
încoace, după darshan barem eram liber, puteam ieși din templu!
Paradoxuri
divine. Paradoxuri umane. Alte paradoxuri.
Când am ieșit iar în curte, la
lumina soarelui, primul meu gând a fost că să vizitezi Kamakhya Mandir e o
experienţă de-a dreptul frustrantă pentru un european: în mod sigur asta nu
poate fi tot ce trebuie să primești după o asemenea așteptare! Însă după câteva
minute căzut pe gânduri am decis că e cazul să accept că standardele indiene în
materie de sacralitate diferă de ale mele mult mai mult decât credeam, iar prima
mea experienţă hinduistă într-un templu din Seven Sisters Land este un mare eșec. Așa că am renunţat să-mi mai fac
probleme pentru sandalele mele și m-am așezat resemnat pe treptele de piatră
din curtea templului; în definitiv ce mi se putea întâmpla dacă ricșarul deja
plecase? Cineva se va bucura de sandalele mele, iar eu o să găsesc cumva o altă
ricșă, și sigur nu o să crăp în două dacă mai umblu puţin desculţ, că doară nu
o să merg pe jos toţi cei zece kilometri de pe dealul Nilachal până în centrul
orașului; asta dacă nu aș găsi să cumpăr o pereche de papuci ieftini de la vreo
tarabă de lângă templu, firește…
Cât am stat pe trepte în
curtea templului am văzut cuţitul câzând de două ori, la vreo zece metri de
mine; fiind la distanţă de locul unde se petrecea asta nu am putut vedea și
victimele sacrificiului, însă am auzit ţipând două căpriţe și am înţeles clar
ce se petrecea; oricum, eram prevenit de asta și din ghidul meu turistic, care
spunea despre Kamakhya că e o zeiţă tantrică pentru care frecvent se fac sacrificii
de capre, porumbei sau chiar bivoli; mai târziu am aflat că această zeiţă puţin
cunoscută ar fi o figură divină intermediară între faimoasele zeiţe hinduiste
Kali și Tripura Sundari, care (simplificând la maxim) sunt manifestarea teribilă
și cea pașnică a zeiţei supreme Shakti; însă se pare că zeiţa Kamakhya era
adorată de triburile locale din Seven Sisters Land și înainte de impunerea în
Assam a hinduismului adus de cuceritorii indo-arieni, deci foarte probabil că ea este unul din multele cazuri în care unei divinităţi tribale pre-hinduiste
i s-a atribuit o aparenţă hinduistă pentru a putea fi integrată în uriașul
panteon divin al hinduismului.
Și încă un detaliu despre
Kamakhya Devi: potrivit unei vechi legende zeiţa Shakti s-ar fi dezintegrat în
cer, bucăţi din trupul ei căzând în diferite locuri din India (care firește că
au devenit imediat locuri sacre), iar pe dealul Nilachal din Guwahati unde e templul
ar fi căzut nimic altceva decât yoni,
organul sexual al zeiţei; așa se face că marea sărbătoare Ambubachi Mela ţinută
în iunie-iulie în Kamakhya Mandir celebrează sfârșitul ciclului menstrual al
mamei divine Kamakhya; și chiar dacă ai în vedere că pentru indieni yoni nu înseamnă neapărat vagin (și sex…) cât mai degrabă uter sau pântec, adică sursa vieţii,
când am aflat de această legendă a trebuit să accept încă o dată că standardele
hinduiste cu privire la sacralitate diferă enorm de ale noastre, cei de prin
bătrâna și pudica (sau ipocrita?) Europă…
Prin curtea templului Kamakhya
mișunau localnici assamezi și preoţi în lungi straie roșii printre statui de
zei mânjite cu sângele sacrificiilor, iar pe lângă zidurile bogat sculptate ale
templului coabitau într-o armonie suspectă capre și maimuţe; un sadhu bătrân, cu straie
roșii atât de noi de parcă tocmai ieșise din magazin, îmi poză ca un
profesionist după care îmi ceru bani; i-am dat câteva monezi, dar se arată
nemulţumit și mai ceru; ceva mai încolo stătea ghemuit într-un colţ un alt
sadhu, având hainele ponosite și privirea umilă a unui adevărat ascet; nu mi-a
cerut nimic (deși e adevărat că nici nu am încercat să-l pozez - pur și simplu
mi-a fost jenă să-l introduc în circuitul turistic…), dar atras de căldura din
ochii lui m-am căutat prin buzunare, găsind doar o firfirea de zece rupii; i-am
pus moneda în mână, regretând că deja îmi dădusem măruntul la modelul acela în straie noi, însă bătrânul umil mă privi cu recunoștinţă și mă
binecuvântă, într-un fel care m-a emoţionat la culme.
Aceasta a fost însă și singura mea experienţă (vag) mistică din templul zeiţei Kamakhya, spre dezamăgirea
amatorilor de romane spirituale, iar după ea am redevenit pe loc același turist nesuferit și băgăcios, care
scormonește cu camera lui foto exact pe unde nu trebuie: câteva minute mai
târziu am fotografiat (fără știrea lui, firește) un alt sadhu din acela în
straie noi și împodobit ca un pom de iarnă, exact când își număra încasările de
până atunci, după care am pozat ca suvenir echipa de sadhu de mucava de la
intrarea în curtea templului, care căscau plictisiţi în așteptarea următorului
trecător generos; iar ricșarul meu încă era acolo, mult mai calm decât aș fi
crezut, deși cu oareșce reproșuri în priviri; însă când i-am explicat de ce am
întârziat s-a resemnat foarte ușor cu gândul că mă așteptase aproape de două
ori mai mult timp decât convenisem; eram în India, în definitiv, unde chiar
dacă și venerabilii sadhu au intrat în industria turistică, totuși, timpul are un
alt înţeles…
Templul din Insula Păunului: all in one, cu autoservire
La mică distanţă de orașul Guwahati se află Peacock Island, Insula Păunului, iar pentru a
ajunge acolo e suficientă o plimbare de un sfert de oră cu barca pe uriașul
fluviu Brahmaputra, vechea mea cunoștinţă din Tibet; așa că am găsit
debarcaderul, numit Kachari Ghat, am urcat în barcă lângă niște localnici
assamezi și am pornit alene spre insulă, dornic să văd nu doar Brahmaputra ci și micul templu hinduist de pe insulă.
Numit Umananda Mandir, templul
trebuia să fie închinat zeului Shiva, anunţa ghidul meu Lonely Planet; însă
ajuns acolo am constatat cu uimire că în prima încăpere a templului (cea din
faţă) era adorat zeul Vishnu și doar în a doua încăpere (aflată în spate și
coborâtă la un fel de demisol) am regăsit simbolurile inconfundabile ale lui
Shiva. În India și Nepal nu sunt deloc puţine cazurile în care sincretismul
religios și toleranţa merg atât de departe încât în același loc sunt adorate
divinităţi hinduiste diferite sau chiar divinităţi buddhiste și hinduiste
laolaltă, însă era prima dată când vedeam o asemenea coabitare bizară între cei doi mari zei hinduiști Shiva și Vishnu. În definitiv era o autoservire în versiune hinduistă, ca odată ajuns pe Insula Păunului să-ţi poţi lua ce-ţi
poftește inimioara din acest templu all
in one: “azi servesc Vishnu, că vreau să-mi vrăjesc amica indiancă, iar
Vishnu e un zeu al iubirii, dar acum o săptămână eram certaţi, așa că am servit
Shiva, zeul-yoghin care distruge totul în cale”, or gândi pesemne unii dintre credincioșii
hinduiști ce intră în Umananda Mandir.
O mică paranteză merită
făcută, pentru a nu lăsa neclarităţi: numită Trimurti, trinitatea supremă a
hinduismului îi include pe zeul Brahma, creatorul universului, zeul Vishnu, cel
care trebuie să-l menţină, și zeul Shiva, însărcinat cu distrugerea sa în
scopul reînnoirii, adică transformarea sa. La această trimitate masculină se
adaugă Shakti, divinitatea supremă feminină. Brahma însă e o divinitate atât de
abstractă încât nu a reușit să câștige un număr mare de adoratori, așa că
hinduismul are trei curente principale, adică shaivismul - adoratorii zeului
Shiva, vaishnavismul - adoratorii zeului Vishnu, și shaktismul - adoratorii
zeiţei supreme Shakti, în multiplele ei manifestări: doi zei și o zeiţă, în alte cuvinte, cei doi zei fiind nu neapărat rivali la mâna ei dar în mod sigur atât de diferiţi între ei încât aparent sunt pe poziţii ireductibile.
La intrarea în templu am
încercat să survolez diafan pe lângă brahmanul de serviciu, dar în zadar: un
turist european e o oportunitate ce nu trebuie ratată acolo, pe Insula Păunului,
și probabil că oricum eram primul din acel sezon; așa că brahmanul m-a interceptat,
dându-mi de înţeles cât se poate de clar că are puţină treabă cu mine; sunt un
turist politicos, adică victima ideală, așa că am depus ofranda de rupii
indiene în cutia menită acestui scop, după care am stat cuminte până ce
brahmanul mi-a incantat câteva mantre hinduiste; am doar o idee vagă despre
hinduism (pasiunea mea se îndreaptă mai degrabă către buddhismul tibetan), așa
că mantrele cu pricina mi s-au părut a fi de-ale lui Vishnu și nu ale
favoritului meu, Shiva; iar la finalul acestei mini-puja brahmanul mi-a aplicat pe frunte tikka (sau tilaka),
punctul roșu pe care adesea îl vezi pe frunţile indienilor.
Foarte adesea în templele
hinduiste primești în schimbul ofrandei date brahmanului câteva frunze sau
flori, despre care poţi presupune că sunt în prealabil consacrate prin puja, și puţină apă (sau alt lichid) pe
care o poţi pune pe creștetul capului sau chiar bea; în Umananda Mandir însă
îmi amintesc sigur doar de acel tikka, care habar nu am dacă intră în "procedura" obișnuită a templului sau a fost bonus turistic, ca pentru primul turist din sezon; oricum, la un moment dat m-am
prins că assamezii cu care venisem în barcă mă privesc oarecum
amuzaţi, așa că m-am retras într-un colţ pentru a-mi face rapid o poză selfie,
chipurile să văd de ce zâmbălesc ăia; și aveau dreptate să tot zâmbălească, așa
că nu am să postez niciodată niciunde acel selfie cu tikka, să fie limpede…
(va urma)
Mă aştept la o experienţă specială în această zonă mai puţin cunoscută de noi. Aştept cu interes urmarea deşi m-ai pierdut deja cu explicaţiile stufoase, greu de reţinut şi asimilat:-)
RăspundețiȘtergerevezi de ce imi place India? pentru mine nu is deloc asa :)...
Ștergere