Prima imagine ce mi-a reţinut atenţia când am coborât din tren în gara
din Guwahati a fost cea a unui ascet indian îmbrăcat în roșu, care trecea prin
mulţime cu ochii în gol, rostind cu voce clară aceeași mantră: Ram Ram Ram, o mantră
a zeului Vishnu sau mai degrabă a unuia dintre avatarurile sale, eroul mitic
Rama; iar statul Assam din nord-estul Indiei este tărâmul adepţilor zeului Vishnu și al
credinţei în el, vaishnavismul, așa
că mi-am zis în gând: bun, va să zică e timpul să faci cunoștinţă cu zeul
Vishnu!…
Și totuși în Guwahati, capitala Assam-ului și unul dintre orașele cele mai vaishnavite ale Indiei, nu am
apucat să aflu mai nimic despre zeul Vishnu; așa cum povesteam în prima parte a acestei postări, în templul Kamakhya
Mandir din Guwahati e venerată zeiţa Kamakhya, în timp ce în templul din Insula Păunului
am găsit un fel de cooperativă spirituală în care într-o manieră confuză, tipic
indiană, în prima încăpere era venerat Vishnu iar în a doua zeul Shiva; așa că marea
mea șansă să aflu despre Vishnu și despre vaishnavism o constituia călătoria în
insula Majuli de pe fluviul Brahmaputra: cea mai mare insulă fluvială a Asiei este nu
doar centrul vaishnavismului din nord-estul Indiei ci și unul dintre cele mai mari focare vaishnavite din întreaga Indie.
Printre marile atracţii ale insulei Majuli sunt și cele 22 de satras, mânăstiri vaishnavite în care
zeul Vishnu este adorat într-o manieră cu totul neconformistă pentru gusturile
noastre europene: prin dansuri și mici piese de teatru cu scene din Bhagavad
Gita, una din marile capodopere filozofice și literare ale Indiei; dacă te afli prin India de nord-est în a treia
săptămână din noiembrie vei putea vedea pe viu la marele festival Ras Mahotsav asemenea
recitări, cântece și dansuri devoţionale închinate lui Vishnu. Însă când eu am
vizitat insula Majuli nu am avut noroc de așa ceva în niciuna din cele două
satras prin care am trecut, Uttar Kamalabari Satra și Auniati Satra; și deși într-una
din ele ghidul meu mă anunţase că-l vom putea vedea măcar pe superiorul mânăstirii,
un personaj foarte respectat prin părţile locului, s-a dovedit că nici măcar
acesta nu se afla acolo în acea zi; așa că m-am mulţumit să fotografiez locul
în care el ședea de obicei pentru a primi musafiri, având în jur tablourile maeștrilor
vaishnaviţi recunoscuţi de acea mânăstire, printre care și fotografia marelui
învăţat Srimanta Sankardeva (1449-1568), părintele vaishnavismului assamez,
alături de cea a lui Madhavdeva, principalul său discipol.
Deși toate cele 22 de satras sunt înfiinţate de discipoli ai lui
Sankardeva sau de discipoli ai acestora totuși diferenţele dintre ele pot fi
surprinzător de mari: așa cum se întâmplă foarte des în India, fiecare din
acești discipoli întemeietori de satras a interpretat într-o manieră foarte
personală moștenirea spirituală a marelui Sankardev, așa că fiecare satra are
propriul său de reguli privind cultul și viaţa monastică a călugărilor; deși se
află la doar câţiva kilometri una de alta. Însă în fiecare satra există o namghar, sala de rugăciune în care
călugării vaishnaviţi își fac împreună rugăciunile zilnice; extrem de simple și
austere la înfăţișare, în aceste namghar nu vei găsi nimic din opulenţa
obișnuită altor locașe divine, ci doar câteva statui, mai degrabă sărăcăcioase,
înfăţișând personajele favorite ale vaishnavismului: zeul Krishna cântând din
flaut, de departe cel mai important dintre avatarurile zeului Vishnu, ori vulturul
mitic Garuda, vehicolul favorit al lui Vishnu.
Numit și Narayana, Bhagavan (Dumnezeu), Hari, Govinda, Vasudeva sau
Fiinţa Supremă, zeul Vishnu e unul din cei trei membri ai trinităţii hinduiste
de care povesteam recent și s-a întrupat, în decursul timpului, în nu mai puţin de zece avataruri; dintre ei cei mai
cunoscuţi sunt Krishna, păstorul divin cântând din flaut, și Rama, eroul din
faimoasa poveste antică Ramayana, iar după unele păreri chiar și Buddha
Shakyamuni, fondatorul buddhismului, ar fi tot unul dintre avatarurile zeului
Vishnu. Consoarta lui divină este Lakshmi, zeiţa bogăţiei, numită Radha atunci când Vishnu e manifestat ca și Krishna; iar povestea iubirii dintre Radha
și Krishna este și în zilele noastre una dintre cele mai populare legende ale
Indiei și un izvor interminabil de inspiraţie pentru mașinăria de filme a
Bollywood-ului; înfăţișat mereu cu un flaut la gură, păstorul poznaș cu piele
tuciurie și cu ochii după păstoriţe este un zeu surprinzător de libertin pentru
o Indie atât de fixistă în privinţa relaţiilor între sexe; sau poate că
regulile nu sunt și pentru zei, nu-i așa?
Tocmai mă pregăteam să-mi închei vizita în a doua satra cu gândul că nu
e ziua mea cea mai norocoasă când am primit un bonus neașteptat: îmbunat
pesemne după ce mă văzuse punând bani în cutia de donaţii a mânăstirii, sau
amuzat de aerul dezamăgit cu care mă învârteam pe lângă ușa ferecată cu lacăte
a altarului principal din namghar,
călugărul de acolo s-a îndurat să o deschidă și să mă lase să intru în altar; era
o mare și neașteptată favoare, așa că m-am grăbit să fac două fotografii cu
altarul, dar asta a fost tot: cu un gest cât se poate de autoritar călugărul mă
opri înainte să fac a treia poză, dându-mi clar să înţeleg că oricum, a fost ziua mea norocoasă. Cât
privește ce era în altar recunosc cinstit că nu am înţeles absolut nimic: păreau
să fi fost trei personaje divine, dar reprezentările lor erau atât de abstracte
și de stilizate încât nici până în ziua de azi nu aș putea spune ce zei ori
zeiţe erau acolo.
În aceeași zi s-a nimerit ca întreaga insulă Majuli să serbeze
Vishwakarma Puja: o sărbătoare închinată zeului Vishwakarma, venerat ca
arhitect divin și protector al meșteșugarilor, arhitecţilor, muncitorilor din
fabrici și în genere al celor ce au de-a face cu felurite unelte și mașinării;
în insula Majuli e obiceiul ca la Vishwakarma Puja să fie binecuvântate toate
mijloacele de transport, pentru a le feri de probleme și a aduce stăpânilor
noroc și bogăţie, așa că drumurile din Majuli erau străbătute de camionete și camioane
pline de copii ce ţipau fericiţi la culme, iar toate mașinile erau împopoţonate
în stil indian cu o mulţime de ghirlande de flori, chiar și cele mai umile motociclete
având pe coarne cel puţin o asemenea ghirlandă; Ironda, motocicleta ghidului
meu Jyoti, era și ea printre sărbătoriţi, așa că a trebuit să fac cu stăpânul
ei un târg complicat, de care am scris aici: pur și simplu i-am făcut cinste Irondei cu un plin, după care Jyoti
mi-a făcut cinste mie cu o plimbare prin insulă. Iar cu zeul Vishwakarma am
făcut cunoștinţă în mijlocul satului Garamur, unde într-un cort fusese
improvizat un altar închinat marelui inginer divin, având în faţă felurite
ofrande de orez, băuturi și beţișoare aromate: un indian simpatic foc, cu
mustăcioară cochetă, două perechi de mâini și călare pe elefant, cum șade bine
unui zeu al inginerilor, șoferilor și motocicliștilor.
La zeul Shiva, în Sivasagar: culmea abstracţiunii
hinduiste
Se cunoaște clar că indienii sunt inventatorii cifrei zero, reflectam
învins în altarul templului Shivadol, din orașul assamez Sivasagar; închinat zeului Shiva, templul are un altar care pentru mine
reprezintă o culme a abstracţiunii hinduiste: o alăturare abracadabrantă de
simboluri pe care numai mintea abstractă a indienilor le putea concepe. Să te
mai miri atunci că în prezent cele mai strălucite minţi din Silicon Valley sunt
tot cele ale indienilor?
Dar iată mai bine un inventar sec al obiectelor sacre văzute de mine în
acel altar: un lingam (primul), adică
un simbol foarte răspândit al zeului Shiva pe care europenii se încăpăţânează
să îl considere un simbol falic (un penis divin, mai pe șleau vorbind), deși în
hinduism el este un simbol al energiei și potenţialităţii zeului (Shiva fiind
un zeu cu o alură extrem de masculină, să recunoaștem); un trident, adică un
alt semn inconfundabil al zeului Shiva; o statuie a unui taur șezând (care nu
știu ce reprezintă, deși am mai văzut un taur divin și la templul din Baijnath, unde localnicii îi mângâiau ori sărutau cu evlavie părţile dosnice);
încă un lingam, având deasupra ceva
ce semăna cu un cap de cobră ori o umbrelă; încă un lingam simplu; apoi încă un lingam,
pesemne însoţit de o yoni, pe care occidentalii
ţin musai să o considere organul sexual al Zeiţei Supreme (adică un vagin divin,
va să zică), deși pentru indieni ea înseamnă mai degrabă uterul sau pântecul divinităţii
feminine, adică sursa vieţii.
La această simbolistică cât se poate de abstractă pentru mine se adăugau,
în centrul încăperii întunecoase a altarului, o groapă ovală cu un șanţ de
scurgere, ce având în vedere forma trebuie să fie tot o yoni, câteva vase metalice care nu știu la ce serveau și câteva
femei assameze ce mormăiau în surdină mantre și rugăciuni: întâi își anunţau
sosirea sunând niște clopoţei și bătând din palme, după care atingeau pe rând
toate semnele divine și le dăruiau ofrande: ori turnau ceva pe lingamuri, ori
spărgeau o nucă de cocos pe unul din ele, ori așezau fructe proaspete pe marginea
gropii din centru; și deși fotografiile erau interzise în altar brahmanul templului
mi-a făcut un semn plictisit (dar plictisit la culme, nu oricum!...) să fac,
totuși, o fotografie.
Am uitat să spun că același brahman se afla la intrarea în templu puţin
mai devreme, până să intru în altar; femeile veneau la el pe rând iar după ce
îi donau o mică sumă el le dădea puţin lichid albicios (lapte de cocos,
pesemne) și o floare sau o frunză din acelea în prealabil consacrate prin puja: căsca grozav de plictisit și
privea cu un aer vădit sceptic către femeile ce veneau la el aplecate,
evlavioase, și întindeau mâinile pentru a primi lichidul alb; uneia dintre ele
îi puse în palme lichidul și fu cât pe ce să-i dea și o frunză, după care se
mai uită o dată la suma primită ca donaţie și puse frunza înapoi în tavă, cu
gesturi lente, sictirite.
Ceva mai încolo se afla un alt altar, și mai întunecos dar mai puţin
abstract, unde am încercat să sfidez lumina slabă făcând o poză. Când am
revenit la ieșirea din templul Shivadol brahmanul trăgea în silă dintr-o ţigară,
având în ochi expresia aceea complet goală a cuiva care nu mai crede în absolut
nimic: nici măcar în zeul Shiva, patronul său divin…
Cât despre zeul Shiva, patronul templului Shivadol, trebuie spus că și
el e unul din cei trei membri ai trinităţii hinduiste, alături de Brahma și Vishnu, el fiind cel care răspunde de distrugerea
(sau transformarea) lumii pentru a putea fi recreată de la capăt: deci în
pofida faimei sale din occident Shiva nu este pur și simplu un zeu al
anihilării ci mai degrabă al distrugerii creative, al transformării; așa se
face că numele lui Shiva este legat de practici yoghine, de tantrism și de
asceze foarte dure, Shiva însuși fiind un zeu-ascet, un zeu al yoghinilor.
Adepţii lui Shiva se numesc shaiviţi, iar religia shaivită e foarte diferită
de vaishnavismul colegului său de trinitate, Vishnu: dacă adorarea lui Vishnu cere mai mult devoţiune și iubire, fiind o cale spirituală blândă și lină,
venerarea lui Shiva e mai degrabă o potecă abruptă și extenuantă direct către
vârf, cu asceze yoghine nemiloase și cu practici tantrice greu de înţeles.
Se pare însă că ahomii de etnie thailandeză ce clădiseră templul lui Shiva din Sivasagar nu rezonau foarte tare cu
shaivismul, din moment ce lângă Shivadol au mai clădit un templu al lui Vishnu,
numit Vishnudol, și un templu al Zeiţei Supreme, numit Devidol; cred că pur și
simplu au încercat să se pună bine cu toţi zeii mari ai ţării pe care o
ocupaseră, ca orice invadator pragmatic. De altfel, în Assam există și în
zilele noastre urmași ai ahomilor care au păstrat puternice reminescenţe
animiste, îmi povestea Chao, unul dintre acei thailandezi ai Indiei.
Prin Agartala: temple, zei și zeiţe pentru toate
gusturile
După un ocol de câteva zile prin Nagaland, ţinutul tăietorilor de capete (care în prezent au
trecut la o religie cu totul surprinzătoare, ce din păcate îi descalifică
pentru această postare) am ajuns în micul stat indian Tripura, la graniţa cu Bangladesh. Patronii divini ai Tripurei sunt zeul Shiva
și zeiţa Tripura Sundari, una dintre multele consoarte divine ale zeului Shiva,
însă micul stat nord-estic este surpinzător de divers, atât etnic cât și
religios, așa că mi-a oferit experienţe pe potrivă; iată așadar ce am găsit în Agartala, capitala Tripurei.
În templul Uma Maheshwari Mandir părea destul de limpede că e vorba de o
divinitate feminină: Maheshwari înseamnă Marea Stăpână și e unul din numele sub
care e cunoscută marea zeiţă Durga; de altfel în templu erau afișate la vedere
portretele mari ale unor femei-maestru, iar în altar am putut fotografia nu
doar statuia zeiţei (foarte stilizată și aproape complet acoperită de podoabe)
dar și recuzita utilizată de brahman în adorarea zeiţei. Totuși templul mi-a
rămas în minte mai degrabă pentru exteriorul său: roșu ca focul, având o curte
cu dale roșii și galbene în care creșteau niște crotoni superbi.
Puţin mai încolo templul Sri Sri Lakshmi Narayan Mandir oferea încă o
dovadă vie a incredibilului sincretism religios ce te uimește adesea în
templele hinduiste ale Indiei: Lakshmi Narayan fiind o manifestare a zeului
Vishnu atunci când este împreună cu divina sa consoartă, zeiţa Lakshmi, te-ai
fi așteptat ca înăuntru să fie adorată chiar divina pereche a celor doi, însă în altarul templului se află statuile celor
paisprezece divinităţi; am putut să le și fotografiez
în altar, de altfel, deși oricât de mult m-am străduit nu am
reușit să număr chiar paisprezece figuri divine. Foarte probabil că cele
paisprezece divinităţi sunt un vechi cult tribal al triburilor indigene din
Tripura, integrate și ele, într-o manieră tipic indiană, în rândul celor 33 de
milioane de divinităţi pe care se spune că le are în total hinduismul; iar
pentru cele paisprezece divinităţi se fac sacrificii și în ziua de azi, după
cum veţi putea citi în postarea viitoare.
Apoi am vizitat și templul cel mai mare și mai arătos din Agartala, numit
Jagannath Mandir: cu un portic de intrare (voit) impunător și împodobit (în
exces, chiar) cu statui ale marilor zei ai hinduismului, Jagannath Mandir
conţine și o mini-expoziţie mitologică cu scene frumos aranjate din
Mahābhārata, marea epopee a hinduismului, în spatele unor geamuri de sticlă. Perplex
am rămas însă doar când am fotografiat cele trei figuri divine din altarul
templului, care păreau a fi, din nou, distracţia unor copii poznași; mai târziu
am aflat că cele trei figuri erau Ratnavedi, o triadă divină în care figura
centrală e zeul Jagannath, Stăpânul Universului, alături de fratele său, zeul
Balabhadra, și sora sa, zeiţa Subhadra; și trebuie spus că zeul Jagannath,
adorat mai ales în estul și nord-estul Indiei, este același
zeu Vishnu manifestat ca și Krishna, într-o versiune locală care probabil
conţine și vechi trăsături tribale. Dar sigur deja v-am făcut capul calendar,
așa că mă opresc aici și las pe data viitoare povestea celor mai interesante
temple din Tripura…
(va urma)
p.s. iar dacă vei dori să citești și prima parte a acestei postări, iat-o
aci: Temple hinduiste din Seven Sisters Land: zei, sfinţi și sacrificii (1).
hai ca ti a purtat noroc Vishnu. si altar, si sarbatoare.
RăspundețiȘtergerecat despre mintile luminate...ma abtin :D
pai tu puteai concepe asemenea abstractiuni? :)
ȘtergereIn partea asta m-am delectat cu bogata "pradă" fotografică care culminează (din punctul meu de vedere) cu ultima fotografie.
RăspundețiȘtergere