Mare mai e grădina Ta turistică, Doamne, și
multe năzbâtii mai sunt în ea, mi-am mormăit în barbă când intrând într-un
magazin de suveniruri am văzut care e simbolul
turistic al orașului flamand Gent sau Gand, din Belgia: o mică funie de
spânzurătoare care se poartă fercheș în jurul gâtului, așa cum se poartă o
cravată. Iar dacă mai adaugi la funie și alte chestii mai mult sau mai puţin spânzurate
(precum berea spânzurată, restaurantul în care mănânci lângă pulpe de porc
spânzurate de tavan ori sărbătoarea la care orășenii defilează cu un ștreang în
jurul gâtului) vei înţelege de ce Gentului i se poate spune, mai în glumă, mai
în serios, orașul spânzuraţilor.
Când am decis să dau o tură și prin Gent nu
eram sigur că e o idee foarte bună: în ghidul meu scria despre Gent că în multe privinţe seamănă cu Brugge, iar
după ce te bucuri din plin de Brugge nu pare foarte tentant să-i vizitezi și
ruda săracă, cum părea să rezulte din ghid că este Gent. Noroc că pe cât sunt
de comod în viaţa de zi cu zi pe atât sunt de neastâmpărat când călătoresc, iar
statul pe loc îmi este aproape imposibil; ce, credeai că degeaba mi-am botezat
blogul ici-colo?
Am ajuns în Gent venind cu trenul din
Bruxelles, așa că gara Sint-Pieters a fost primul loc pe care l-am văzut în
Gent: împodobită cochet și prosper, gara își etalează fudulă picturile cu alură
medievală înfăţișând orașe ale Flandrei, făcându-te să te întrebi ce castel sau
palat o fi fost aici înainte. Inutil, totuși: gara e terminată de-abia în 1912,
fiind construită special pentru Expoziţia Mondială din 1913, ce a fost găzduită
chiar de Gent, iar aerul feudal al gării e datorat unui arhitect jucăuș de acum
un secol.
La mică distanţă de Dampoort, gara centrală a
Gentului, se află un mic port numit Portus Ganda, teribil de fotogenic; de aici
se vedeau deja vârfurile celor trei clădiri simbol ale Gentului - catedrala
mare, Belfort si Sint-Niklaaskerk; iar după încă niște minute de mers lejer am
ajuns în Gouden Leeuwplein, piaţa centrală a vechiului Gent.
De-abia în Gouden Leeuwplein am început să
înţeleg de ce ghidul meu compară Gent cu Brugge. Pentru că da, într-adevăr Gent
aduce mult cu Brugge, vedeta turistică a Flandrei; dar în niciun caz nu se
poate spune că Gent ar fi ruda săracă a mult-lăudatului Brugge; poate chiar dimpotrivă…
Până să văd Gent mestecam în gând un sentiment
confuz de nemulţumire privitor la Brugge; parcă prea era totul colorat și
nou-nouţ acolo în Brugge, ca într-un parc turistic: nicio casă câtuși de puţin
dărăpănată, niciun perete ce să nu fi fost recent văruit în culori vii, nicio
cărămidă ciobită, nicio fereastră coșcovită, nicio urmă de paragină sau de
firească trecere a timpului într-un oraș cu mai mult de un mileniu de existenţă;
parcă lipsea ceva în toate acestea, și încă ceva grozav de preţios pentru un
vechi burg medieval.
În Gent însă nu am găsit mai nimic din ipocrizia
festivă a vedetei Brugge: Gent are o mulţime de clădiri ce-și recunosc cu nonșalanţă
vârsta, igrasia și paragina, iar străzile sale nu sunt încă invadate de cohorte
nesfârșite de turiști ori împopistrate de pereţi proaspăt văruiţi în culori
suspect de vii; pe lângă Gentul onest și autentic în decrepitudinea lui boemă Brugge
e atât de fercheș, colorat și turistic încât pare un parc de distracţii pe teme
medievale, cu decoruri înfăţișând căsuţe de turtă dulce și canale făcute
special pentru plimbarea turiștilor cu barca. Sper să nu mă înjure (prea tare…)
iubitorii vedetei - care ar putea vedea în aceste rânduri o adevărată
lezmajestate faţă de Măria Sa Brugge - însă dacă cele două orașe ar fi femei atunci
Gent ar fi o femeie ce-și poartă șarmant anii și ridurile, iar Brugge o cucoană
acoperită de farduri și haine strident colorate, (aproape) o cocotă turistică.
Ici-colo prin Gent:
Mielul Mistic, Carol Quintul și Castelul Conţilor de Flandra
Ziceam mai deunăzi că cele trei edificii
emblematice ale Gentului sunt catedrala mare, Belfort si Sint-Niklaaskerk,
toate înconjurând aceeași picturală piaţă Gouden Leeuwplein. Numită de
localnici Sint-Baafskathedraal, uriașa catedrală gotică e închinată unui sfânt pe
nume Bavo (Sint-Baaf, în graiul flamand din Gent), ce a trăit aici prin sec. 7;
a fost începută prin sec. 10 iar forma actuală a fost dată timp de vreo trei secole
în care meșterii vremii au tot lucrat la ea după 1290; pesemne că nu s-au oprit
nici astăzi, pentru că era atât de acoperită de schele încât nu te îndemna
deloc să o fotografiezi; oricum, dacă ești amator de pictură flamandă vei căuta
înauntru marea comoară a catedralei - Polipticul Mielul Mistic, pictat de fraţii
van Eyck în sec. 15; iar dacă nu, știi cum se spune: glorie mielului! J
În catedrala Sf. Bavo a fost botezat faimosul
Carol Quintul (1500-1558), împărat al Imperiului Romano-German și rege al
Spaniei; Carol se născuse chiar în Gent și se poate spune despre el că era un
mare colecţionar de state feudale, astfel că a domnit nu doar peste Spania și Sfântul
Imperiu dar și peste Napoli și Sicilia din sudul Italiei, Ţările de Jos
în întregime (adică Olanda, Belgia și Luxemburgul de azi) și întinsele colonii
spaniole din Americi: în imperiul lui
Carol soarele nu apune niciodată, spuneau cu invidie contemporanii săi. A
propos, este vorba de același Carol Quintul de care povesteam mai demult că e responsabil
de mutilarea Marii Moschei din Cordoba, prin construirea unei catedrale
creștine fix în mijlocul ei: Carol e cel care a autorizat această barbarie, și
tot el a regretat-o primul.
Lângă catedrala Sf. Bavo se înalţă fudul Belfort,
turnul-clopotniţă al orașului. Construit prin 1381, Belfort a fost multă vreme
folosit ca turn de veghe, aici fiind păstrate cu grijă, ferecate în cufere
grele, și nepreţuitele documente ce cuprindeau privilegiile acordate de prinţii
medievali orașului Gent. Există un lift cu care se urcă până la ultimul nivel
al turnului, unde vei putea vedea panorama Gentului și vechiul carillon, cu 52
de clopote.
Ceva mai încolo de Belfort este biserica Sint-Niklaaskerk,
biserica negustorilor, închinată Sf. Nicolae, patronul acestora; a fost
ridicată prin sec. 13-15 într-o versiune de stil gotic tipică Flandrei, numită
Gotic Schelde. Din aceeași piaţă Gouden Leeuwplein nu putea lipsi un edificiu
teribil de important în orice oraș flamand: Stadhuis, primăria orașului, clădită
acum vreo cinci secole; iar impunătorul palat neogotic ce se ridică înspre vest
este doar fostul sediu al poștei, în prezent transformat în mall.
Însă locul cel mai lipicios la inimă din Gent
nu este piaţa Gouden Leeuwplein, ci canalul ce pornește spre nord de sub podul
Sint-Michielsbrug, împreună cu cele două cheiuri Graslei și Korenlei, întinse
de o parte și de alta a apei; clădirile ce străjuiesc aceste cheiuri au
apaţinut marilor negustori din Gent, iar unele din ele sunt tocmai din sec. 12.
Locul arată pe cât de flamand pe atât de fotogenic, iar dacă cineva s-ar
încăpăţâna să persiste în comparaţia dintre Brugge și Gent (ceea ce nu este
tocmai înţelept, să recunoaștem cinstit) sigur aici și-ar scoate pălăria în
faţa celui de-al doilea.
Pornind spre nord de-a lungul râului Leie (canalul
de care ziceam mai sus fiind o porţiune a râului leneș ce străbate Gent) vei
zări zidurile masive ale unei construcţii surprinzătoare într-un vechi oraș de
burghezi, precum Gent: Gravensteen, Castelul
Conţilor, construit în 1180 de contele Filip de Alsacia și numit astfel
pentru că până prin sec. 14 a fost sediul conţilor de Flandra. După abandonarea
sa de către conducătorii Flandrei Gravensteen a căzut tot mai mult în paragină,
iar o bucată de vreme a servit chiar și ca închisoare. Azi găzduiește un mic
muzeu cu felurite instrumente de tortură care au fost folosite în Gent, pe care
l-am survolat fără niciun regret: din moment ce nu am ţinut musai să văd celebrul
Poliptic al Mielului Mistic din catedrală de ce aș fi încercat să dreg
busuiocul cu un muzeu macabru?
Iar ceva mai încolo de Gravensteen începe Patershol,
bijuteria medievală a Gentului: un mic cartier cu străduţe înguste și casuţe cochete,
în care liniștea de muzeu e tulburată doar de pașii câtorva turiști rătăciţi;
localnici aproape că nu am văzut în Patershol, iar mașini nici atât: Gent se
laudă că are cea mai mare zonă pietonală din Europa, iar Patershol sigur e
inclus în ea.
A propos, în Patershol se află și cel mai
dezordonat loc din toată Flandra văzută de mine; cine ar fi crezut că flamanzii cei ordonaţi, gospodari și pragmatici la culme sunt în stare de atâta
destrăbălată boemie?
De moment însă mă opresc aici cu povestea
Gentului, că iară m-am lungit la scris mai mult decât trebuie, din câte văd;
știu, încă nu am povestit și de ce îi ziceam orașul spânzuraţilor, și pe cuvânt că nu am făcut asta intenţionat,
doar pentru a menţine suspansul; ce pot să vă mai zic acum este că e o poveste
grozavă, cu care promit să revin cât mai curând.
(va urma)
Am fost eu la muzeul torturii, n ai pierdut nimic. Nu tin minte sa fi intrat in castelul dracului si nici nu pot verifica acu ca s pe telefon. E frumos Gent, am fost de 2 ori si n as refuza inca o tura :)
RăspundețiȘtergereTrebuie sa recunosc, acum ca am citit articolul tau si am facut pozele pe care le-ai facut acolo, mi-ai facut o pofta teribila sa vad si eu orasul de aproape, sa il simt. Din imagini, deja il ador. Acum mai trebuie doar sa ajung acolo. Cred ca pot sa-ti multumesc pentru recomandare.
RăspundețiȘtergereAm fost odată la Gent dar cu siguranță aș vrea să mai ajung acolo. Cel mai mult mi-a plăcut plimbarea cu "bărcuța".
RăspundețiȘtergere