Șapte ani în Tibet este deja un titlu mai mult decât celebru: el se
referă atât la filmul realizat în 1997, ce-l are pe Brad Pitt ca protagonist,
cât şi la cartea scrisă de în 1952 de Heinrich Harrer,
alpinistul austriac care i-a servit drept model. Aşa că acum câteva zile am fost de-a
dreptul bucuros să descopăr într-o librărie o carte cu titlul Întoarcerea în Tibet, scrisă în 1983 de
acelaşi Heinrich Harrer ca şi continuare la Șapte ani în Tibet, după ce
în 1982 călătorise din nou în Tibet, la mai bine de trei decenii de când îl părăsise
în 1952.
Este o dezamăgire pe care o pot înţelege, chiar
fără a putea face aceeaşi comparaţie: după ce acum câţiva ani am călătorit prin
Regiunea Autonomă Tibet am fost atât de întristat de cele văzute acolo (o ţară de
ocupanţi aroganţi şi de localnici resemnaţi, cu o mulţime de mânăstiri tibetane distruse, în care
puteai sesiza adesea resuscitarea în scop pur turistic a vestigiilor şi
culturii tibetane doar din lăcomie, pentru a smulge valuta occidentalilor)
încât mi-am propus să o evit pe viitor, oricât de mult aş fi atras de Tibet. Din
fericire însă vechiul Tibet poate fi regăsit astăzi, în măsuri diferite, şi în
alte locuri decât Tibetul central, sub stăpânire chineză: Ladakh, valea Spiti, Sikkim şi Dharamshala, capitala lui Dalai Lama şi a Tibetului în exil, aflate pe partea
indiană graniţei formate de linia crestelor himalayene.
Bun, dar ce
mi-a rămas în minte după citirea cărţii, în doar câteva cuvinte? În primul
rând, ce înseamnă tsűma, un cuvânt
adesea întâlnit în paginile ei: aparenţă atent regizată de chinezi pentru a
simula că Tibetul e fericit sub cizma lor, că vremurile grele au trecut şi că
prezentul înseamnă reconstrucţie, iertare şi prosperitate. O uriaşă iluzie
creată pentru turişti şi trimişii lui Dalai Lama: marfă expusă în pieţe doar
pentru turişti, falşi călugări prin mânăstirile tibetane distruse, lucrători
care se prefac că lucrează la refacerea vestigiilor tibetane distruse, dar dispar
de îndată ce nu mai sunt turişti să-i vadă. “Totul este fals, totul este
faţadă, înşelătorie” - asta înseamnă de fapt tsűma. Şi nu pot să nu mă întreb
acum, oare atunci când scriam despre mânăstirile tibetane distruse şi aflate în
curs de refacere oare nu căzusem şi eu pradă aceluiaşi miraj numit tsűma?
În al
doilea rând, geografia cu totul aparte a Tibetului pare să fi determinat
într-un fel foarte greu de înţeles aplecarea spre spiritualitate a poporului
tibetan: “pe un soare
orbitor putem admira întreaga splendoare a podişului tibetan. Este un peisaj
care pare să fi fost creat special pentru religia tibetanilor. Sau poate că
forma tibetană a buddhismului putea să apară doar într-un astfel de peisaj? Este
uimitor ce senzaţie de pace îi dă privitorului acest peisaj, deşi conţine toate
elementele sălbăticiei.”
În al treilea rând, este remarcabil cum văd
tibetanii că ar putea câştiga totuşi bătălia cu Goliatul chinez: nu prin arme,
ci paşnic, cultura fiind cea mai puternică armă a acestui mic popor. Şi prin
răbdare, o răbdare pe care noi occidentalii absolut sigur nu o putem înţelege:
chiar contează aşa mult că vor mai trece câteva decenii ori un secol până când
tibetanii îşi vor putea lua ţara înapoi? Chiar contează dacă Dalai Lama care va
putea reveni într-un Tibet liber este actualul Dalai Lama, Tenzin Gyatso, sau
reîncarnarea sa viitoare?
În fine, câteva personaje din carte: Dalai Lama, un personaj absolut
fabulous, pe care ai putea foarte bine să-l iubeşti doar pentru optimismul său
incurabil şi râsul său tonic, Tenzing Norgay, faimosul
șerpaș care împreună cu Edmund Hillary a cucerit Everestul în 1953, despre care
am putut afla mai multe când am călătorit în Darjeeling, ori Peter
Aufschnaiter, alpinistul austriac cu care Harrer a străbătut drumul atât de
dificil spre Lhasa, “Mecca lumii buddhiste”.
Întâmplător sau nu (cine poate şti?), în ziua în care am decoperit această carte număram zilele până la plecarea mea către Acoperişul Lumii: mai erau exact şapte, care între timp au trecut, astfel că deja am ajuns în Leh, capitala Ladakhului: numit Micul Tibet, el acoperă colţul nord-vestic al Tibetului, aflat sub jurisdicţia Indiei, fiind una dintre părţile vechiului Tibet care au scăpat neatinse de distrugerile ocupaţiei chinezeşti. Am mai trecut prin Ladakh în 2011, însă de data asta am de gând să îl străbat metodic, de la un cap la altul, încercând să văd tot ce e demn de văzut şi să mă cufund în atmosfera de incredibilă pace a acelui colţ de pe Acoperişul Lumii, fără nicio grabă: mă simt norocos, mă aşteaptă vreo cinci săptămâni ici-colo prin Micul Tibet: o întoarcere în Tibet.
Întâmplător sau nu (cine poate şti?), în ziua în care am decoperit această carte număram zilele până la plecarea mea către Acoperişul Lumii: mai erau exact şapte, care între timp au trecut, astfel că deja am ajuns în Leh, capitala Ladakhului: numit Micul Tibet, el acoperă colţul nord-vestic al Tibetului, aflat sub jurisdicţia Indiei, fiind una dintre părţile vechiului Tibet care au scăpat neatinse de distrugerile ocupaţiei chinezeşti. Am mai trecut prin Ladakh în 2011, însă de data asta am de gând să îl străbat metodic, de la un cap la altul, încercând să văd tot ce e demn de văzut şi să mă cufund în atmosfera de incredibilă pace a acelui colţ de pe Acoperişul Lumii, fără nicio grabă: mă simt norocos, mă aşteaptă vreo cinci săptămâni ici-colo prin Micul Tibet: o întoarcere în Tibet.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu